کد خبر: 1217437
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۵

جوان آنلاین: سید پویان حسین پور، فعال رسانه در کانال خود در ایتا نوشت:

انتخابات را تهرانیزه تحلیل نکنید!

این روز‌ها تقریبا در همه محافل سیاسی و رسانه‌ای، صحبت از انتخابات مجلس است و خصوصا از میزان احتمالی مشارکت در انتخابات زیاد گفته می‌شود. عمدتا هم به نظرسنجی‌هایی که گه‌گاه منتشر می‌شود، استناد می‌کنند و نتیجه می‌گیرند که آمار مشارکت انتخاباتی احتمالا بسیار پایین خواهد بود!

اما آیا واقعا چنین است؟!

صرف نظر از ان‌قلت‌هایی که می‌شود به علمی و دقیق بودن نظرسنجی‌ها داشت و یا حتی فارغ از اینکه اصلا بپذیریم که آیا اساسا نتایج حاصله از نظرسنجی‌ها قابل اعتماد است یا پاسخ‌دهندگان دچار خطایی مثل تحریف ترجیحات (افراد گا‌ها در پرسش‌های مستقیم نظر اصلی خود را پنهان می‌کنند) شده‌اند یا نه، یک اشکال عمده در همه‌ی این تحلیل‌ها وجود دارد: نتایج نظرسنجی‌ها و در نتیجه تحلیل‌های ناشی از آن‌ها، به‌شدت تهرانیزه شده است!

این به آن معناست که، چون در تهران و حتی بعضی کلانشهرها، حال و هوای انتخاباتی هنوز شکل نگرفته (که البته با آغاز تبلیغات انتخاباتی از امروز فضا تغییر خواهد کرد) نظرسنجی‌ها هم تحت تأثیر اثرات کمی و جمعیتی تهران و بعضی از کلانشهر‌ها قرار گرفته و این باعث شده که نتایج آماری افت جدی پیدا کند.

این در حالی‌ست که اگر نگوییم در همه‌ی شهرستان‌ها، به جرأت می‌توان گفت که در بسیاری از شهرستان‌ها فضای انتخاباتی نه تنها در این روز‌ها که حتی از چند هفته قبل حاکم شده و شور و هیجان انتخاباتی بین مردم شکل گرفته که این موضوع مسبوق به سابقه هم هست و همواره به ویژه در انتخابات مجلس، به خاطر شرایط خاصی که دارد، فضای شهرستان‌ها به مراتب انتخاباتی‌تر و پر شور و شوق‌تر است که این موضوع را هم در خلال اخبار و تصاویر مربوط به انتخابات در این شهر‌ها می‌توان دید و هم با بررسی آماری نتایج نظرسنجی‌ها منهای تهران و چندکلاشهر خاص می‌توان به آن دست یافت.

مخلص کلام اینکه انتخابات را نباید تهرانیزه تحلیل کرد. نباید تحت تأثیر آمار‌ها به آن نگاه کرد. انتخابات مثل یک موجود زنده است که تحت تأثیر عوامل مختلفی دستخوش تغییر می‌شود و یک فرمول ثابت برای تحلیل آن وجود ندارد. به ویژه اینکه در شهرستان‌ها اساسا نوع نگاه به مسائل، مثل تهران‌نشین‌ها نیست و طبیعتا رویکرد‌ها و کنش مردم نیز به شیوه‌های دیگری رقم می‌خورد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار