کد خبر: 1223161
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۰
گفت‌وگوی «جوان» با کارشناس اقتصادی
موضوع مصرف شخصی بالا و الگو‌های درست مصرف نکردن بنزین در بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور ما چالش مهمی است. سناریوی فعلی که در آن مصرف بنزین از حد انتظار فراتر می‌رود، اغلب با استفاده بیش از حد از یارانه‌های انرژی و سهمیه‌بندی ارزان بنزین از سوی مصرف‌کنندگان بالا در بخش‌های مرفه جامعه تشدید می‌شود. 
جوان آنلاین: یک کارشناس انرژی معتقد است انتقال به یک سیستم سهمیه‌بندی بنزین مبتنی بر شخص نشاندهنده یک رویکرد استراتژیک برای بهینه‌سازی الگو‌های مصرف، ارتقای بهره‌وری و تضمین انصاف در یارانه‌های انرژی است. این سیستم با همسوکردن قیمت بنزین با پویایی بازار، تشویق رفتار‌های مصرف مسئولانه و هدایت یارانه‌ها به سمت افراد به جای اعطای سهمیه بنزین به خودرو، عقلانیت اقتصادی، اصلاح رفتار و پایداری در مصرف سوخت را تقویت می‌کند. در نهایت اتخاذ سیستم سهمیه‌بندی بنزین به هر فرد گامی پیشرو در جهت دستیابی به الگو‌های مصرف بهینه بنزین و کنترل قاچاق و حل معضل ناترازی بنزین است. 
 
فرشاد جامع، کارشناس انرژی در گفتگو با «جوان» با اشاره به نظام غلط اعطای سهمیه بنزین به خودرو گفت: موضوع مصرف شخصی بالا و الگو‌های درست مصرف نکردن بنزین در بسیاری از کشور‌ها از جمله کشور ما چالش مهمی است. سناریوی فعلی که در آن مصرف بنزین از حد انتظار فراتر می‌رود، اغلب با استفاده بیش از حد از یارانه‌های انرژی و سهمیه‌بندی ارزان بنزین از سوی مصرف‌کنندگان بالا در بخش‌های مرفه جامعه تشدید می‌شود. 
 
وی افزود: رأی پرداختن به این موضوع حیاتی و اجرای یک سیستم تعرفه مبتنی بر مصرف، انتقال از سیستمی که در آن سهمیه بنزین به خودرو‌ها اختصاص می‌یابد به سیستمی که در آن به افراد اختصاص می‌یابد، ضروری است. با تغییر مکانیسم یارانه‌ها به سیستم سهمیه‌بندی مبتنی بر شخص و معرفی مدل قیمت‌گذاری تعادلی در بازار بورس بنزین می‌توان در جهت بهینه‌سازی سطح مصرف و اطمینان از عدالت در توزیع یارانه انرژی تلاش کرد. 
 
جامع با اشاره به تمرکز بر اعطای غیریارانه‌ای بنزین به مصارف خارج از الگوی بهینه مصرف بنزین اظهار کرد: یکی از اهداف اساسی تغییر ساختار مکانیسم اعطای یارانه بنزین، حرکت از سیستم تخصیص سهمیه به خودرو به سیستمی است که بر اعطای سهمیه به افراد متمرکز است. با اختصاص سهمیه بنزین برای هر فرد به جای هر خودرو، می‌توانیم الگو‌های مصرف بهینه و کارآمدتری را ترویج کنیم. از طرف دیگر مصرف بهینه و کمتر مردم نسبت به وضعیت فعلی به دلیل منفعت اقتصادی و ایجاد منطق رفتاری با سیگنال قیمتی مناسب موجب بهینه رفتارکردن مردم در مصرف بنزین خواهد شد. همچنین مصرف شخصی خارج از الگوی بهینه مصرف بنزین، بنزین را به قیمت واقعی از مردم کم مصرف خریداری خواهند کرد. 
 
وی ادامه داد: این تغییر رویکرد نه تنها افراد را تشویق می‌کند تا به مصرف بنزین خود توجه داشته باشند، بلکه تضمین می‌کند یارانه‌های انرژی بدون توجه به تعداد وسایل نقلیه متعلق به یک خانوار به طور عادلانه توزیع می‌شود. اتخاذ سهمیه‌های فردی برای مصرف بنزین چندین مزیت کلیدی را به همراه دارد، ابتدا اینکه بهینه‌سازی مصرف شخصی و عدالت بیشتر در تخصیص یارانه‌های انرژی. با همسویی قیمت بنزین با هزینه‌های واقعی از طریق یک مدل قیمت گذاری تعادلی، افراد تشویق می‌شوند تا انتخاب‌های آگاهانه‌تری در مورد الگو‌های مصرف خود داشته باشند. خانوار‌های ثروتمند با چند خودرو با ساختار قیمتگذاری واقعی‌تری روبه‌رو خواهند شد، در حالی که افراد بدون وسیله نقلیه سهم خود از یارانه انرژی را به طور شفاف دریافت خواهند کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار