کد خبر: 1220650
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
ایران، روسیه و چین رزمایش دریایی برگزار کردند
هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان کشور‌های شرکت‌کننده و نشان‌دادن حسن نیت و توانایی این کشور‌ها در حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک است.
جوان آنلاین: برای پنجمین سال پیاپی، رزمایش دریایی مشترک کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، روسیه و چین در آب‌های دریای عمان آغاز شد و برخی از طرح‌های عملیاتی آن به اجرا در آمد. 
این رزمایش مشترک که به منظور حفاظت از فعالیت‌های اقتصادی دریایی انجام می‌شود، مرحله اصلی آن از روز سه شنبه آغاز شد و تا جمعه ادامه دارد. در این رزمایش، یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران و یگان‌های شناوری سطحی، زیر سطحی و پروازی کشور‌های چین و روسیه شرکت دارند. همچنین نمایندگانی از کشور‌های عمان، آذربایجان، قزاقستان، پاکستان و آفریقای جنوبی نیز حضور دارند. 
هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان کشور‌های شرکت‌کننده و نشان‌دادن حسن نیت و توانایی این کشور‌ها در حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک است. از اهداف این رزمایش می‌توان به تقویت امنیت تجارت دریایی بین‌المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، اقدامات بشردوستانه، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی اشاره کرد. یگان‌هایی از نیروی دریایی سپاه به استعداد ۱۰ فروند شناور سبک و سنگین، ۴۲۰ نفر نیرو رزمی پشتیبانی و دو فروند بالگرد در این رزمایش مشترک شرکت دارند. 
 تیراندازی به سمت اهداف دریایی
در دومین روز از رزمایش مرکب، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه به سرفرماندهی ناوشکن جمهوری اسلامی ایران «دنا» و با استفاده از سلاح‌های تعیین‌شده به سوی اهداف سطحی در دریا تیراندازی کردند. 
امیر دریاداردوم مصطفی تاج‌الدینی، سخنگوی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ اعلام کرد: در این مرحله از برگزاری رزمایش، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه که از بامداد دیروز به محل اجرای مأموریت در شمال اقیانوس هند حرکت کرده بودند، به اجرای تمرینات پرداختند. وی اضافه کرد: همچنین در مرحله بعد تمرین صورت‌بندی و آرایش آفندی یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش متناسب با نظارت و پایش هوایی منطقه به وسیله بالگرد‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام شد. دریادار دوم تاج‌الدینی با بیان اینکه امنیت همه دریانوردان جهان برای ما اهمیت دارد، تمرین برای مقابله با تروریسم دریایی را جزو اهداف رزمایش مرکب دریایی ۲۰۲۴ اعلام کرد. 
 
 صورت‌بندی و آرایش‌های تاکتیکی
همچنین یگان‌های شرکت‌کننده در رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴، اجرای تمرین «Photo Ex» و صورت‌بندی و آرایش‌های تاکتیکی را با موفقیت انجام دادند. سخنگوی رزمایش مرکب با بیان این خبر گفت: در این مرحله از رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴، یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه تمرین «Photo Ex» و صورت‌بندی و آرایش آفندی را انجام دادند. وی اظهار کرد: تمام مراحل رزمایش با نظارت و پایش هوایی منطقه با بالگرد‌های نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی انجام می‌شود. امیرتاج‌الدین با بیان اینکه حضور جمهوری اسلامی ایران در ائتلاف‌های بین‌المللی بیانگر ارتقای سطح و جایگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران است، گفت: برقراری امنیت در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی برای جمهوری اسلامی ایران بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل نیرو‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران اجازه هیچ‌گونه تهدیدی را در حوزه دریا نخواهند داد. مراحل عملیاتی رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ با شرکت یگان‌های شناور ایران، چین و روسیه پس از برگزاری نشست توجیهی، از روز گذشته در منطقه شمال اقیانوس هند و دریای عمان آغاز شده و به مدت دو روز ادامه خواهد داشت. 
 
 حضور ناو‌های جدید سپاه در رزمایش مرکب
در رزمایش کمربند امنیتی ۲۰۲۴ ناو شهید محمودی، ناو شهید حاج قاسم سلیمانی، ناو شهید ابو مهدی المهندس و ناوچه تندر شهید توسلی و بالگرد‌های نیروی دریایی سپاه در کنار رزمندگان ارتش قهرمان جمهوری اسلامی مقتدرانه حضور دارند. ناو‌های جدید الحاق شده به نیروی دریایی سپاه برای اولین بار است که در این رزمایش مرکب حضور دارند و به اجرای عملیات می‌پردازند. از ویژگی‌های ناو‌های نیروی دریایی سپاه در این رزمایش قابلیت حضور در مأموریت‌های طولانی در اقیانوس ها، دریا مانی طولانی و حمل و استفاده از جدید‌ترین سلاح‌های پیشرفته تولید داخل است. 
فرمانده پایگاه امام علی (ع) نیروی دریایی سپاه گفت: ما با استعداد سه ناو و دو ناوچه در این رزمایش شرکت کردیم و این رزمایش در منطقه‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع، در حال برگزاری است که سه تنگه راهبردی از پنج تنگه راهبردی جهان در شمال اقیانوس هند در اضلاع این محدوده قرار دارد. منطقه‌ای که مهم‌ترین مرکز تردد انرژی و تجارت در دنیا است. دریادار دوم نوذری تأکید کرد: هدف از برگزاری این رزمایش تحکیم امنیت و مبانی آن در منطقه و گسترش همکاری‌های چند جانبه میان کشور‌های شرکت کننده و نشان دادن حسن نیت و توانایی این کشور‌ها در جهت حمایت مشترک از صلح جهانی، امنیت دریایی و ایجاد یک جامعه دریایی با آینده‌ای مشترک است که ما نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران برای این مهم پیش قدم هستیم. وی گفت: در این رزمایش تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزاد‌سازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی در این رزمایش پیش بینی شده است. 
 
 
نمای نزدیک
 نیرو‌های غیرموجه جایی در شمال اقیانوس هند ندارند
کشور‌های دشمن و نیرو‌های غیرموجه منطقه از انجام رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ناراحت‌اند، چون می‌دانند در آینده جایی برای آن‌ها در شمال اقیانوس هند وجود نخواهد داشت. 
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیر دریادار ایرانی در برنامه جهان امروز درباره برگزاری رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ ایران، چین و روسیه اظهار داشت: تفاوت این دوره و ادوار گذشته تفاوت در تعداد و کلاس شناور‌های کشور‌های حاضر در رزمایش است. 
به گفته فرمانده نیروی دریایی ارتش، امسال برای نخستین بار رزمناو‌ها نیز وارد صحنه رزمایش شدند و ناوشکن‌های کشور‌های حاضر نیز با توانمندی‌های جدیدی در این دوره از رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ حضور دارند. امیر دریادار ایرانی با اشاره به حضور پنج کشور ناظر (عمان، قزاقستان، پاکستان، آفریقای جنوبی و جمهوری آذربایجان) گفت: هدف از حضور این کشور‌ها در این دوره، رصد کیفیت رزمایش مشترک ایران، چین و روسیه است تا با کسب آگاهی‌های لازم بدانند در دور بعدی با چه ترکیبی از شناور‌ها در این رزمایش حضور داشته باشند. فرمانده نیروی دریایی ارتش درباره پیام حضور همزمان شناور‌های ایران، چین و روسیه در کنار هم در این رزمایش نیز اظهار داشت: این حضور مشترک یعنی تأمین امنیت خطوط کشتیرانی ایران، چین و روسیه به دست قوای دریایی خودشان انجام می‌شود. به گفته امیر دریادار ایرانی، هم‌اکنون جهان از حالت تک قطبی خارج شده و هندسه جهانی به سمت جهان چند قطبی درحال حرکت است و در این شرایط کشور‌هایی مثل ایران، چین و روسیه و با توانمندی‌های خود در دریا‌ها حضور پیدا می‌کنند تا از اقتصاد ملی و توسعه کشورشان دفاع کنند. فرمانده نیروی دریایی ارتش در تکمیل توضیحات خود افزود: کشور‌های دوست از انجام رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۴ خوشحال هستند، اما کشور‌های دشمن و نیرو‌های غیرموجه منطقه از انجام این رزمایش ناراحتند، چون می‌دانند در آینده جایی برای آن‌ها در شمال اقیانوس هند وجود نخواهد داشت.
برچسب ها: رزمایش ، ایران ، روسیه ، چین
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار