کد خبر: 1224089
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۳:۲۰
فرازی از زندگی سردار شهیدحسن شفیع‌زاده از شهدای شاخص کربلای ۱۰
سردار شهیدحسن شفیع‌زاده از یاران نزدیک شهید طهرانی‌مقدم و مؤسس توپخانه سپاه بود. شفیع‌زاده سال ۱۳۳۶ در تبریز به دنیا آمد و بهار سال ۶۶ در حین عملیات کربلای ۱۰ به شهادت رسید. فرازی از زندگی این شهید بزرگوار را پیش‌رو دارید
 جوان آنلاین: سردار شهیدحسن شفیع‌زاده از یاران نزدیک شهید طهرانی‌مقدم و مؤسس توپخانه سپاه بود. شفیع‌زاده سال ۱۳۳۶ در تبریز به دنیا آمد و بهار سال ۶۶ در حین عملیات کربلای ۱۰ به شهادت رسید. فرازی از زندگی این شهید بزرگوار را پیش‌رو دارید. 
 
 تشکیل گروه انقلابی
حسن شفیع‌زاده مرداد سال ۱۳۳۶ در شهرستان تبریز متولد شد. پدر مادر او از مقلدان امام (ره) بودند به همین واسطه با ایشان آشنا شد و با شور وصف‌ناپذیری در روز‌های سرنوشت‌ساز ۲۱ و ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ تلاش کرد و برای به ثمر رسیدن انقلاب اسلامی از هیچ کوششی فروگذار نبود. هنگامی که در اوج پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در پادگان‌ها روی مردم باز شد به همراه تعدادی از جوانان و دانشجویان حزب‌الهی تبریز برای جلوگیری از افتادن سلاح‌های بیت‌المال به دست ضدانقلاب، بخشی از سلاح‌ها را جمع‌آوری کردند و گروه مسلحی را جهت دستگیری ضدانقلاب و ساواکی‌ها تشکیل داد. 
 
 تأسیس توپخانه سپاه
یکی از اصلی‌ترین خدمات شهید شفیع‌زاده به جبهه‌های دفاع‌مقدس تأسیس توپخانه سپاه بود. او پس از عملیات فتح‌المبین با اندیشه بلندی که داشت و تجربیاتی که کسب کرده بود، متوجه شد برای انجام عملیات بزرگ نیاز به تشکیلات پشتیبانی آتشی به نام توپخانه است؛ بنابراین با هم‌فکری چند نفر از فرماندهان، ضمن پی‌ریزی و سازماندهی اولین آتش‌بار‌های توپخانه، مسئولیت هماهنگی پشتیبانی آتش در قرارگاه فتح در عملیات «الی‌بیت‌المقدس» را به‌عهده گرفت و به خوبی از عهده این کار برآمد. او با برخورداری از قدرت ابتکار، خلاقیت و آینده‌نگری، همیشه طرح‌های درازمدت که مبتنی بر واقع‌بینی در کار‌ها و برنامه‌ها بود را ارائه می‌داد، ضمن آنکه بر مسئله آموزش نیرو‌های نیز تأکید فراوان داشت. 
بعد‌ها با تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی خود قبضه‌های غنیمتی را در قالب توپخانه‌های لشکری و گردان‌های مستقل توپخانه به سرعت سازماندهی کرد و در «عملیات رمضان»، اکثریت قریب به اتفاق توپ‌ها را علیه دشمن به کار برد و در ادامه با به دست آوردن توپ‌های غنیمتی بیشتر گروه‌های توپخانه را به استعداد چندین گردان شکل داد. این گروه‌ها بازو‌هایی قوی برای فرماندهی قوای رزمی و پشتیبانی محکم برای رزمندگان بودند. 
 
 خلاقیت در والفجر ۸
در نبرد‌های خیبر، والفجر ۸، کربلای یک، کربلای ۴، کربلای ۵ که سپاه پاسداران به لحاظ عملیاتی مسئولیت مستقلی داشت، پشتیبانی آتش کل منطقه عملیات با رهبری و هدایت شفیع‌زاده انجام گرفت. اوج هنرنمایی و شکوفایی خلاقیت او در عملیات والفجر ۸ تجلی یافت. آتش پرحجم و متمرکزی که با برتری کامل علیه دشمن اجرا کرد. به اعتراف فرماندهان اسیر عراقی، در طول جنگ کسی به خود ندیده بود، زیرا قسمت اعظم یگان‌های دشمن قبل از رسیدن به خط مقدم و درگیری با رزمندگان اسلام منهدم می‌شد. 
سردار رحیم صفوی فرمانده وقت کل سپاه در پیامی با اشاره به نقش شفیع‌زاده گفته است: «سیمای او تجلی اراده و مقاومت و تلاش و پیکارش همواره الهام‌بخش رزمندگان بود. عزیزی که ثمره سخت‌کوشی‌های او در جبهه‌ها همیشه مشهود بود. با تقویت آتش سنگین پیکارگران جبهه نور که صف دشمنان را از هم می‌گسست، رؤیای خام قادسیه را به کابوسی وحشتناک بدل می‌ساخت، اوج قدرت آتش توپخانه را جهانیان در نبرد‌های والفجر ۸، کربلای ۵ وکربلای۸ به چشم دیدند و زبان به اعتراف آن گشودند، آنجا که شهید عزیز ما و همرزمانش با آتش سهمگین، لشکریان دشمن را مضمحل و ضایعات جبران‌ناپذیری بر خصم زبون وارد کردند.» 
 
 شهادت در کربلای ۱۰
شفیع‌زاده ضمن شرکت در تمامی صحنه‌های عملیاتی، مسئولیت فرماندهی توپخانه و طرح‌ریزی و هدایت آتش پشتیبانی را در قرارگاه‌های مختلف به‌عهده داشت و آخرین مسئولیت او فرماندهی توپخانه نیروی زمینی سپاه و قرارگاه خاتم‌الانبیا (ص) بود. حسن شفیع‌زاده هشتم اردیبهشت ۱۳۶۶ در منطقه عملیاتی «کربلای۱۰» در شمال‌غرب (منطقه عمومی ماووت) در حالی که عازم خط مقدم جبهه بود، خودرواش مورد اصابت گلوله توپ دشمن قرار گرفت و به شهادت رسید.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
عبدا...
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۱/۲۷
0
0
با سلام
وبا درود بر ارواح مطهر جميع شهدا وتمامي سرداران آتش ودلير مردان توپخانه سپاه خصوصا سردار پرافتخار حسن شفيع زاده و همرزمان شهيدش سردار يزداني سردار كريمي سردار تقي جراح سردار كابلي و...
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار