کد خبر: 686680
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۱
مدير روابط عمومي شركت فولاد مباركه در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين»
ناظمي هرندي گفت: در دنيا سهم صنعت از آب سهم بالايي است چون ارزشي كه صنعت ايجاد مي‌كند، بالاست. اما در كشور ما يك سهم دو درصدي از كل آب كشور است،‌چرا كه صنعت هنوز آنطور كه بايد و شايد رشد پيدا نكرده است.
فولاد مباركه عامل خشكي زاينده رود نيست
جوان‌آنلاين: محمد ناظمي هرندي، مدير روابط عمومي شركت فولاد مباركه اصفهان در گفت‌و‌گو با «جوان‌آنلاين» با اشاره به انتقاداتي كه در خصوص مصرف آب اين شركت مطرح شده، اظهار داشت: شركت فولاد مباركه اصفهان محصول نظام مقدس جمهوري اسلامي است و علاوه بر اينكه يك صنعت فولادي ايجاد شده، به نوعي يك صنعت مترقي است كه با بهترين دانش فني و  مديريتي تشكيل شده است.
 
ناظمي هرندي ادامه داد: فولاد مباركه به تنهايي به اندازه همه فولادسازان توليد مي‌كند، اما طي انتقاداتي ناعادلانه در افكار عمومي جا انداخته‌اند كه فولاد مباركه يكي از دلايل خشكي زاينده رود است در حالي كه طبق اعلام مراجع رسمي فولاد مباركه در سال 92 يعني در طول يك سال حدود 23 ميليون متر مكعب آب در سال مصرف كرده است، يعني حدود 5/1 درصد آب زاينده رود است و اين حجم خيلي زيادي نيست.
 
 
وي با بيان اينكه فولاد مباركه از ابتدا قرار بود براي 4/2 ميليون تن، حدود 40 ميليون متر مكعب آب در سال مصرف كند اما اكنون با توليد نزديك به چند برابر آن 23 ميليون مصرف مي‌كنيم، افزود: مصرف آب اين شركت حدود 68 درصد كاهش پيدا كرده كه اين امر با روش بازچرخاني چند آب، تصفيه آب و يك روش كاملا مهندسي و مدل‌هاي مديريتي صورت گرفته است. اين يك نگاه مديريتي است اكنون هم تلاش مي‌كنيم سهم خود را از برداشت آب در زاينده رود كاهش دهيم؛ چرا كه با شركت آب و فاضلاب قرارداد بسته‌ايم تا پساب‌هاي شهرهاي زرين شهر و مباركه را خريداري و تصفيه كنيم تا در چرخه توليد استفاده شود. اين بزرگ‌ترين كاري است كه يك صنعت در تعامل با محيط زيست انجام مي‌دهد در حالي كه سهم ما خيلي هم نبوده است اما به خطا انعكاس داده شده كه فولاد مباركه عامل خشكي زاينده رود است، در حالي كه مصرف خانگي عامل اين مسئله است.
 
 
مدير روابط عمومي شركت فولاد مباركه اصفهان تصريح كرد: در دنيا سهم صنعت از آب سهم بالايي است چون ارزشي كه صنعت ايجاد مي‌كند، بالاست. اما در كشور ما يك سهم دو درصدي از كل آب كشور است،‌چرا كه صنعت هنوز آنطور كه بايد و شايد رشد پيدا نكرده است،‌در حالي كه اگر صنعت رشد پيدا كند، اشتغال ايجاد مي‌شود، بنابراين بايد بيش از اين هم به آن سهم دهيم.
 
وي با تاكيد بر اينكه مشكل مديريت منابع آب را بايد در جايي ديگر جست‌وجو و حل كرد،‌گفت: بايد در كشاورزي روش‌هاي بهينه صرفه‌جويي ايجاد كنيم. در حال حاضر 92 درصد مصرف آب را در كشاورزي داريم و كل صنعت دو درصد مصرف آب دارد، يعني چند برابر مصرف كل صنعت. در واقع مصرف آب در صنعت فولاد و شرکت‌های خاص فولادی به شدت پایین است.

 
 
ناظمي هرندي همچنين در خصوص مسئله آلودگي محيط زيستي كه اين شركت ايجاد مي‌كند، عنوان كرد: صنعت فولاد في‌ذات آلوده كننده نيست چون تمام كشورهاي توسعه يافته صنعت فولاد را دارند، در حال حاضر در ژاپن، كره و كشورهايي كه از مساحت كمتري دارند تا ده برابر ما توليد فولاد دارند اما مشكل آلودگي محيط زيست ندارند. فولاد مباركه بالغ بر دويست ميليارد تومان هزينه مستقيم كرده و تجهيزات فيلتر و غبارگير گذاشته است تا آلودگي نداشته باشد، بنابراين صنعت فولاد همراه با محيط زيست است و سازمان محيط زيست نيز همين تحليل را عنوان كرده اما برخي به دلايلي به اين صنعت حمله مي‌كنند و مي‌گويند با سازمان محجيط زيست تعاملات غير صحيح برقرار كرده‌ايم.

وي تاكيد كرد: انتقادات مربوط به شركت فولاد مباركه را نماينده مردم مباركه مطرح كرده و انتظار ما اين است كه او به سازمان‌هايي كه متولي اين كار اعتماد كند و اجازه دهد بحث كارشناسي را كارشناسان مربوطه انجام دهند. ما نبايد تلاش كنيم چهره يك صنعت بين‌المللي و افتخار نظام جمهوري اسلامي را سياه كنيم، اين ظلم به نظام است چون اين نظام تلاش كرده يك صنعت موفقي را در سطح بين‌المللي معرفي كند.

مدير روابط عمومي شركت فولاد مباركه در خاتمه يادآور شد: زمان تاسيس فولاد مباركه در اوج دوران دفاع مقدس بود و از ابتدا مقرر شد فولاد مباركه با الگوهاي در تزار جهاني اداره شود، ‌از اين رو كار بالغ بر چند صد ميليون دلار هزينه خريد دانش فني و آموزش نسل اول كاركنان در كشور ايتاليا شروع شد و بسياري در آن زمان معتقد بودند اين امر ضرورتي ندارد اما ضرورت آن زماني مشخص شد كه فولاد مباركه خيلي زود به بهره‌برداري و ظرفيت رسيد و پس از آن بسيار زود ظرفيت خود را با بهبودهايي كه كاركنان ايجاد كردند به چند برابر رساندند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار