کد خبر: 1226160
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
رئیس‌جمهور در دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا:
به رغم تهدید‌ها و تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های خوبی داشته و می‌توان ایران اسلامی را کشوری پیشرفته و فناور نامید. شناخت پیشرفت‌ها و دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های نوین اهمیت بسیاری دارد. 
جوان آنلاین: قطار دیپلماسی با رنگ و روی اقتصادی در دولت سیزدهم شتاب پیدا کرده است. در ادامه رایزنی‌های گسترده وزیر امور خارجه با مقامات کشور‌های مختلف و بعد از سفر رئیس‌جمهور به کشور‌های پاکستان و سریلانکا، دیروز جمعه ۷ اردیبهشت در تهران دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور و نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشور‌های آفریقایی از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی در مرکز همایش‌های سران برگزار شد. همچنین رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه این اجلاس دیدار‌های دو جانبه‌ای هم با مقامات کشور‌های آفریقایی با هدف تعمیق روابط ایران با این کشور‌ها برگزار کرد. 
سید ابراهیم رئیسی سخنران اصلی این همایش بود. او در این همایش بین‌المللی توسعه روابط اقتصادی را اصلی‌ترین هدف‌گذاری و اراده مشترک بین ایران و کشور‌های آفریقایی دانست. 
رئیس‌جمهور در دومین همایش بین‌المللی ایران و آفریقا اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا را اراده دو کشور در توسعه روابط دانست و گفت: ضرورت دارد که برنامه دقیقی هم نسبت به کل قاره آفریقا و هم نسبت به یک یک کشور‌های آفریقایی با زمانبندی مشخص شود. اولین گام بین جمهوری اسلامی ایران و قاره آفریقا اراده است، به حمدالله این اراده وجود دارد و این نشست نمادی از اراده کشور‌های آفریقایی است. رئیسی دومین گام را شناخت ظرفیت‌های قاره آفریقا و جمهوری اسلامی ایران برشمرد و بیان کرد: بعضاً برخی فعالان اقتصادی آشنایی کامل با ظرفیت‌های فی مابین ندارند و برگزاری این همایش به شناخت بهتر ظرفیت‌های متقابل کمک شایانی خواهد کرد. 
رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: به رغم تهدید‌ها و تحریم‌ها جمهوری اسلامی ایران پیشرفت‌های خوبی داشته و می‌توان ایران اسلامی را کشوری پیشرفته و فناور نامید. شناخت پیشرفت‌ها و دستیابی جمهوری اسلامی ایران به فناوری‌های نوین اهمیت بسیاری دارد. 
وی با اشاره به تفاوت نگاه ایران به آفریقا به نسبت کشور‌های غربی اظهار کرد: همکاری با آفریقا مورد تأکید امام خمینی و همچنین مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است. غربی‌ها آفریقا را برای خودشان می‌خواهند، اما ما آفریقا را برای آفریقا می‌خواهیم. این تفاوت دیدگاه حائز اهمیت است. تاریخ آفریقا نشان دهنده این است که بسیاری از کشور‌های غربی چگونه ذخایر آفریقا را چپاول کرده‌اند. 
رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه نیروی انسانی کارآمدی در آفریقا وجود دارد، بیان کرد: این باور ماست اگرچه غربی‌ها تبلیغ می‌کنند که خودشان می‌توانند دستیابی به فناوری نوین و خلاقیت دارند، اما ما باور داریم که استعداد، دانش و توانایی آفریقا از مغرب زمین چیزی کم ندارد و توان دستیابی به بسیاری از عرصه‌ها را دارد. 
 
 شکل‌گیری اقتصاد مکمل در گرو همکاری همه طرف‌هاست
رئیسی با تأکید بر اینکه پیگیری مجدانه برای تحقق اهداف لازم است، تصریح کرد: اگر پیگیری مجدانه صورت نگیرد اهداف فقط بر روی کاغذ و به عنوان آرمان دست نیافتنی باقی خواهد ماند. پیشینیان کار‌های بسیاری می‌خواستند انجام دهند، اما فرصت‌ها از دست رفت و نشد آنچه باید اتفاق افتد. امیدوارم نمایشگاه توانمندی‌های جمهوری اسلامی ایران و هم این نشست بتواند اقتصاد مکمل ایران و آفریقا را شکل دهد. 
وی با اشاره به توانمندی‌های ایران در صدور خدمات فنی مهندسی اظهار کرد: ما توانمندی‌هایی داریم تحت عنوان صدور خدمات فنی و مهندسی، ظرفیت‌هایی نیز در آفریقا وجود دارد که اگر این ظرفیت‌ها به هم ضمیمه شود اقتصاد مکمل شکل می‌گیرد. شکل‌گیری اقتصاد مکمل در گرو همکاری و فعالیت همه طرف‌هاست و اگر همه دست به دست هم دهند این اتفاق خواهد افتاد. 
رئیس‌جمهوربیان کرد: فرآوری معادن در آفریقا از موضوعات مهمی است که با توجه به دانشی که جمهوری اسلامی در این زمینه دارد می‌تواند به فرآوری معادن آفریقا کمک‌کند. کشت فراسرزمینی از دیگر ظرفیت‌های مهم است. تأمین مواد اولیه با قیمت مناسب می‌تواند برای همه فعالان اقتصادی ومراکز تولیدی از سوی آفریقا صورت گیرد. 
وی با اشاره به شاهکار مهندسان ایرانی در ساخت سد در سریلانکا تأکید کرد: خدمات فنی ومهندسی در ایران به برکت انقلاب اسلامی جایگاه قابل قبولی دارد که مورد قبول همگان است. سدی که در کشور سریلانکا ساخته شد متخصصان ایرانی فناوری‌ای که در آن به‌کار برده بودند کم نظیر و در بخشی بی‌نظیر بود. امکان ساخت پالایشگاه ونیروگاه از سوی جمهوری اسلامی وجود دارد و می‌توانیم در این زمینه با کشور‌های آفریقایی همکاری داشته باشیم. 
رئیسی اراده و شناخت ظرفیت‌ها و رفع موانع پیش‌رو را از مسائل مهم بین ایران و آفریقا برشمرد و گفت: رفع مشکل نقل وانتقال مالی وپولی از زیرساخت‌های ضروری است. در قاره آفریقا ارتباط با کشور‌ها نسخه مختص خود را می‌طلبد و باید برنامه‌های متفاوت برای هر کشور و اقلیم داشت. 
 
 پیگیری مجدانه شرط موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی است
رئیس‌جمهور در ادامه پیگیری مجدانه را شرط موفقیت در فعالیت‌های اقتصادی دانست وبیان کرد: برای انجام کار‌ها باید هدف‌گذاری داشته باشیم. کار را باید به روز دنبال کرد و این ظرفیت‌های برای قاره آفریقا و ما مهم است. باید زمان‌بندی انجام کار‌ها را محدود کنیم. برنامه کار با زمانبندی دقیق انجام شود. پیگیری مجدانه شرط موفقیت در کار اقتصادی است. به همکاران در وزارت‌خانه‌های مختلف به ویژه وزارت امور خارجه و وزارت صمت اعلام کرده‌ام که شرط موفقیت در شناخت، انعقاد قرارداد، حل مسائل زیرساختی و دستیابی به اهداف اقتصادی و پیگیری مجدانه موضوع به صورت روزانه است. 
رئیسی با اشاره به فعالیت بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان در جمهوری اسلامی را که در سال گذشته حجم صادرات آن‌ها به حدود ۲ میلیارد دلار رسید، از جمله ظرفیت‌های بسیار مناسب برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و روابط تجاری برشمرد و تصریح کرد: در سفر‌هایی که به برخی کشور‌های آفریقایی داشتم و در نمایشگاه‌هایی که در این سفر‌ها برگزار شده بود، محصولات دانش‌بنیان ایرانی در حوزه‌های کشاورزی، صنعتی، معدنی، درمانی، پزشکی و دیگر زمینه‌ها مشتری‌های بسیار خوبی پیدا کرد. 
رئیس‌جمهور با بیان اینکه زمینه‌های صادراتی خوبی میان ایران و کشور‌های آفریقایی وجود دارد و عموماً شاهد بوده‌ایم که کشور‌های آفریقایی برای همکاری با ایران تمایل زیادی دارند، خاطرنشان کرد: امیدوارم این نشست منشأ تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌های سازنده و مؤثری برای ارتقای اقتصاد مکمل و اثربخش میان ایران و کشور‌های آفریقایی و منشأ پیشرفت اقتصادی بیش از پیش برای دو طرف باشد. 
 
 نشست مشترک رئیس‌جمهور با نخست وزیر بورکینافاسو 
همچنین رئیس‌جمهور کشورمان در حاشیه همایش دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا با نخست وزیر بورکینافاسو دیدار و گفتگو کرد. رئیسی در این دیدار توسعه روابط با قاره آفریقا را از اولویت‌های جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و افزود: ایران اسلامی در تعامل با کشور‌های آفریقایی منافع متقابل ملت ایران و ملت‌های آفریقایی را دنبال می‌کند. 
رئیس‌جمهور همچنین بر ضرورت تسریع در ایجاد سازوکار‌های تقویت روابط ایران و بورکینافاسو از جمله فعال‌سازی کمیسیون مشترک دو کشور تأکید کرد. 
وی در ادامه به ظرفیت‌های بسیار خوب و پیشرفت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف صنعت و معدن، کشاورزی، نفت و انرژی و علم و فناوری اشاره و تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به ظرفیت‌های عظیم موجود در قاره آفریقا برای توسعه و پیشرفت، آماده همکاری، تعامل و تبادل این ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها با کشور‌های آفریقایی از جمله بورکینافاسو است و اطمینان داریم توسعه این روابط به نفع ملت‌های دو کشور خواهد بود. 
نخست وزیر بورکینافاسو نیز در این دیدار ضمن تبریک برگزاری موفق اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا به رئیس‌جمهور و همچنین محکومیت اقدام تروریستی رژیم صهیونیستی در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق، ایران و مردمانش را صاحب تمدنی بزرگ توصیف و بر علاقه‌مندی کشورش برای توسعه هر چه بیشتر روابط با ملت ایران به عنوان پدیدآورندگان این تمدن بزرگ تأکید کرد. 
«کیلم دو تامبلا» با اشاره به تلاش رسانه‌های غربی برای ارائه تصویری نادرست و مخدوش از جمهوری اسلامی ایران افزود: بر خلاف تبلیغات غربی‌ها ایران کشوری مستقل، در حال توسعه و پیشرفته است که بر جذابیت‌های این کشور برای توسعه و تقویت روابط در همه زمینه‌ها با آن افزوده است. 
نخست وزیر بورکینافاسو همچنین بر علاقه‌مندی کشورش برای گسترش همکاری‌ها و تعامل با جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های زیرساختی، ارتباطاتی، معادن، کشاورزی، دامپروری، حمل و نقل، علمی و فرهنگی، دانش‌بنیان و انرژی تأکید کرد. 
 
 دیدار رئیس‌جمهور با معاون رئیس‌جمهور زیمبابوه 
رئیس‌جمهور در حاشیه دومین اجلاس ایران و آفریقا همچنین در دیدار با رئیس‌جمهور زیمبابوه هم نگاه جمهوری اسلامی ایران به آفریقا را راهبردی و مبتنی بر منافع جمعی است دانست و با اشاره به روابط بسیار خوب ایران و زیمبابوه و بر عزم مسئولان عالی دو کشور برای گسترش و ارتقای سطح همکاری‌ها تأکید کرد. 
رئیس‌جمهور با تأکید بر رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشور‌های آفریقایی، شرکت در این اجلاس و بازدید از نمایشگاه اکسپو را فرصتی بسیار ارزشمند جهت آشنایی هر چه بهتر و بیشتر مسئولان قاره آفریقا با ظرفیت‌های جمهوری اسلامی ایران در بخش‌های مختلف دانست و بر آمادگی ایران برای تبادل این ظرفیت‌ها تأکید کرد. 
معاون رئیس‌جمهور زیمبابوه نیز در این دیدار با اشاره به سابقه دیرینه و دوستانه روابط دو کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، خواستار گسترش تعاملات و همکاری‌های تجاری و اقتصادی بیشتر با ایران بر پایه این روابط نزدیک و قدیمی شد. 
کنستانتینو چیونگا ضمن تشکر از برگزاری موفق اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا، سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال کشور‌های آفریقایی را اصولی و اطمینان‌بخش عنوان و بر آمادگی کشورش برای توسعه همکاری‌ها با ایران تأکید کرد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار