کد خبر: 108758
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۸۸ - ۰۰:۰۰
مالباخته حتی یک‌بار هم خریدار فریبکار را ندیده بود
به گزارش «جوان آنلاین»، ‌اواخر تیرماه سال گذشته با وصول شکایات مشابه در خصوص انجام کلاهبرداری از تعدادی از کسبه شهر تهران، به دستور بازپرس شعبه 10 دادسرای ناحیه 12 تهران، اداره سیزدهم مبارزه با جعل پلیس آگهی تهران بزرگ مسؤول شناسایی و دستگیری متهمان این پرونده شد.
با آغاز تحقیقات مأموران اداره سیزدهم، مشخص شد که تعدادی از افراد جاعل چک‌های بانکی، با جعل چک‌های بین بانکی و انواع دیگری از چک‌ها، اقدام به خرید ‌اموال از فروشندگان اصناف مختلف سطح شهر تهران کرده‌اند.
با شناسایی شیوه و شگرد به‌کارگرفته شده از سوی متهمان تحت تعقیب، مشخص شد که این افراد با مراجعه به آگهی‌های بازرگانی منتشر شده در روزنامه‌های کثیرالانتشار اقدام به انتخاب طعمه‌های خود کرده و با فروشندگان مختلفی از کسبه سطح شهر تهران تماس می‌گرفتند و پس از توافق بر سر قیمت کالای مورد نظر برای خرید، ضمن گذاشتن قرار ملاقات با فروشندگان، در ساعات غیراداری و عمدتاً در روزهای پایانی هفته بابت خرید‌ اموال به آنها چک‌های رمزدار‍ِ به نام فروشنده تحویل می‌دادند، در حالی‌که پس از مراجعه مالباختگان مشخص می‌شد که چک‌های تحویلی جعلی هستند.
با حضور مالباختگان شناسایی شده در اداره سیزدهم پلیس آگاهی، با ترسیم چهره فرضی یکی از متهمان مشخص شد که وی یکی از مجرمان سابقه دار پلیس آگاهی است که پیش از این نیز به اتهام صدور چک بلامحل دستگیر و روانه زندان شده بود.
یکی از مالباختگان که اقدام به شناسایی چهره این متهم کرده بود در خصوص فروش‌ اموال خود گفت: «در دی ماه سال 87 برای فروش 44 تخته فرش ماشینی، اقدام به دادن آگهی فروش در روزنامه کثیرالانتشار کردم که پس از انتشار آگهی در روزنامه‌ها، فردی که خود را «امیری» معرفی می‌کرد با من تماس تلفنی گرفت و خود را خریدار فرش‌ها معرفی کرد. پس از توافق با وی بر سر قیمت فرش‌ها ‌امیری عنوان داشت که شخصی را برای دیدن فرش‌ها و در نهایت خرید و پرداخت پول به آدرس مغازه‌ام در منطقه نظام آباد می‌فرستد. فردای آن روز حدود ساعت 14 دوباره امیری با تلفن همراه من تماس گرفت وگفت: داخل بانک هستم و چک رمزدار به نام فروشنده و با همان قیمت توافق شده، برای شما دریافت کرده‌ام که چک را به یکی از همکارانم می‌دهم تا برای شما بیاورد و فرش‌ها را تحویل بگیرد. پس از این تماس، ساعت 7بعدازظهر بود که یک مرد میانسال با یک کامیون به مغازه من مراجعه و خود را همکار ‌امیری معرفی کرد و چک رمزداری را که ‌امیری به صورت تلفنی به من گفته بود به مبلغ 6 میلیون و 650 هزار تومان تحویل داد و پس از آن هر 44 تخته فرش را بار کامیون کرد و رفت. فردای آن‌روز برای دریافت مبلغ چک به بانک شعبه سبزه میدان مراجعه کردم که در کمال تعجب متوجه شدم چک جعلی است تازه متوجه شدم بدون آنکه حتی یک‌بار ‌امیری را ملاقات کرده باشم و یا از اصالت چک اطمینان پیدا کرده باشم، به وی و همکارش اطمینان کرده و فرش‌های خود را به آنها داده‌ام.»
باشناسایی متهم، کنترل نامحسوس وی در دستور کار مأموران اداره سیزدهم قرار گرفت که موفق به شناسایی سایر همدستان متهم، سه مالخر و دو همدست دیگر نیز می‌شوند.
با شناسایی متهمان پرونده، ضمن شناسایی مخفیگاه تمام این افراد بالاخره در اولین ساعات 13 فروردین‌امسال ضمن ورود به مخفیگاه‌های متهمان در مناطق «خیابان سرباز»، «خیابان آیت‌الله کاشانی»، «خیابان بهار»، «خیابان مولوی»، «خیابان نجات‌اللهی» و «شهرک مارلیک کرج» دستگیر شدند که پلیس در بازرسی از مخفیگاه آنها موفق به کشف مقادیری ‌اموال خریداری شده از مالباختگان می‌شود.
همچنین کارآگاهان موفق به شناسایی دفاتر محل کار متهمان در خیابان‌های نجات‌اللهی، منصور و بهار می‌شوند که در بازرسی از این دفاتر نمونه اصلی چک‌های جعل شده و مقادیر دیگری از‌اموال مالباختگان کشف که به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ منتقل شدند.
متهمان اصلی پرونده به اسامی «محمدرضا. ب» و «حسین. پ» ضمن اعتراف به جعل چک‌های بانکی و خرید‌ اموال با این چک‌ها به پلیس گفتند: «‌اموال خریداری شده را 50 درصد پایین‌تر از قیمت واقعی به مال‌خرها می‌فروختیم که قسمت عمده این پول صرف خرید موادمخدر از نوع شیشه شده است.»
به گفته سرهنگ کارآگاه فریدون رهبریان، معاون مبارزه با جرائم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی تهران بزرگ در بازرسی از مخفیگاه و دفاتر متهمان، ‌اموال و اقلام مختلفی همچون فرش، اتوبخار، موتور برق، لیفتراگ، تجهیزات رایانه‌ای، لوازم ورزشی، پوشاک و... کشف شده که در حال حاضر بیشتر صاحبان این‌اموال مورد شناسایی قرار گرفته‌اند و اقدامات قانونی در خصوص تحویل ‌اموال به صاحبان آنها در حال انجام است.
سرهنگ رهبریان گفت: دو متهم اصلی این پرونده از مجرمان سابقه‌دار پلیس آگاهی هستند که در سال‌های 71، 75 و 76 به اتهام کلاهبرداری و صدور چک بلامحل دستگیر و روانه زندان شده‌اند.
معاون مبارزه با جرائم خاص و رایانه‌ای پلیس آگاهی تهران بزرگ با اشاره به شناسایی 15 مالباخته در این پرونده افزود: ارزش‌اموال خریداری شده از 15 مالباخته شناسایی شده در حدود 100 میلیون تومان برآورد شده‌، اما با توجه به احتمال افزایش تعداد مالباختگان در حال حاضر نمی‌توان در خصوص ارزش مالی این پرونده اعلام نظر قطعی داشت. از همین رو و به منظور شناسایی دیگر مالباختگان احتمالی دستور انتشار بدون پوشش دو متهم اصلی پرونده از سوی مقام محترم قضایی صادر شده است.
معاون مبارزه با جرائم خاص پلیس آگاهی تهران بزرگ در پایان افزود: تمام مالباختگانی که ‌اموال آنها توسط متهمان خریداری شده و در عوض آن چک‌های جعلی و بلامحل تحویل گرفته‌اند می‌توانند برای طرح شکایت به اداره سیزدهم مبارزه با جعل و تزویر پلیس آگاهی تهران بزرگ مراجعه کنند.


نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار