کد خبر: 1224946
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:

جوان آنلاین: یک کارشناس اقتصادی معتقد است: برای حل معضل قیمت بالای مسکن و شکستن انحصار زمین، باید عرضه زمین در محدوده شهر‌ها به مردم و توسعه افقی شهر‌ها به کمک مشارکت مردم در ساخت مسکن صورت گیرد و مالیات‌های تنظیمی این حوزه اخذ شود، به این معنا که به سمت اخذ مالیات بر عایدی سرمایه برای جلوگیری از سوداگری بر مسکن در سطح کشور و همچنین اخذ مالیات بر خانه‌های خالی برای عدم‌احتکار مسکن و عرضه مسکن به بازار اجاره در راستای بهبود قیمت مسکن حرکت کنیم.
 
فرید ولدی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» در رابطه با اقداماتی که می‌تواند کمک به حل مسئله گرانی مسکن داشته باشد، گفت: موضوع گرانی مسکن به ویژه در کلانشهر‌های ایران مانند تهران نگرانی مبرمی است که پیامد‌های قابل‌توجهی هم برای اقتصاد و هم برای جامعه دارد. یکی از عوامل اصلی افزایش قیمت مسکن، مشکل انحصار زمین و عرضه محدود زمین برای توسعه است. فقدان زمین در دسترس و محدودیت در گسترش شهری به عرضه محدود واحد‌های مسکونی، افزایش قیمت و ایجاد چالش برای افرادی منجر شده است که به دنبال خرید یا اجاره خانه هستند. 
وی افزود: برای رفع گرانی مسکن و شکستن انحصار زمین، باید مجموعه‌ای از اقدامات برای توسعه شهری پایدار و فراگیر انجام شود. یکی از راه‌حل‌های اولیه برای مقابله با این موضوع، افزایش عرضه زمین در محدوده شهر‌ها و ترویج گسترش افقی از طریق مشارکت مردم در ساخت‌وساز مسکن است. با مشارکت شهروندان در فرایند توسعه و دسترسی به زمین‌های مقرون‌به‌صرفه، شهر‌ها می‌توانند به طور پایدار گسترش یابند و گزینه‌های مسکن بیشتری برای ساکنان ایجاد کنند. 
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اهمیت اخذ مالیات‌های تنظیمی نظیر اعمال مالیات بر عایدی سرمایه و مالیات بر خانه‌های خالی در جلوگیری از فعالیت‌های مخرب سوداگرانه در بازار مسکن گفت: یکی دیگر از اقدامات مهم برای مبارزه با قیمت بالای مسکن، اعمال مالیات بر عایدی سرمایه برای جلوگیری از سفته‌بازی در بازار مسکن است. رویه‌های سوداگرانه مانند خرید و فروش املاک برای سود بدون سکونت یا استفاده واقعی از آنها، می‌تواند قیمت مسکن را مخدوش و افزایش قیمت مصنوعی ایجاد کند. با وضع مالیات بر عایدی سرمایه، دولت می‌تواند از سفته‌بازی جلوگیری کند و بازار مسکن باثبات‌تر و شفاف‌تر را ترویج دهد. علاوه بر این، وضع مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند به حل موضوع احتکار مسکن و افزایش عرضه واحد‌های مسکونی موجود برای اجاره کمک کند. خانه‌های خالی منبع هدر‌رفته‌ای است که می‌تواند برای رفع نیاز‌های مسکن جمعیت مورد استفاده قرار گیرد. با وضع مالیات بر املاک خالی، دولت می‌تواند مالکان املاک را تشویق کند که املاک خود را اجاره دهند یا آن‌ها را بفروشند، در نتیجه دسترسی واحد‌های مسکونی را افزایش می‌دهد و قیمت مناسب را بهبود می‌بخشد. 
وی ادامه داد: علاوه بر مالیات بر عایدی سرمایه و خانه‌های خالی، اجرای مالیات بر معاملات مکرر نیز برای جلوگیری از اعمال سوداگرانه از سوی دلالان املاک مهم است. معاملات متعدد در یک ملک در مدت‌زمان کوتاهی می‌تواند به طور مصنوعی باعث افزایش قیمت‌ها و ایجاد بی‌ثباتی در بازار مسکن شود. با وضع مالیات بر معاملات مکرر، دولت می‌تواند رفتار‌های سفته‌بازانه را منع و مکانیسم‌های قیمت‌گذاری پایدارتری را در بخش املاک و مستغلات ترویج کند. 
فرید ولدی در پایان گفت: ایجاد سیستم جامع مقررات و نظارت بر املاک و مستغلات برای تضمین شفافیت و کاهش اقدامات مخرب سوداگرانه در بازار مسکن بسیار مهم است.

برچسب ها: مالیات ، قیمت مسکن ، توسعه
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار