کد خبر: 1223056
تعداد نظرات: ۲۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۳
نقدی که افراد و برخی رسانه‌ها نسبت به سخنان آقای پناهیان داشتند، نه تنها نقد نبود بلکه تحریف آشکاری بود که به مرور زمان سبب نهادینه شدن سنت‌های غلط در فضای رسانه‌ای می‌شود.

جوان آنلاین: در بیست و ششمین سحر از برنامه تلویزیونی «ماه من» حجت الاسلام پناهیان در ادامه سلسله مباحث خود درباره حسادت، به ذکر نمونه‌هایی از تاریخ حکومت رسول خدا و امیراالمؤمنین علیه‌السلام اشاره می‌کند. این سخنان پناهیان به گونه‌ای تحریف و تقطیع می‌شود که گویی وی نسبت‌های ناروایی به ساحت پیامبر اسلام و اهل بیت وحی داده است. همین اشتباه رسانه‌ای سبب می‌شود رسانه‌های نیابتی همچون اینترنشنال از این آب گل آلود ماهی خود را صید کنند. 

به گزارش تسنیم، فارغ از اینکه این انتقادات چه مقدار مبتنی بر نقد‌های منصفانه است یا خیر؛ سخنان وی را از منظر یک مخاطب مورد مطالعه و ارزیابی قرار می‌دهیم. پناهیان در ابتدای سخنانش هفت مرحله را برای تشدید حسادت بیان می‌کند و بعد یکی از انواع حسادت را حسادت معنوی یا حسادت نسبت به امر ولایت معرفی می‌کند.

وی دربارۀ حسادت معنوی، به ذکر نمونه‌هایی از سیره حکومت‌داری رسول خدا صلی الله علیه و آله و امیر مؤمنان علیه‌السلام اشاره کرده، می‌گوید: وقتی آدم‌های خوب حکمرانی کنند، دشمن بیشتری دارند. به خاطر حسادتی که به ویژه در نخبگان و خواص جامعه است. امیرالمؤمنین می‌فرماید این مردم به ولایت هر کسی جز من راضی‌تر بودند.

سپس پناهیان ادامه می‌دهد: (آن حسودان می‌گویند) اگر خوبان، حاکم نباشند، خیلی از دعوا‌ها می‌خوابد. یک نفر مقاله ضد، ولی فقیه می‌نوشت و وظیفه خودش می‌دانست. می‌گفت من در این کشور عالمی روشنفکرتر و زاهدتر و شجاع‌تر از رهبری نمی‌شناسم، اما نمی‌توانم تحمل کنم. اسم حسادت را نمی‌آورد. حسادت خودش را تئوریزه می‌کرد.

این کارشناس مذهبی می‌گوید: وقتی حسادت به مرحله آخر برسد، (از منظر حسودان) باید ولیّ خدا را کشت. او وقتی ولایت دارد، اگر بتوان با او رفیق شد و چیزی به آدم بماسد (خوب است)، اما اگر کمی گوشت‌تلخ باشد، نزد او بروی، شمع را خاموش می‌کند، شمشیر کشیدن دارد. (اشاره به ماجرای طلحه و زبیر) می‌گویند باید علی را بکشیم.

پناهیان می‌گوید: امیرالمؤمنین علیه‌السلام نیز در مقام خلافت، گوشت‌تلخی می‌کرد. یک دفعه بیت المال را مساوی تقسیم کرد. هیچ کس نمی‌شود با او رفیق شود. (یکی بگوید) یک باند درست کن (کنایه از باندبازی‌ها در دستگاه حاکمیت) تا حکومت تو را نگه دارند. دم آن‌ها را ببین. تو (علی (ع)) یک رفیق برای خودت نمی‌گذاری. ریشه‌اش بحث حسادت است که اینگونه بیان می‌شود و پوسته ظاهری‌اش است.

این کارشناس مذهبی افزود: (در نهان می‌گفتند) شما (علی) به حکومت رسیدی، اگر بنا شد رئیس ما باشی، یک کمی با ما کنار بیا. اما با کسی کنار نمی‌آمد.

اما آنچه که در ادامه سخنان حجت‌الاسلام پناهیان می‌خوانیم، همان نقطه‌ای است که به صورت تحریف‌شده دست روی آن گذاشتند که با هم می‌خوانیم:

پناهیان می‌افزاید: از این بدتر (از منظر بدان) وضعیتی بود که رسول خدا به وجود آورد. (یعنی در عدالت گوی سبقت را ربوده بود) رسول خدا هم نه یک رفیق برای خودش و نه برای علی (ع) نگه داشت. فکر نکنیم رسول خدا مهربان بود و امیرالمؤمنین گوشت تلخ. همه می‌دانستند ایشان وقتی خشن بود و به رسول خدا شکایت می‌کردند، پیامبر می‌فرمود از علی بن ابی طالب شکایت نکنید. إنّه خَشن فِی ذات الله؛ او در راه خدا خشونت دارد. رسول خدا چرا یک باندی برای خودش درست نکرد. خیلی‌ها را راند. سیزده سال که طول کشید، به خاطر همین گوشت تلخی (در امر عدالت) بود. اینگونه است که حسادت معنوی (نسبت به آنان) زیاد می‌شود. 

 بر اساس این سخنان، به وضوح مشخص است که گوینده به دنبال تضعیف جایگاه معصوم نیست بلکه در بیان تقویت خصلت عدالت نبوی و علوی است. یعنی آن دو بزرگوار، نسبت به کسانی که دنبال تبعیض بودند، خشن رفتار می‌کردند و گوشت‌تلخی می‌کردند. نقدی که برخی نسبت به سخنان پناهیان داشتند، اینگونه بود که خصلت «گوشت تلخی» را (نغوذ بالله) به تمام شخصیت پیامبر (ص) تعمیم داده بودند در حالی که منظور مهمان برنامه آشکار بود؛ بنابراین اینگونه اظهار نظر‌ها نه تنها نقد نبود بلکه تحریف آشکاری است که به مرور زمان سبب نهادینه شدن سنت‌های غلط در فضای رسانه‌ای می‌شود، طوری که هرکسی به اسم نقد، به خود اجازه می‌دهد دست به تهمت و افترا بزند؛ بنابراین موضوع ما دربارۀ امثال پناهیان و هر سخنران و واعظ دیگری نیست بلکه مقابله با نقد‌های غیر منصفانه و خارج از قاعدۀ است. 

البته ذکر این نکته مهم است که در فضای رسانه‌ای خوب است از الفاظی استفاده شود که سبب بهره‌برداری دشمنان و یا حتی ایجاد سوء تعبیر در میان مخاطبان نیز نشود. اینگونه نسبت دادن‌ها به معصومین علیهم السلام هرچند در قالب مثال باشد، شاید در شأن آن انوار مقدس نیست.

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۱
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
2
3
درست میفرمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
4
1
واقعا بی ....یعنی اگر این حرف را کس دیگر زده بود بازهم همین ها رو میگفتید؟ متاسفم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
مسئله ایشان یا کس دیگر نیست. مسئول باید نسبت به درخواست فساد خشن باشد و به اصطلاح موضوع گوشت تلخ باشد تا کسی جرئت درخواست فساد و اینها نداشته باشد. نه با روی باز برخورد شود و طرف قبح موضوع را نفهمد. این نه تنها توهین نیست بلکه یک الگوی کامل برای کسی هست که به بیت المال دسترسی دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
4
3
از کوزه همان برون تراود که در اوست!
آداب و رفتار انسان‌ها نشان دهنده چیزی است که در درون فرد وجود دارد.
اینها همه اش توجیه است والسلام
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
3
1
جالبه
نقی
|
United States of America
|
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
2
4
واقعا کلمه گوشت تلخی هیچ توجیهی ندارد حرف نسنجیده ای است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
3
2
شما که معتقد به تقطیع هستی کامل این بخش رو بزار ببینیم کجاش تقطیع شده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
2
5
یعنی کلمه قحط بود
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۹
2
4
خود طرف نمی‌تونست اینطوری تفسیر کنه که خبرنگار شما تفسیر میکنه!
گذری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
3
4
آفرین به مومنین علما وقتی این حرفها تقطیع پناهیان عزیز میشنوند خط تخریب و تفرقه باز است دفاع از این ولی میپردازند اما تاسف از مومنین و علما که در دام افتادن چشم بسته دهن باز کردن!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
5
5
شما جهت تبرئه آقای پناهیان سخنان ایشان را تفسیر به رای‌ کردید. بنده که اصل برنامه را میدیدم همچین برداشتی که شما کردید نکردم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of)
۰۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
این نه تنها توهین نیست بلکه یک الگوی کامل برای کسی هست که به بیت المال دسترسی دارد.
راهدار نور
| Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴
البته در آن ساعت شبانه روز خیلی نمی توان از برداشت شخصی افراد انتظار داشت
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
0
0
یعنی تواز پیامبر و‌حضرت علی بیشنر میدونی؟؟ واقعا ک
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۰
0
4
هر چند که استاد پناهیان کلمه بهتری استفاده می‌کرد خیلی خوب بود
ولی نیت ایشان توهین و جسارت نبود جالبه اصل موضوع که حسادت بود برا خود ایشان دارن انجام میدن نمونه آقای کریمی پارسال حرم امام رضا
دو نقطه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
0
0
(اُنظُر إلَی ما قالَ وَ لا تَنظُر إِلَی مَن قالَ.) نگاه کنید به آنچه می‌گوید و نگاه نکنید به کسی که می‌گوید
و خدا ا ز سر دلها آگاه است
حسن سادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
1
0
حضرت علی ع همؤاره مظلوم واقع شدند چه در زمان حیاتشان چه بعد از شهادتشان هم در میان دشمنان و هم دوستان یگانه مظلوم تاریخ هستند.
انشالله پیرو راستین ایشان باشیم سلام بر علی ع
حسن سادات
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
0
0
با سلام با توجه به اینکه مطلب خاص و عبارتی خاص بیان شده بهتر بود پاسخ خود آقای پناهیان را ذکر می کردید تا اینکه از جهت تبرئه مورد نظر قرار نگیرید البته اردات شما به اهل بیت و ولایت اظهر من الشمس است
سینا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۱
1
0
روزگاری سخنران های مدهبی افرادی همچون شریعتی و بازرگان و استاد مطهری بودند امروزه دیگر کشور از داشتن چنین افرادی محروم است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۴
0
2
مسئول باید نسبت به کسی که درخواست فساد و حرام میکند خشن باشد نه که با روی باز برخورد کند. باید گوشت تلخ باشد تا طرف جرئت اینگونه درخواست ها را نداشته باشد
م ح م د
|
United States of America
|
۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۸
0
1
منظور از گوشت تلخ به محکم بودن در برابر رانت خواهان بوده بسیار جالب و خوب گفته . حال میتونید باز سخنرانیش را گوش کنید . پس وصله نچسبانید مومن باید حسن ظن داشته باشد نه سوظن
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار