کد خبر: 1223716
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۵:۴۰
خصوصیات اخلاقی شهید صیاد شیرازی به روایت همرزمش
یکی از نکات خاص در زندگی شهید صیاد شیرازی که مورد تأکید تمامی همرزمانش است، ولایتمداری اوست. به نظر من همین ولایتمداری است که صیاد را محبوب دل‌ها کرده است. ولایتمداری سپهبد شهید صیاد شیرازی مثال زدنی است. شاید ما خیلی‌ها را داشته باشیم که مطیع رهبری و ولایت باشند، اما شاید ایشان سوای همه بود و بسیار سعی می‌کرد این روحیه را حفظ کند. 
جوان آنلاین: امیر غلامحسین دربندی از رزمندگان دوران دفاع مقدس ارتش یکی از راویان جنگ تحمیلی است که سابقه همرزمی و مشایعت با شهید صیاد شیرازی را دارد. او در باره ولایتمداری شهید صیاد شیرازی مطالبی را بیان داشته که در ادامه می‌خوانیم. 
 
 محبوب دل‌ها
یکی از نکات خاص در زندگی شهید صیاد شیرازی که مورد تأکید تمامی همرزمانش است، ولایتمداری اوست. به نظر من همین ولایتمداری است که صیاد را محبوب دل‌ها کرده است. ولایتمداری سپهبد شهید صیاد شیرازی مثال زدنی است. شاید ما خیلی‌ها را داشته باشیم که مطیع رهبری و ولایت باشند، اما شاید ایشان سوای همه بود و بسیار سعی می‌کرد این روحیه را حفظ کند. 
بنده و بسیاری از رزمندگان دفاع مقدس به یاد داریم که چطور این شهید بزرگوار در زمان حیات حضرت امام و بعد‌ها در دوران رهبری حضرت آقا، با دقت بسیار زیادی فرمایشات امامین انقلاب را یادداشت می‌کرد و سعی و تأکید داشت که حتماً این نکات را در زندگی و کارش رعایت کند. همین ولایتمداری باعث می‌شود امام (ره) جملات بسیار زیبا و پرمهری در باره شهید صیاد شیرازی بیان دارند. ایشان می‌فرمایند: «او با تعهد کامل به اسلام و جمهوری اسلامی در طول دفاع مقدس از هیچ‌گونه خدمتی به کشور اسلامی خودداری نکرد.» این جمله بسیار زیبا و پرمعنایی از حضرت امام درباره یک نظامی است. امام (رضوان الله) چند قید را در بیان خصوصیات صیاد شیرازی آورده‌اند: «تعهد کامل به اسلام و جمهوری اسلامی». چنین بیاناتی در کلام امام در باره یک نفر نه از سر تعارف است و نه چیز دیگری. امام با شناخت کامل از شهید صیاد شیرازی چنین بیاناتی را در باره ایشان ایراد می‌کنند. 
مقام معظم رهبری خلف شایسته حضرت امام نیز بیانات بسیار جالبی در باره شهید صیاد شیرازی دارند. ایشان می‌فرمایند: «سرزمین‌های داغ خوزستان و گردنه‌های برافراشته کردستان سال‌ها شاهد آمادگی و فداکاری این انسان پاک نهاد مصمم و شجاع بوده است. او سرباز صادق و فداکار دین و قرآن، نظامی مومن پارسا و پرهیزکاری بود. او مانند دیگر مردان حق از روزی که قدم در راه انقلاب نهاد همواره سر و جان خود را برای نثار در راه خدا روی دست داشت.» این جملات حضرت آقا نشان از تأیید روحیه فداکاری، ایثارگری و شهادت‌طلبی سپهبد شهید صیاد شیرازی است. 
 
 حضور در عملیات مرصاد
یکی دیگر از نکات بارز در باره شهید صیاد شیرازی حضور ارزشمند ایشان در عملیات مرصاد است. بعد از پذیرش قطعنامه از سوی کشورمان و سرکوب هجوم سراسری دشمن، منافقین از شرایط پیش آمده سوءاستفاده کردند تا به ایران حمله کنند. در آن زمان شهید صیاد شیرازی مسئولیت مستقیمی در نیروی زمینی ارتش نداشت، اما همانطور که در خاطراتش هم اشاره کرده است، می‌گوید: «به محض اینکه شنیدم، شبانه حرکت کردم و خود را به کرمانشاه رساندم و آنجا مشغول سازماندهی نیرو‌ها شدم و عملیاتی طراحی شد که به شکست فضاحت بار دشمن انجامید.» این خاطرات شهید صیاد شیرازی نشان می‌دهد که او حتی زمانی که ظاهراً سمت اجرایی در نیروی زمینی ارتش نداشت، با احساس مسئولیت خود را به منطقه درگیری می‌رساند و با هدایت رزمندگان، طومار منافقین را در هم می‌پیچد. به نظر من همین رفتار شهید صیاد شیرازی نیز برگرفته از ولایتمداری اوست. 
 
 مهربانی با اسرا
در مورد خصوصیات اخلاقی شهید صیاد شیرازی سخن بسیار است. حضرت امام در دوران دفاع مقدس تأکید بسیاری به مهربانی با اسرا داشتند. صیاد دل‌ها نیز با ولایتمداری و تبعیت پذیری‌اش از حضرت امام، با اسرا با مهربانی رفتار می‌کرد. در یک عملیات وقتی اسرا را آوردند و به آن‌ها گفتند صیاد شیرازی می‌خواهد شما را ببیند، همه ترسیده بودند. چون اسرای عراقی صحبت جایگاه و فتوحات شهید صیاد را شنیده بودند و تصور می‌کردند که اگر ایشان بیایند یک برخورد خشن و بی‌رحمانه‌ای با آن‌ها می‌کنند، اما وقتی او آمد با ملاطفت و مهربانی با همه آن‌ها برخورد کرد. تمام اسرای عراقی از چنین رفتاری تعجب کرده بودند. همین موضوع بود که شهید صیاد را ماندگار کرد و حالا بعد از گذشت این همه سال می‌بینیم به محض اینکه به سالگرد شهادتش نزدیک می‌شویم همه رسانه‌ها سعی در درج مطلب در باره ایشان دارند.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار