کد خبر: 1216456
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۲

جوان آنلاین: کانال شهدای ایران در ایتا به تشریح نکاتی درباره انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال ۱۴۰۲ پرداخت:

جان انقلاب اسلامی، جمهوریتی است که مستظهر به حمایت مکتب اسلام است.

جمهوریت و اسلامیت نظام از هم غیرقابل تفکیک هستند. یعنی تقویت هر کدام به تقویت آن یکی و تضعیف یکی به تضعیف دیگری منجر می‌شود.

به حسب قانون، انتخابات شرایطی دارد، رأی دهنده شرایطی دارد و داوطلبانی که خود را در معرض انتخاب جمهور می‌گذارند نیز باید واجد شرایطی باشند. انتخابات خوب دربرگیرنده جمیع این شرایط است.

تجربیات ایران اسلامی در برگزاری انتخابات و مراحل آن اعم از اجرا و نظارت، حداقل در منطقه آسیای غربی بی‌نظیر است.

از لحاظ اخلاق سیاسی و حکمرانی، انتخابات یک نعمت است. شکر این نعمت به ادای وظایف ما در قبال آن است. کفران این نعمت هم مثل تضییع هر نعمت دیگری، بدون عقوبت نیست.

در قوانین و مقررات اجرایی و نظارتی، صلاحیت داوطلبان را بررسی می‌شود. اما مهمتر از صلاحیت، موضوع اهلیت است که توسط مردم و با رأی آن‌ها تشخیص داده می‌شود.

داوطلبی اهلیت دارد که حاضر باشد زیر بار امور مردم برود و نه اینکه بر بار آن‌ها اضافه کند!

اهلیت را با راستگویی و امانت‌داری می‌توان تشخیص داد. کسی که ادعای حل مشکلات کوچک و بزرگ را دارد، باید به خودش و مردم در مورد توانمندی‌اش راست بگوید و امانتی را که مردم به او می‌سپارند را تلف نکند.

مردم به کسی که اهلیت دارد، اقبال نشان می‌دهند ولو اینکه با همه دیدگاه‌های او کاملاً موافق نباشند.

مردم به داوطلب واجد صلاحیت و اهلیت اعتماد می‌کنند و از او پذیرش خواهند داشت؛ چرا که چنین کسی حق حاکمیتی مردم را کتمان و پایمال نمی‌کند و در بزنگاه‌ها منافع خود و گروهش را بر منافع ملی ترجیح نمی‌دهد.

در شرایط امروز کشور، واقع‌نگری لازمه صلاحیت و اهلیت است.

واقع‌نگری یعنی ارزیابی متوازن فرصت‌ها و تهدید‌ها / امکانات و محدودیت‌ها در کنار همدیگر، نه بیشتر و نه کمتر.

واقع‌نگری و بیان مشکلات و کاستی‌ها، نباید به سیاه‌نمایی و تخریب امید مردم منجر بشود. کسی که به مردم بن‌بست بودن مسیر را القاء می‌کند، سیگنال قدرت‌طلبی خودش را در فضای سیاسی و جامعه ارسال می‌کند. چنین فرد یا جریانی، چگونه اهلیت تدبیر و تمهید امور روزمره یا راهبردی کشور را خواهد داشت؟!

۱۴. قبول امانت متضمن قبول مسئولیت و پاسخگویی است. کم نبودند افرادی که متواضعانه به کرسی قدرت رسیدند، اما طلبکارانه و متکبرانه آن را ترک کردند. کسی که فردا، به‌طور شفاف و فارغ از بهانه‌تراشی و مغالطه، حاضر به پاسخگویی در برابر عملکردش نیست؛ چگونه می‌تواند ادعای امانت‌داری مردم را داشته باشد؟!

کسی اهلیت دارد که در کارنامه‌اش علم توأم با عملکرد مثبت داشته باشد. توانمندی بر اساس کارنامه قابل اثبات است.

کارنامه مثبت افراد داوطلب به مردم نشان می‌دهد که مسائل جامعه، راه‌حل دارند و باید کار را به اهلش سپرد تا مسائل کوچک و بزرگ حل بشود.

راه‌حل مسائل و معضلات کشور، در داخل کشور ساخته و پرداخته می‌شود. مواضع اصولی ایران اسلامی درباره چگونگی سیاست خارحی - که بعنوان یکی از ارکان و ابزار اداره کشور تابع قواعد عقلانیت انقلاب اسلامی و دربردارنده عزت، حکمت و مصلحت است- نیز از تصمیماتی سرچشمه می‌گیرد که منافع حیاتی و اساسی ایران اسلامی را در کانون توجه خود قرار می‌دهند.

هرنوع مداخله، اثرگذاری و اثرپذیری از ناحیه اجانب که بخواهد حق اعمال حاکمیت مردم و نتایج انتخابات قانونی را مخدوش کند، غیرقابل قبول و مردود است.

اجرای مناسب راهبرد‌های چهارگانه (مشارکت، سلامت، امنیت و رقابت) مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی ضامن تحقق #انتخابات_خوب است. متقابلاً افراد مسئولی که در خصوص این راهبرد‌ها قصور و تقصیر داشته باشند، می‌بایست نسبت به نحوه عملکرد خود پاسخگو باشند.

پذیرش نتیجه انتخاباتی که وفق قانون و مقررات برگزار می‌شود (هر آنچه که باشد)، از آن جهت که انعکاس اراده مردم و مورد تأیید نهاد مکلف نظارتی است؛ برای همه اعم از جریان‌های سیاسی، داوطلبان، مجریان و ... لازم الاتباع است.

توفیق تنها از ناحیه خداوند قادر متعال است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار