سرویس اقتصاد جوان آنلاین: کشت و صنعتهای بزرگ در دهه ۵۰ در کشور ایجاد شد. کشت و صنعت کارون بعد از کشت و صنعت هفتتپه در منطقه جغرافیایی خوزستان تأسیس شد که گویی کشت و صنعت کارون در منطقهای با عنوان دیمچه قرار گرفته است، هر چند در زمان تأسیس کشت و صنعت اهالی منطقه مقاومتها و مخالفتهایی داشتند که حواشی آن همچنان ادامه دارد، اما فی الحال بانک کشاورزی مالک کشت و صنعت کارون میباشد که گویی نزدیک به دوسال است که با برگزاری چند نوبت مزایده تصمیم به واگذاری دارایی مذکور دارد.
با توجه به حواشی ایجاد شده درباره کشت و صنعت نیشکر هفت تپه و هزینههایی که در این رهگذر ایجاد شدهاست، جای دارد در باره واگذاری کشت و صنعت کارون که در تملک بانک تخصصی و دولتی کشاورزی است، دقتنظر انجام گیرد تا خدای نکرده این واگذاری نیز حاشیهساز نشود و تجربه تلخ دیگری با موضوع خصوصیسازی در اقتصاد ایران خلق نشود.
شفافسازی صورتهای مالی کشت و صنعت کارون اعم از داراییها (سرمایه و بدهیها) و مدل و نحوه ارزشگذاری از اهمیت قابلملاحظهای برخوردار است به ویژه آنکه در سالهای اخیر به دلیل خلق تورمهای سنگین در اقتصاد ایران و به ویژه در حوزه زمین و ساختمان بسیاری از کالاها ارزششان تغییر یافتهاست، بدین ترتیب زمان کشف قیمت و اشخاص کشفکننده قیمت کشت و صنعت کارون به شکل شفاف باید مشخص شوند.
گویی نمایندگان شهرستانهای شوشتر وگتوند و دزفول نسبت به مزایدههای اخیر و ارجاع مسئله به کمیسیون تحقیق و تفحص مجلس اقداماتی داشته و خواستار تعریف مدلی جدید در رابطه با واگذاری دارایی مذکور به بخش تعاون با هدف مردمیسازی اقتصاد بودهاند، در همین راستا وزیر اقتصاد نیز چندی پیش در خصوص تعریف مدلهای جدید در خصوصیسازی با هدف مردمیسازی واقعی اقتصاد سخن به میان آورده بود که کشت و صنعت کارون میتواند مورد مناسبی برای خلق مدلی جدید در عرضه خصوصیسازی جهت تقویت بخش تعاون و همچنین مردمیسازی اقتصاد باشد.
با توجه به اینکه نمایندگان شهرستانهای شوشتر و گتوند و دزفول بارها در صحن علنی مجلس به مزایدههای اخیر شرکت کشت و صنعت کارون اعتراض داشته و نسبت به تکرار یک واگذاری تلخ دیگر، چون هفتتپه و پیامدهای احتمالی آن هشدار دادهاند، انتظار میرود نهادهای نظارتی نیز پیش از واگذاری دارایی مذکور بررسیها و نظارت لازمه را انجام دهند تا بار دیگر خصوصیسازی با حاشیههای درازمدت و ناراحتکننده برای عموم مردم ایران همراه نشود.
سامانه کدال این قابلیت را دارد که کلیه اطلاعات مالی و گزارشهای حسابرسی شده و همچنین گزارشهای مرتبط با کشف قیمت دارایی های شرکتهای مشمول واگذاری را برای عموم مردم به زبانهای مختلف انعکاس دهد تا به شکل شفاف مشخص شود چه چیزی و با چه بهایی قرار است واگذار شود، در چنین شرایطی انجمنها و اتحادیههای کارفرمایی بخش خصوصی، مجموعههای تعاونی و کارگری و همچنین سرمایهگذاران خارجی میتوانند در جریان مورد واگذاری قرار گیرند و در صورت تمایل برای خرید وارد رقابت شوند.
از سوی دیگر، باعنایت به توصیه وزارت کشاورزی مبنی بر لزوم هماهنگی با نمایندگان شوشتر، گتوند و دزفول در مجلس شورای اسلامی در خصوص واگذاری و همچنین اعلامنظر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی مبنی بر واگذاری در قالب تعاونی فراگیر مردمی و از همه مهمتر رفع ابهامهایی که در رابطه با مالکیت بخشی از زمینهای کالای مورد مزایده وجود دارد انتظار میرود ادعاهای مربوط به مالکیت پیش از واگذاری مورد بررسی دقیق قرار گیرد.
در نهایت با توجه به اینکه تقویت تعاونیها در قوانین بالادستی اقتصاد ایران مورد تأکید است و حتی در قوانین مربوط به خصوصیسازی نیز تقویت بخش تعاون صراحتاً مورد توجه قرار گرفته است و پیشرفت اقتصادی باید از طریق همراه کردن انرژی و سرمایه مردمی محقق شود میتوان با تشکیل و ثبت تعاونیهای روستایی و خلق شرکت مادر تعاونی کشاورزی فراگیر زمینه را برای تقویت بخش تعاون از رهگذر خصوصیسازی فراهم آورد.