کد خبر: 1221527
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۱:۳۰
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: باید مشترکان پرمصرف که اغلب جزو اقشار مرفه جامعه هستند، هزینه‌ی مصرف لاکچری گاز خود را به صورت کاملاً آزاد و غیریارانه‌ای پرداخت کنند. تعرفه گذاری به نحوی افزایش می‌یابد که اقشار مرفه جامعه که مصارف بالایی دارند، قیمت واقعی و آزاد گاز را بپردازند.

جوان آنلاین: آمار‌ها نشان می‌دهد ما نسبت به کشور‌های دیگر به صورت سرانه گاز بیشتری مصرف می‌کنیم. به طور مثال، در مقایسه با کشور ترکیه که به لحاظ آب و هوایی، جمعیت و شبکه حمل و نقل مشابه ماست، میزان مصرف گاز بسیار بالاتری داریم.

به گزارش برنا، کارشناسان عوامل مختلفی را در بروز ناترازی بنزین در کشور دخیل می‌دانند. تقریباً همه‌ی آن‌ها به این موضوع اذعان دارند که هدررفت بالای انرژی در کشور رخ می‌دهد. به نحوی که مشترکان متوجه اهمیت و ارزش گاز مصرفی نیستند و آن را بی رویه مصرف می‌کنند.

شواهد حاکی از آن است که طبقه‌ی مرفه جامعه مصرف بالاتری نسبت به الگوی مصرف در کشور دارد. به طوری که مشترکان این طبقه گاهاً تا ۵ برابر مصرف کننده‌های معمولی از گاز طبیعی استفاده می‌کنند.

از آنجائیکه گاز با قیمت یارانه‌ای و بسیار ارزان در ایران عرضه می‌شود، هر کسی که بیشتر مصرف کند بیشتر از یارانه‌ی دولتی بهره می‌برد. بنابراین، پرمصرف‌های ایران که اغلب از طبقات بالای جامعه هستند، بیشتر از یارانه‌ی دولتی استفاده می‌کنند.

به زعم بسیاری از کارشناسان، تعرفه گذاری پلکانی به تحقق عدالت در تخصیص یارانه‌ها منجر می‌شود. به نحوی که از اعطای یارانه پنهان انرژی به اقشار مرفه و پرمصرف جامعه اجتناب می‌کنیم و در عوض اقشار متوسط و ضعیف جامعه از بخشودگی قبوض و استفاده از انرژی یارانه‌ای در چارچوب الگو بهره می‌برند.

رمضانعلی سنگدوینی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری برنا با تاکید بر اینکه تعرفه گذاری پلکانی گاز عین عدالت است، اظهار داشت: باید بین مشترکانی که در میزان مصرف شان دقت می‌کنند و صرفه جویی دارند، با کسانی که مصارف غیرضروری و بالایی دارند، تفاوت قائل شویم.

وی ادامه داد: در روش تعرفه گذاری پلکانی، مشترکانی که در چارچوب الگو از گاز استفاده می‌کنند، تشویق می‌شوند. این مشترکان ضمن اینکه از یارانه‌ی انرژی بهره می‌برند، از بخشودگی قبوض نیز بهره مند می‌شوند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: مشوق‌هایی که برای مشترکان در نظر گرفته می‌شود، به مانند انگیزه‌ای برای آن‌ها عمل می‌کند تا در میزان مصرف شان دقت کنند و مدیریت مصرف را مدنظر داشته باشند.

سنگدوینی گفت: شرکت ملی گاز طرحی را به اجرا گذاشته است که اگر مشترکان بین ۱۵ آذر تا ۱۵ دی ماه صرفه جویی در مصرف داشته باشند، به میزانی که نسبت به سال قبل کاهش مصرف داشته اند، از مشوق‌هایی در قبوض گاز خود بهره مند می‌شوند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که ما در بخش خانگی در زمستان مصرف گاز بسیار بالایی داریم. به نحوی که هر چقدر تولید را افزایش می‌دهیم، باز هم ناترازی وجود دارد. باید مدیریت مصرف و سیاست گذاری‌هایی مانند تعرفه گذاری پلکانی را مدنظر قرار دهیم تا از قطع گاز صنایع جلوگیری کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس خاطرنشان کرد: گاز از اهمیت بالایی برای صنایع کشور برخوردار است و کمبود آن در زمستان باعث بروز مشکلات جدی برایمان می‌شود. قطع گاز صنایع، عدم النفع بالایی برای کشور دارد و به اقتصاد ملی ضربه می‌زند. با توجه به این واقعیات، نیاز است که روش تعرفه گذاری پلکانی با دقت اجرا شود.

سنگدوینی گفت: این روش تعرفه گذاری در بخش صنعت نیز قابل استفاده است. شرکت ملی گاز اقدامات خوبی در زمینه‌ی مدیریت مصرف گاز در دستور کار قرار داده است. امیدواریم این اقدامات به نتایج مورد نظر دست پیدا کند و بتوانیم مصرف گاز را به ویژه در فصول سرد سال مدیریت کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: باید مشترکان پرمصرف که اغلب جزو اقشار مرفه جامعه هستند، هزینه‌ی مصرف لاکچری گاز خود را به صورت کاملاً آزاد و غیریارانه‌ای پرداخت کنند. تعرفه گذاری به نحوی افزایش می‌یابد که اقشار مرفه جامعه که مصارف بالایی دارند، قیمت واقعی و آزاد گاز را بپردازند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار