یکی از دغدغههای همیشگی رهبر معظم انقلاب اسلامی بحث حمایت از تولیدات داخلی و میدان دادن به جوانان مستعد و پرتلاش کشور در این عرصه است. سالهاست که ایشان به بحث تولید ملی و رونق اقتصاد داخلی نگاه ویژهای دارند، نگاهی که متأسفانه در مقوله ورزش چندان اهمیتی به آن داده نشده و صرفاً محدود به چند سخنرانی و «چشم» گفتن صرف شده است.
سالهاست که در ورزش شاهد تضعیف تولیدات ملی هستیم و در عوض هرچه این جبهه ضعیفتر شده، واردات برندهای غالباً بیکیفیت و تقلبی خارجی افزایش یافته و متأسفانه باید اذعان کرد که اغلب این واردات در اختیار تیمها و باشگاههایی قرار میگیرد که کاملاً دولتی هستند و از بیتالمال ارتزاق میکنند. دیروز، اما خبری از لیگ تکواندو منتشر شد که جالب توجه و امیدوارکننده بود. خبری که چشم ورزش را روشن کرد به استفاده از تولید داخلی «از اولین لباس تکواندوی تولید داخل کشورمان برای اولین بار توسط یک تیم تولیدکننده خلاق و جوان در هفته اول لیگ تکواندو رونمایی شد.» لباسی که مقابل چشم همگان توسط تکواندوکاران تیم شهرداری ورامین پوشیده شد، همان لباسی است که یک سال در تن ملیپوشان کشورمان بوده و پس از تستهای مختلف در نهایت به تازگی توانسته تأییدیه کتبی کمیته فنی فدراسیون تکواندو را بگیرد.
استفاده از این لباس تولید داخل از دو جهت قابل توجه است؛ اول اینکه باعث صرفهجویی ارزی بسیار بالایی میشود. هماکنون هزینه وارد کردن البسه خارجی تکواندو چیزی معادل ۳ میلیون تومان برای هر دست است، در حالی که این لباسهای تولید داخل با قیمت ۵۸۰ هزار تومان به تکواندوکاران عرضه میشود. این یعنی میتوان با اتکا به تولید داخل از هدررفت ارز جلوگیری و این هرینه هنگفت را صرف امور زیربنایی و استعدادیابی کرد.
اما نکته قابل تأمل دیگر، جریان اعتماد و اعتقاد به جوانان است. نکتهای که رهبر انقلاب اسلامی همواره بر آن تأکید داشتهاند و در بیانات دیروز خود باز هم آن را به همه گوشزد کردند. تولیدکنندگان این لباس تکواندوی ساخت داخل در عرصه سازندگی یک تیم جوان در طراحی، الگو، برشزن و تولید هستند که میانگین سنی ۲۵ سال را دارند. یعنی اینکه اگر به جوان ایرانی اعتماد کنیم و میدان بدهیم، او میتواند کارستانی انجام دهد که همه به تحسین وادار شوند.
رونمایی و استفاده از لباس تولید داخل در تکواندو را باید به فال نیک گرفت. با این شرط که فقط محدود به یک رشته نماند و آقایان مسئول هم صرفاً به تعریف و تمجید خشک و خالی و الکی بسنده نکنند. این نمونه کار نشان داد که تولیدکننده داخلی چنانچه اقبال ببیند و حمایت شود، میتواند سطح تولیدات خود را چنان بالا ببرد که حتی رقیب تولیدات خارجی باشد. تکواندوکاران شهرداری ورامین شروعکننده این جریان سازنده هستند و حالا نوبت بقیه تیمها و رشتههاست که با یک «نه» محکم به تولیدات وارداتی و قلابی شرایطی را فراهم کنند که تمام تیمهای ورزشی کشور در تمام رشتهها از البسه داخلی استفاده کنند تا هم جلوی حیف و میل بیتالمال گرفته شود و هم عرصه تولید برای جوانان مستعد کشور باز شود.
ورزش کشور به عنوان مقولهای که مورد توجه جوانان است، حالا عرصهای دیگر برای فعالیت و رونق اقتصاد کشور پیشروی جوانان باز کرده است، البته به شرط اینکه آنهایی که از واردات خارجی سود میبرند، دستشان از اقتصاد ورزش کوتاه شود تا دلسوزان واقعی ورزش بتوانند با فرهنگسازی درست در این زمینه شرایط رونق اقتصادی در ورزش را با استفاده از تولیدات داخلی فراهم کنند. فراموش نکنیم که این تازه شروع کار است و میتوان با حمایت بیشتر و بهتر گامهای بعدی در تولیدات لوازم ورزشی را خیلی محکمتر و مطمئنتر برداشت.