کد خبر: 1024126
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۲۳:۰۸
سخنگوی دولت با تأکید بر این نکته که تقویت خوداتکایی در تولیدات دفاعی از درون تحریم‌های تسلیحاتی بیرون آمده است، هراس و عصبانیت امریکا را نه از تسلیحات که از آغاز فروپاشی سازمان تحریم‌ها در سایر حوزه‌ها از جمله دارویی، بانکی و اقلام بشری عنوان کرد.
سرویس سیاسی جوان آنلاین: علی ربیعی، سخنگوی دولت روز گذشته در نشست خبری با خبرنگاران گفت: نتیجه تحریم‌ها در طول زمان چیزی جز تقویت خوداتکایی در تولیدات دفاعی کشورمان ایران نداشت. نه این تحریم‌ها توانایی دفاعی ایران را محدود کرد و نه امروز با برداشته شدن این محدودیت‌ها در مسیری که در پیش گرفته بودیم تغییر تازه‌ای رخ خواهد داد.

او افزود: مبانی تحریم تسلیحاتی ایران بر ایران هراسی دروغین بوده است و از اساس فاقد وجاهت بود و موجب تقویت خوداتکایی در توانایی دفاع ایران شد. وی با بیان اینکه از تبدیل شدن منطقه به انبار تسلیحات نگرانیم، افزود: یکی از دستاورد‌های دولت در عرصه بین‌الملل که براساس حقانیت جمهوری اسلامی ایران و نتیجه مقاومت جامعه ایران بود، برداشته شدن محدودیت‌های تسلیحاتی ایران بود که یک دستاورد مهم در عرصه بین‌الملل به شمار می‌آید. سخنگوی دولت گفت: به رغم مخالفت‌ها و فشار‌های سیاسی و زیاده‌خواهی‌های امریکا و رژیم اسرائیل این محدودیت‌ها برداشته شد. جامعه جهانی نیز یک سال اخیر استقلال و تبعیت نکردن در مقابل زورگویی‌های امریکا را از خود نشان داد.

نشانه‌های عقب‌نشینی از سایر تحریم‌ها

سخنگوی دولت تصریح کرد: شکسته شدن حصر تسلیحاتی کشورمان به نوبه خود نویدبخش عقب‌نشینی‌های دیگر از جمله رفع سایر تحریم‌های ظالمانه در همه عرصه‌های اقتصادی و مالی و بانکی و سایر اقلام بشری می‌تواند باشد. ربیعی همچنین گفت: به بیان روشن‌تر همان مقاومت و ایستادگی بر مواضع اصولی و حقوقی که زمینه‌ساز رفع تحریم تسلیحاتی شد، در منتهای منطقی خود ثمرات دیگری در عرصه‌های اقتصادی به دنبال خواهد داشت که از هم اکنون واکنش سراسیمه تحریم گران و سوداگران تنش را بر انگیخته است. وی تأکید کرد: هوچی گری تحریم‌گر در باره رفع تحریم تسلیحاتی ریشه در همین ایران هراسی دیوانه‌وار دارد. آن‌ها خیلی خوب می‌دانند که ایرانیان در قرون اخیر هیچ‌گاه آغاز‌گر تهاجم نظامی به هیچ کشوری نبوده‌اند.

هراس امریکا از فروپاشی سازمان تحریم‌هاست

سخنگوی دولت با تأکید براینکه سلاح ایرانی همواره پشتوانه صلح و امنیت سرزمینی و منطقه‌ای بوده است، خاطرنشان کرد: صریح‌تر بگویم ایرانی‌ها عاشق سلاح نیستند عاشق صلح و ثبات و همزیستی و همکاری‌های منطقه برای توسعه پایدار هستند، سلاح ایرانی فقط یکی از مؤلفه‌های ضروری در حوزه‌های دفاعی بوده است. قدرت دفاعی ایران یک قدرت ترکیبی و چندوجهی است که در ظل قدرت معنایی و تمدنی آن مفهوم اصلی خود را می‌یابد. وی گفت: بر این اساس در همه حوزه‌های منطقه‌ای در شمال و جنوب و شرق جغرافیای زیست خود، نقشی سازنده داشتیم، طی همین روزها، جهان و منطقه ما شاهد رفتار سازنده و صلح طلبانه ما در مناقشات منطقه‌ای قفقاز است. سخنگوی دولت افزود: در یمن نیز ما توسعه‌طلبی و تجاوز را محکوم کرده‌ایم و خواهان مذاکره طرف‌ها برای صلح پایدار شده‌ایم. همه کشور‌های منطقه را به پیمان‌های صلح دعوت کرده‌ایم و با تروریسم و خشونت و افراطی‌گری مبارزه بی‌امان و واقعی کرده‌ایم. ربیعی تأکید کرد: هراس امریکا یک هراس تسلیحاتی نیست، هراس از این است که رفع تحریم تسلیحاتی رفع کلیه تحریم‌های ظالمانه دارویی و بانکی و اقلام بشری را در چشم‌انداز قابل‌رؤیت قرار داده است.

سخنگوی دولت در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تحریم گران فکر می‌کردند با تحریم‌های بی‌سابقه و بی‌نظیر، ایران به زانو در خواهد آمد. اما خوشبختانه امروز صنعتگران، کارآفرینان و دیپلماسی اقتصادی فعال ما باعث شده که دولت دوازدهم آرزوی دیرین مبتنی بر درآمد ارزی بدون نفت را تا حدود زیادی محقق سازد. ربیعی تصریح کرد: یکی از هدف‌های اصلی تحریم کاهش صادرات و عدم دستیابی ایران به منابع ارزی برای تأمین موارد مورد نیاز بوده است. با این تحریم‌ها، دارو، تجهیزات پزشکی و مواد غذایی در کانون تهدید جدی قرار گرفت، اما دولت استراتژی افزایش صادرات غیرنفتی را در دستور کار قرار داد و نتیجه‌بخش بود.

امریکا مسئول فروش افسارگسیخته سلاح به منطقه

سخنگوی دولت با تأکید براینکه دکترین معاملات تسلیحاتی ایران جدای از دکترین دفاعی نیست، گفت: امریکا باید در خصوص فروش افسارگسیخته تسلیحات به منطقه، مسئول و پاسخگو باشد. ربیعی با بیان اینکه امریکا را به خاطر فروش افسارگسیخته تسلیحات به منطقه مسئول و پاسخگو می‌دانیم، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قصد ندارد که به مسابقه تسلیحاتی در این منطقه که در خدمت منافع مالی شرکت‌های تولیدکننده تسلیحات است، بپیوندد.

سخنگوی دولت در ادامه گفت: در حال حاضر در این زمینه برنامه‌ای خاص نداریم البته هر زمان که بر اساس نیاز‌های مشروع و معقول دفاعی لازم بدانیم و به همان ترتیبی که بر اساس عرف رایج بین‌المللی و حق ذاتی هر کشور در دفاع از خود فهمیده می‌شود، اقدام خواهیم کرد. وی با بیان اینکه ایران تاکنون هیچ جنگی را به راه نینداخته و معتقدیم امنیت با اراده مردم و خودکفایی محقق می‌شود، افزود: در سال‌هایی که تحت تحریم تسلیحاتی بودیم چاره‌ای جز تحقیق و توسعه روی صنایع دفاعی بومی نداشتیم. پس از گذشت این سال‌ها، امروز ما مزیت‌های بالایی در تولید محصولات خاص دفاعی داریم و حاضریم که در صورت تقاضا از سوی خریداران، به با شرایط خاص خود اقدام کنیم.

سخنگوی دولت در پایان تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران، خطوط قرمز و ملاحظاتی برای معاملات تسلیحاتی خواهد داشت. دکترین معاملات تسلیحاتی ما جدای از دکترین دفاعی ما نیست.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار