کد خبر: 1221374
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار: ۰۲ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۵
سریال «آمرلی» به کارگردانی احمد ابراهیم احمد و تهیه‌کنندگی امیرمهدی پوروزیری راوی ماجرایی‌ست که دغدغه و تشابهات فرهنگی با ما دارد و از نکات قابل توجه این سریال که کاملا در کشور عراق فیلمبرداری شده است.

جوان آنلاین: درباره‌ی دغدغه‌های مشترکِ کشورهای همسایه و اهمیتِ تعامل آن‌ها با یکدیگر بهتر است بدانیم: معمولا و به خصوص در خاورمیانه؛ کشورهای همسایه، مسائل و دغدغه‌های مشترکِ زیادی دارند که به عنوان مثال؛ ممکن است گاهی یک مسئله در کشور «ایکس» به وجود بیاید؛ اما کشور همسایه‌اش «ایگرگ» دچار آن مسئله در همان زمان نباشد. در اغلب موارد، مسائل سیاسی و امنیتی کشورهای همسایه، می‌تواند بر هم سایه بپوشانند و شاید در زمانی دیگر، کشور «ایگرگ» دچارِ همان مسئله‌ی کشور «ایکس» شود. گاهی نیز ممکن است؛ به صورت هم‌زمان دو کشور(یا چند کشور همسایه باهم) درگیر آن موضوع شوند.

نکته‌ی مهم این است که از طریق صنعتِ فیلمسازی و سریال، می‌توان با به وجود آوردن قصه‌ای دراماتیک به مردمِ کشورهای همسایه در این موضاعات، آگاهی داد.

اما پیش از بسط این مطلب بهتر است کمی با «آمرلی» و وقایع مربوط به این شهر آشنا شویم:
داعش در حال پیشروی و فتح کامل «عراق» است. شهر «موصل» و استان «صلاح‌الدین» به چنگ داعش افتاده است. برای فتح «بغداد»؛ داعشی‌ها باید از شهر «آمرلی» عبور کنند و لازم است به این شهر نیز حمله کنند تا به هدف نهایی خود برسند. داعشی‌ها اطمینان خاطر دارند که به سرعت «آمرلی» را نیز به تصرف خود درمی‌آورند و آنجا را به خاک خون می‌کشند؛ اما از «ایران»، سردار شهید «حاج قاسم سلیمانی» که آگاه به وقایع و خطرات است؛ برای نجات جان مردم و حفظ امنیت «ایران» و ممانعت از ورود داعش به «ایران»؛ دست به کار می‌شود.

سریال «آمرلی» محصول مشترک کشور ایران و عراق که این روزها به صورت هم‌زمان از کشور عراق و ایران پخش می‌شود؛ قصه‌ی دراماتیکی دارد که در آن شاهد چالش‌های حملات تروریستی داعش در شهر «آمرلی» هستیم که طبیعتا نیروهای خودی آن کشور در صدد ایجاد امنیت و مقاومت در برابر تروریست‌ها هستند. تلفیق این موضوع واقعی با فضای انتزاعی نویسنده و به وجود آوردن داستانِ عاشقانه و درام؛ ساختار اصلی این سریال را تشکیل می‌دهد.

اما ممکن است مخاطب با خود سوال کند که دیدن این سریال چه ربطی می‌تواند به ما داشته باشد یا چرا باید وقتی صرف تماشای این اثر کنیم؟!

علاوه بر اینکه در جملات ابتدایی به این سوال جواب داده شد؛ کوتاه‌ترین پاسخ به این سوال این است: «دغدغه‌ی مشترک در زمینه‌ی امنیتی و سیاسی». اما دلیل دیگری نیز وجود دارد: «سرگرمی و لذت بردن.» پر واضح است که موضوع داعش و حملات تروریستی که در خاورمیانه(به خصوص در عراق و سوریه و مواردی کمرنگ تر در کشور خودمان ایران)، صورت می‌گیرد؛ نیاز به شفاف‌سازی و آگاهی برای مردم آن منطقه دارد. نکته‌ی مهم دیگری که وجود دارد و می‌تواند دلیلی برای تماشای سریال «آمرلی» باشد؛ قصه‌ی جذاب و درام آن است که با ژانر جنگی ترکیب شده است. داستان خبرنگاری که در موقعیتی حساس باید از عشق خود مراقبت کند و جامعه‌ای که او و خانواده‌اش در آن زندگی می‌کنند، دچار مسائلی است که از حیطه‌ی اختیار آن‌ها خارج است. در این شرایط پیچیده چه باید کرد

شخصیت‌های دیگر چه تاثیری می‌توانند در درام داستان داشته باشند؟ قصه‌ی جنگی؛ موازی با این درامِ عاشقانه چگونه پیش می‌رود؟

بنابراین جنبه‌ی دیگر تماشای سریال، سرگرمی آن است. نیاز به تاکید است که یکی از وجوه ساختِ فیلم‌های سینمایی و سریال‌ها، سرگرمی و لذت بردن مخاطب از آن است.

قسمت اولِ این سریال در شبکه نمایش خانگی پخش شده است. با اینکه برای قضاوت کیفیت سریال خیلی زود است؛ نظری تخصصی دهیم؛ اما می‌توانیم بر اساس ضرباهنگ و وقایع قسمت اول که تعلیق‌های جذابی برای مخاطب ایجاد کرده است؛ احتمال یک سریال نسبتا باکیفیت را دهیم که می‌توانیم از قصه و روند آن لذت ببریم و ذیل ماجرا از یک واقعه‌ی امنیتی آگاهی پیدا کنیم.

در عصر امروز هیچکس را نمی‌توان مجبور به انجام کاری کرد! و استفاده کردن از واژه‌ی «باید» و «نباید» برای هر چیزی در قرن بیست‌و‌یکم امری پوچ و بیهوده است. بنابراین نمی‌توان گفت چرا باید؛ «آمرلی» را ببینیم!

خودِ ما در ایران، حتما درگیر مسائل شخصی زندگی خودمان هستیم که فقط معطوف به عشق نیست و گاهی این مسائل شخصی ما با مسائل جامعه‌‌ی ما که از اختیار ما تا حدود زیادی خارج است؛ پیوند می‌خورد. حال باید چه کرد؟ زندگی را رها کنیم و یا ادامه دهیم؟

سریال «آمرلی» به کارگردانی احمد ابراهیم احمد و تهیه‌کنندگی امیرمهدی پوروزیری راوی ماجرایی‌ست که دغدغه و تشابهات فرهنگی با ما دارد و از نکات قابل توجه این سریال که کاملا در کشور عراق فیلمبرداری شده است؛ حضور مصطفی زمانی بازیگر ایرانی‌ست که نقش اصلی این سریال را در کنار دیگر بازیگران عرب بازی می‌کند و بیش از نیمی از عوامل فنی این سریال نیز ایرانی هستند.

هم‌چنین جالب است بدانید که سرانجام، با فرماندهی و شجاعتِ شهید سپهبد «حاج قاسم سلیمانی» و کمک نیروهای حشدالشعبی؛ «آمرلی» و مردم آن که 85 روز در محاصره بودند؛ در تاریخ 8 شهریور 1393 آزاد می‌شوند.

سریال «آمرلی»، جمعه و شنبه‌ی هر هفته؛ ساعت 8 شب از پلتفرم «فیلم‌نت» منتشر می‌شود

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
اسماعیل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
2
11
یعنی دیدن این سریال یه توهین به خودم دونستم ، چقدر سریال ضعیف و داغون ، اصلا خجالت آوره ، از اون خجالت آور تر نقد مثبت شما به این سریال هستش که خودش توهین مضاعف به شعور خواننده این مطلب هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
این نظر توعه اول سریاله و کامل ندیدن و تا اینجا سریال خوبی و مقدمه خوبی بوده ببینم بعدا چی میشه الکی نظر نده
کریم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۲
1
4
امروز دو قسمتش رو دیدم. صرف نظر از داستانش، متاسفانه سطح بازیها بسیار نازل و اغراق شده و قصه بسیار ابتدایی بازگو میشن!!!
.ازهمین الآن معلومه باچی طرف هستیم. ارزش دیدن نداره.
حیف‌این‌ظرفیت موجود...
حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
1
1
من ۵ قسمت رو دیدم عالی بود
خیلی دوست دارم این جور فیلم ها را
من رو که جذب کرده
من همه سریالی نکاه نمیکنم
ولی داستان واقعی رو دوست دارم عالی مصطفی زمانی هم عالی بوده
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار