سرویس اجتماعی جوان آنلاین: محسن حاجی میرزایی در دیدار با مراجع عظام تقلید با اشاره به هشت برنامهای که در مجلس شورای اسلامی برای وزارت آموزش و پرورش ارایه کرده است، اظهار کرد: یکی از اصلیترین برنامهها اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه وزارت آموزش و پرورش است لذا شش زیر نظام سند تحول برای اجرا به استانها و مناطق کشور ابلاغ شده است.
وی در ادامه با بیان اینکه آموزش و پرورش در سالهای پس از انقلاب نرخ پوشش تحصیلی را افزایش داده است و در زمینه افزایش کمی موفق بوده است، گفت: در سالهای آینده باید بر توسعه کیفی مدارس دولتی تاکید کرد لذا از اصلیترین برنامههای من افزایش کیفیت مدارس دولتی خواهد بود.
حاجی میرزایی با اشاره به وجود نابرابریهای اجتماعی موجود در جامعه گفت: ابتدای شروع نابرابریهای اجتماعی در نابرابری کیفیت آموزشی است که مظاهر آن در سایر حوزههای اجتماعی، اقتصادی و صنعتی افراد جامعه ایجاد میشود.
وی با ارایه گزارش مختصر و اجمالی از برنامههای آموزش و پرورش و آغاز سال تحصیلی گفت: ۱۴ میلیون و ۸۵۰ هزار نفر دانش آموز ثبت نام داشته اند که شاهد افزایش دانش آموزان بوده ایم که این تعداد دانش آموزان توسط ۷۷۷ هزار نفر معلم به تحصیل اشتغال خواهند داشت.
حاجی میرزایی گفت: ۸۶ درصد دانش آموزان در مدارس دولتی درس میخوانند، ۱۴۲ میلیون جلد کتاب در ۱۰۰۰ عنوان میان دانش آموزان توزیع شده است، فضاهای آموزشی مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته است، در مناطق سیل زده همه مدارس تا زیر ۳ کلاس آماده بهره برداری شده است و نرخ پوشش تحصیلی به ۹۸.۵ درصد رسیده است که نسبت سال گذشته افزایش داشته است.
وی به کاستیهایی که برای رسیدن به اهداف تعلیم و تربیت وجود دارد اشاره کرد و گفت: نقطه اصلی سند تحول حرکت از تربیت تک ساحتی به تربیت چند ساحتی از جمله ساحتهای اخلاقی، اجتماعی، زیستی و بدنی است. همچنین برای افزایش توانمندیهای دانش آموزان برای تربیت متعادل آنان در هریک از ساحتها و در هر یک از پایهها تمهیداتی در نظر گرفته شده است لذا در هر پایه تحصیلی سه مبحث طراحی شده است که برای اجرای آن در حال اقدام هستیم.
حاجی میرزایی تربیت انسان توانمند در آموزش و پرورش را بر اساس برنامه ریزی درسی میسر دانست و گفت: علم و عمل، اراده مبتنی بر ایمان در ارتباط با خود، خدا و خلقت در برنامه درسی در نظر گرفته شده است تا مراتبی از حیات طیبه را دانش آموزان ما کسب کنند.
وی معیار سنجش ۱۲ ساله نظام آموزشی را کنکور دانست و تصریح کرد: به همین دلیل معیار اصلی سنجش آموزش و پرورش به سمت کنکور و حافظه محوری سمت و جهت پیدا میکند.
آیت الله مکارم شیرزای، این مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه بخش زیادی از توصیههایی که در حوزه آموزش و پرورش را که میخواستیم بگوییم، شما خودتان گفتید، اظهار کرد: آموزش و پرورش کارخانه انسان سازی است لذا باید از نظر کمی و کیفی توسعه پیدا کند و آموزش با کیفیت باید عملی شود.
به گزارش معاونت روابط عمومی و اطلاع رسانی آموزش و پرورش، وی با بیان اینکه با تشویق کودکان باید انگیزه انجام فعالیتهای دینی در نسلها تقویت شود، گفت: باید طوری عمل کنیم که مردم خودشان به انجام فعالیتهای دینی احساس نیاز کنند.
آیت الله مکارم شیرزای با اشاره به اینکه دانش آموزان فرزندان این مملکت هستند و باید در زندگی منشا خیر و اثر شوند، اظهار کرد: آموزش و پرورش با توسعه مهارتها و آموزش کاری کند که روند جذب دانش آموزان به بازار کار افزایش یابد.
وی گفت: خواندن قرآن مجید و نهج البلاغه نباید فقط به صورت یک آداب ترویج شود بلکه نیاز زندگی بشر امروز است لذا باید ترویج سیره عملی این کتابها در آموزش و پرورش مورد توجه قرار گیرد.
آیت الله صافی گلپایگانی، این مرجع تقلید شیعیان نیز با بیان اینکه کار آموزش و پرورش بسیار مهم است اظهار کرد: باید در حوزههای مختلف علمی پیشرفت کنیم لذا شغل معلمان برای رسیدن به این هدف خیلی مهم است.
وی تصریح کرد: در حیطه علوم باید به مرحلهای برسیم که سایر کشورها از دستاوردهای ما استفاده کنند و نه اینکه نیازمند دیگران در علوم باشیم.
آیت الله صافی گلپایگانی با اشاره به اینکه قدر نعمتهایی که خداوند به ما اعطا کرده است را بدانیم، گفت: هر چه در را توسعه علوم، علممان را به عمل نزدیک کنیم بهتر است و در راه توسعه علوم برایتان دعا میکنم.
آیت الله جوادی آملی، این مرجع تقلید شیعیان با توجه به ایام سوگواری سرور و سالار شهیدان به یک ایراد اساسی در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: قبلا تعلیم بود و تربیت نبود، اما بحث تربیت هم مطرح شده است، اما فراموش کرده ایم که تربیت همان تعلیم است لذا نمیدانیم تربیت یعنی چه، لذا تعلیم باید از دریچه تعلیم صورت گیرد.
وی با بیان اینکه تربیت یعنی پاک بودن خود معلم طوری که از کلام معلم نور ببارد و این نور بر قلب دانش آموزان بنشیند، اظهار کرد: تربیت را در دامنه علم معنی کرده ایم که تعلیم است لذا باید کاری کنیم که تعلیم را به تربیت برگردانیم نه اینکه تربیت را به شیوده تعلیم درس دهیم.
آیت الله جوادی آملی گفت: آموزش و پرورش باید طوری باشد که دانش آموزان بتوانند به معلمان خود اقتدا کنند و تحول در آموزش و پرورش به معنای تربیت معلمانی است که مانند امام باشند.
وی با اشاره پیشرفت کشورهای دیگر گفت: در حالی که ۱ درصد جمعیت دنیا را داریم، اما ۱۰ درصد منابع زیرزمینی و طبیعی دنیا را در اختیار داریم لذا باید برای مردم کشور برنامه داشتیم و برای خانوادههای نیازمند برنامه ریزی کنیم لذا کمک به فقیر کار مهمی نیست بلکه فقر زدایی مهم است.