کد خبر: 1158670
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۹:۱۰
تعداد ۱۸۳ نماد در جریان معاملات روز دوشنبه صف خرید داشتند و ۲۶ نماد با صف فروش مواجه شدند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، بازار سرمایه امروز بر خلاف روز‌های گذشته روندی یک دست داشت و سهامداران نیز معامله در بورس را از سر گرفتند. افزایش معاملات خرد در بازار سهام و ورود پول حقیقی به بورس می‌تواند موید این موضوع باشد.

البته به نظر می‌رسد، باز هم شکاف عمیقی میان سهام بزرگ بورس و کوچک‌های بازار سهام ایجاد شده است. بازدهی ۳ برابری سهام کوچک بورس نسبت به شاخص ساز‌ها می‌تواند گردش پول به سمت سهم‌های کوچک بورس را نشان دهد.

سهامداران خرد برای کسب سود به سمت این نماد‌ها حرکت کرده و اکثر صف‌های خرید امروز بورس نیز مربوط به همین نماد‌ها بوده است. سهم‌های بزرگ نیز به دلیل کاهش تقاضا در محدوده مثبت معامله شده‌اند.

* سهامداران از تجربیات گذشته درس بگیرند

رضا گلستانی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند بورس در هفته‌های آینده گفت: به صورت کلی بازار در وضعیت ارزنده قرار دارد و به نظر می‌رسد سهم‌های بنیادی تا فصل مجامع روز‌های سبزی را پشت سر بگذارند.

وی ادامه داد: در صورتی که سهامداران از رفتار‌های هیجانی خودداری و از فروش سهام در صف‌های فروش و خرید سهم در صف‌های خرید جلوگیری کنند، می‌توانند سود خوبی را از این بازار کسب کنند.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در صورت ادامه اقدامات خوبی که در گذشته در حوزه بازارگردانی و افزایش محدوده نوسان صورت گرفته می‌توان امیدوار بود تا بازار روان‌تر و شفاف‌تری را شاهد باشیم.

گلستانی به فرازونشیب‌های بازار سرمایه در سال ۱۴۰۱ اشاره کرد و افزود: احتیاط ناشی از تجربیات گذشته نباید منجر به ترس در سهامداران شود. سرمایه‌گذاران باید با استفاده از تحلیل به انجام معامله بپردازند.

وی تصریح کرد: اکثریت فعالان بازار از ماه‌های ابتدایی سال جاری معتقد بودند که بازار در قله ارزندگی قرار دارد و تلاش‌ها برای جذاب نشان دادن بازار سهام و تشویق سرمایه‌گذاران موفق بود که ریزش هفته‌های گذشته بخشی از این جذابیت را از بین برد.

* رشد شاخص‌های عملکردی بورس

در پایان معاملات روز دوشنبه، شاخص بورس، ۱۵ هزار و ۸۰۱ واحد نسبت به روز کاری گذشته صعود کرد و تا سطح ۲ میلیون و ۳۱۸ هزار و ۵۰۶ واحد بالا آمد. بازدهی این شاخص مثبت ۶۹ صدم درصد بوده است.

شاخص کل هم‌وزن بورس نیز با افزایش ۱۲ هزار و ۷۹۷ واحدی در رقم ۷۷۶ هزار و ۸۵۳ واحدی ایستاد. بازدهی این شاخص مثبت ۱.۶۷ درصد بوده است.

شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۳۰۳ واحدی به رقم ۲۹ هزار و ۲۴۱ واحد رسید. همچنین شاخص هم‌وزن فرابورس با رشد ۲ هزار و ۲۳۴ واحد به سطح ۱۴۲ هزار و ۲۹۰ واحد رسید.

* ورود پول حقیقی به بازار سهام

روز دوشنبه خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی بازار سهام مثبت شد و هزار و ۶۶ میلیارد تومان پول حقیقی به بازار سهام وارد شد.

امروز نماد وبملت (بانک ملت)، ذوب (ذوب آهن) و ومعادن (توسعه معادن و فلزات) بیشترین ورود پول را داشتند. در سوی دیگر، بیشترین خروج پول حقیقی به نماد‌های خنصیر (مهندسی نصیر ماشین)، شپنا (پالایش نفت اصفهان) و تاپیکو (سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین) اختصاص داشت.

* افزایش ارزش معاملات خرد بازار سرمایه

امروز ارزش معاملات کل بازار سهام به ۱۲۱ هزار و ۶۹۷ میلیارد تومان رسید. ارزش معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه ۱۰۴ هزار و ۶۹۹ میلیارد تومان بود که ۸۶ درصد از ارزش کل معاملات بازار را در این روز شامل می‌شود.

ارزش معاملات خرد نیز با افزایش ۱۸ درصدی به نسبت روز معاملاتی قبل به رقم ۱۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان رسید.

* رشد ۳۴ درصدی ارزش صف‌های خرید بورس

در پایان معاملات امروز، ۵۳۰ نماد با رشد قیمت و ۲۲۱ سهم با کاهش قیمت روبرو شدند.

در جریان معاملات روز دوشنبه، ۱۸۳ نماد صف خرید داشتند و ۲۶ نماد با صف فروش مواجه بودند. مجموع ارزش صف‌های خرید با رشد ۳۴ درصدی نسبت به روز قبل به هزار و ۵۱۲ میلیارد تومان افزایش یافت و مجموع ارزش صف‌های فروش نیز با کاهش ۴۰ درصدی به ۱۱۷ میلیارد تومان رسید.

پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار