کد خبر: 1224018
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۱
آیا بازار سهام از عهده نابسامانی‌ها برمی‌آید؟
در بازی نقدینگی این روزها، بازار سهام بازنده این رقابت بوده است و شاخص در محدوده اسفند‌ماه قرار دارد.

جوان آنلاین: بورس تهران در پی نااطمینانی‌های سیاسی و همچنین اقتصادی در دو روز گذشته ریزش‌های سنگینی را تجربه کرد. در شرایطی که دیروز ۱۷۴۵میلیارد تومان از بازار خارج شده بود معاملات امروز بورس اوراق بهادار هم با تشکیل صف فروش ۳.۱ هزار میلیارد تومانی برای فروش سهام از سوی سهامداران آغاز شد. این در شرایطی است که صبح امروز در جلسه اضطراری هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر گردید با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان کلیه نماد‌های سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازار‌های بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی ۱ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود گردد. این تصمیم در پی تنش‌های بین اللمی شب گذشته اتخاذ شد و البته کارشناسان منتظر بودند تا در راستای جلوگیری از ریزش بیشتر، بازار سرمایه چند روزی تعطیل اعلام شود. در کنار ریسک‌های سیاسی ایجاد شده کارشناسان ابهامات اقتصادی را نیز در ریزش بورس موثر می‌دانند. موضوع رقم‌های معافیت مالیاتی، مساله نرخ ارز نیمایی و مواردی مشابه از مسائلی است که بر وضعیت بورس سایه افکنده است. اما آیا بازار سهام از عهده نابسامانی‌ها برمی‌آید؟


طی روز‌های اخیر بازار‌های موازی بورس، رشد اعجاب انگیزی را تجربه کردند؛ جایی که نرخ سکه تمام از کانال ۴۶ میلیون تومان عبور کرد و دلار در بازار آزاد به کانال ۷۰ هزار تومان نزدیک شد، قیمت‌ها در بورس در پی عرضه‌های سنگین با ریزش رو به رو شدند. به این ترتیب بورس مجددا وارد فاز جدیدی از تردید شده است. اردیبهشت سال گذشته نیز بورس تجربه‌ای مشابه با این وضعیت را داشت که در آن سهامداران پس از بخشنامه مبهم سیاستگذار، عرضه‌های سنگین را در دستورکار خود قرار دادند.


نکته قابل توجه این است که در بازی نقدینگی این روزها، بازار سهام بازنده این رقابت بوده است و شاخص در محدوده اسفند‌ماه قرار دارد. به‌نظر می‌رسد تا زمانی‌که این فضای مبهم شفاف نشود، تقاضایی روانه بازار سهام نخواهد شد. با وجود رشد قیمت دلار در بازار آزاد که یکی از محرک‌های سنتی بورس در سنوات قبل بوده، ترس ناشی از ریسک‌ها، اجازه عرض‌اندام را به بورس نمی‌دهد و ارزش دلاری این بازار به ۱۲۰‌میلیارد دلار رسیده است.


با این وجود در صورت کنترل نرخ ارز، فرصت برای جبران عقب ماندگی بورس و رسیدن آن به بازدهی قابل توجه دلار فراهم می‌شود.همچنین رفع تنش ها نیز بازار را به نقطع تعادلی بازمی گرداند. البته برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که به رغم ارزشمند بودن سهام بسیاری از شرکت‌ها به لحاظ بنیادی، به دلیل سیاست‌هایی از جمله قیمت گذاری دستوری شرایط بیشتر به نفع نوسان‌گیران خواهد بود، خصوصا اگر نوسان‌گیری برروی سهام بنیادینی انجام شود.


انتظار می‌رود دولت با اصلاح رویه‌های اقتصادی که مهمترین آن مواردی در زمینه اخذ مالیات از شرکت‌های بورسی و همچنین قیمت گذاری است شرایط را به گونه‌ای فراهم کند تا ورق به نفع بازار سرمایه برگردد. بورس در بین دیگر بازارهای مالی نقش بسیار قابل توجه و پررنگی را ایفا می‌کند و سازمان بورس و اوراق بهادار در بین دستگاه‌های دولتی، کلیدی‌ترین نقش را در تحقق شعار سال و جمع آوری نقدینگی‌ها و سرمایه‌های مردم و هدایت آن به سمت و سوی تولید بر عهده دارد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار