کد خبر: 1218074
تاریخ انتشار: ۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۴

جوان آنلاین: کانال تلگرامی نواصولگرا نوشت:

رهبر انقلاب هنگام رأی دادن در چهارمین دوره‌ی انتخابات شورا‌ها در سال ۱۳۹۲ فرمودند: «من به ۳۱ نفر برای شورای شهر رأی دادم. البتّه بعضی از این حضرات را از نزدیک می‌شناختم، بعضی را هم نمی‌شناختم، لکن اعتماد کردم به همین فهرست‌هایی که پیشنهاد می‌کنند و می‌دهند» ۲۴/۳/۹۲. اما سوال اینجاست که علت این نگاه رهبر معظم انقلاب به مقوله رای چیست؟

ایشان معتقدند که باید از تمام حق رای استفاده نمود. ایشان در سال ۱۳۹۸ فرموده بودند: «در هر شهری به تعداد نامزد‌های آن شهر رای بدهند، مثلا در تهران به ۳۰ نفر رای بدهند، چون خیلی کمک می‌کند به اینکه مجلس قوی باشد.» ۲/۱۲/۹۸ این یعنی ایشان معتقدند که وظیفه انقلابیون استفاده از تمام حقوق خود است. با این نگاه، ممکن است که همگان در تهران به اندازه سی نفر فرد اصلح را نشناسند و به همین علت امکان استفاده حداکثری از حق رای‌شان را نداشته باشند و به وظیفه خود کامل عمل نکنند.

پس ایشان راهی را پیشنهاد می‌دهند که هم فرد از حق خود به صورت کامل استفاده کند و هم حجیت شرعی و عقلی داشته باشد. «یک بُعد دیگر [حق‌الناس]این است که مردمی که می‌خواهند رأی بدهند، اعتماد کنند به آن مجموعه‌هایی که واقعاً قابل اعتمادند؛ بعضی‌ها هستند که قابل اعتماد نیستند؛» ۱۴/۱۰/۹۴. یعنی باید به مسئولینی که لیست را تهیه کردند توجه شود تا بتوان اعتمادی معقول و مشروع به لیست داشت.

ایشان در سال ۹۴ درباره همین اعتماد و حجیت شرعی نسبت به انتخاب افرادی که ممکن است نشناسند می‌فرمایند: «به نظر بنده این‌جور می‌رسد که، چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم -خود بنده هم وقتی این فهرست‌ها را می‌آورند که بیایم رأی بدهم، بعضی از آدم‌های این فهرست‌ها را نمی‌شناسم، امّا اعتماد می‌کنم به آن کسانی که [این‌ها را]معرّفی کرده‌اند، و نگاه می‌کنم ببینم آن کسانی که این فهرست را معرّفی کرده‌اند چه کسانی هستند؛ اگر دیدم این‌ها آدم‌های متدیّن و مؤمن و انقلابی‌ای هستند، به حرفشان اعتماد می‌کنم و به [فهرست]آن‌ها رأی می‌دهم؛ اگر دیدم نه، کسانی که این فهرست را داده‌اند کسانی هستند که به مسائل انقلاب، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشور خیلی اهمّیّتی نمی‌دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیرآمریکا است، به حرفشان اعتماد نمی‌کنم...» حتی با وجود آنکه «ممکن است سعی ما به نتیجه نرسد و غلط انتخاب کنیم، عیبی ندارد؛ خدای متعال از ما قبول خواهد کرد، چون کار خودمان را کرده‌ایم، تلاش خودمان را کرده‌ایم» ۱۹/۱۰/۹۴.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار