کد خبر: 1183443
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۱
در دو سال اخیر شرایط تحریم‌ها نه تنها بهبود پیدا نکرد بلکه تشدید نیز شد. جدا از برخورد تنبیهی با مشتریان نفت ایران، غربی‌ها به لحاظ فیزیکی نیز در دریا‌ها و اقیانوس‌ها مانع از صادرات نفت کشور شدند، با این حال سیاست بازارسازی و خرید تقاضا، بازسازی زیرساخت‌های حوزه پالایشگاهی کشور‌هایی همچون آمریکای جنوبی، آفریقای و سوریه در دولت سیزدهم شرایط دیگری را رقم زد، تا جایی که فقط درآمد صادرات نفت در مردادماه معادل کل درآمد نفتی سال ۹۹ شده است.
نرگس گودرزی

اختصاصی جوان آنلاین: در کشور‌های هدف ایران توانسته پالایشگاهی مختص خوراک نفت را آماده و به ظرفیت ایده آل برساند و اکنون به ازای آن می‌توانیم هم بنزین دریافت کنیم وهم معادل آن درآمدزایی ارزی داشته باشیم. همچنین در زمینه توسعه میادین مشترک نیز طی دو سال گذشته اقدامات قابل توجهی صورت گرفته که نمونه آن تکمیل فاز ۱۱ پارس جنوبی بعد از دو دهه بود. در شرایطی که دولت گذشته به امید واگذاری این فاز به توتال کشور را از ۴۰ میلیارد دلار درآمد نفتی محروم کرده بود، این فاز بون حضور مستشاران خارجی چند هفته‌ای است که مورد بهره برداری قرار گرفته است.

تهران به خریداران مختلف از جمله چین نفت می‌فروشد
اسپوتنیک در این خصوص به تازگی گزارشی منتشر کرد. در این گزاش آمده: «تولید و صادرات نفت ایران در ماه اوت با وجود ادامه تحریم‌های آمریکا افزایش یافته است، زیرا تهران به خریداران مختلف از جمله چین نفت می‌فروشد. تحلیلگران گفتند که این افزایش صادرات نفت ایران بیشتر نتیجه موفقیت ایران در دور زدن تحریم‌های آمریکا و توافق واشنگتن در اجرای آن‌ها است، زیرا دو کشور به دنبال توسعه بهتر و بیشتر روابط هستند.»


در ا دامه این گزارش آمده: «ایران برای سال‌ها تحریم‌های نفتی را از طریق اقداماتی مانند انتقال کشتی به کشتی نفت و یا دستکاری فرستنده‌های موقعیت یاب (GPS) نفتکش‌ها در موقعیت‌های مختلف دور زده است و این کشور هر سال این تاکتیک‌های فرار از رصد را توسعه بخشیده است. بر اساس آمار سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) که ایران نیز یکی از اعضای آن است، نرخ تولید ۳.۱۵ میلیون بشکه در روز بالاترین رقم برای ایران از سال ۲۰۱۸ خواهد بود. ایران گفته است انتظار دارد در کوتاه مدت، عرضه بیشتری داشته باشد و رسانه‌های دولتی ایران به نقل از وزیر نفت این کشور اعلام کردند که تولید نفت خام تا پایان سپتامبر به ۳.۴ میلیون بشکه در روز خواهد رسید.»

وضعیت صادرات نفت در مرداد ماه
آمار‌ها نشان می‌دهد اکنون در اوج صادرات قرار داریم، به گونه‌ای که بر اساس آمار ماه اخیر ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه تولید نفت صورت گرفت و بیش از ۲ میلیون نفت و میعانات گازی به صادرات انجامیده است که درآمد آن برابر درآمد نفتی کل سال ۹۹ بوده و این بیانگر توسعه صادرات نفتی کشور است.


هم اکنون تولید نفت ایران در مسیر صعودی قرار دارد. پیش از این تولید نفت ایران از سال ۱۳۹۷ با یک مشکل جدی به دلیل تحریم‌ها روبرو شد به طوری که در سال ۱۳۹۹ به کمترین میزان خود رسید، اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم و با بکارگیری راهبرد‌هایی برای توسعه ظرفیت‌های صادراتی شرایط تغییر کرد.


بخشی از موفقیت دولت در این زمینه به موضوع بازاریابی‌ها بازمی گرد که در پالایشگاه‌های خصوصی شرق آسیا در چین و مالزی و کشور‌های دیگر رقم خورد، به گونه‌ای که با پالایشگاه‌های بخش خصوصی به صورت خرد بازاریابی‌هایی انجام شد و توسعه اتفاق افتاد، ظرفیت ۱.۵ میلیون بشکه در روز میعانات و نفت خام نیز از این طریق عملی شده است.


در این خصوص مهدی هاشم زاده، کارشناس حوزه انرژی با بیان اینکه این دولت در بازارسازی و بازاریابی‌های تخصصی ورود پیدا کرد و روش‌های سنتی را کنار گذاشت گفت: همین مساله به توسعه صادرات کمک کرد و اکنون نیز باتوجه به برآوردی که در تهاتر نفت صورت گرفته تا پایان سال تولید نفت به ۴ میلیون ۲۵۰ هزار بشکه خواهد رسید که یک میلیون و ۷۰۰ هزار بشکه در داخل کشور مصرف خواهد شد و مابقی نیز با مکانیزم‌های تهاتر و فروش نفت صادرات می‌شود.


وی با بیان اینکه ۱۱ میلیارد دلار تهاتر در بخش حمل و نقل در سال گذشته و همچنین تهاتر ۳۰۰ هزار بشکه برای ساخت پتروپالایشگاه‌ها در برنامه هفتم توسعه در نظر گرفته شده است که در جمع تولید چهار میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه خواهد شد که از زمان برجام نیزعدد بالاتری است، گفت: در زمان برجام تولید ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه را تجربه کردیم، اما عدد و برآورد اولیه در زمان کنونی برای افزایش تولید نفت به ۴ میلیون ۲۵۰ هزار بشکه است که عدد بسیار خوبی است.

دیپلماسی دولت موجب افزایش صادرات نفت شد
منصور شکراللهی، عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: توسعه روابط خارجی و دیپلماسی موثر دولت منجر به افزایش صادرات نفت شده و میزان صادرات در حال رسیدن به پیش از زمان تحریم‌ها است.


وی با اشاره به برخی دیگر از موفقیت‌ها در حوزه وزارت نفت از جمله بهره‌برداری از پالایشگاه فاز‌های ۱۴ و ۱۱ میدان پارس جنوبی ادامه داد: فاز‌های عسلویه از ظرفیت نیرو‌های بومی استفاده کرده و موفق بوده است.


شکراللهی با بیان اینکه وزارت نفت به نحو احسن از ظرفیت نیرو‌های بومی استفاده کرده و کار‌ها را در این حوزه به خوبی پیش برده است، اضافه کرد: مجموعه وزارت نفت نشان داده متخصصان ایرانی می‌توانند با وجود تحریم‌های ظالمانه خوب کار کنند و موفق باشند.


وی یادآور شد: مشکلات با کشور‌های همسایه به عنوان مثال بحث تبادلات گازی با ترکمنستان در همین دولت حل شد.
شکراللهی ادامه داد: ظرفیت‌های بالایی در حوزه نفت داریم و تاکنون قرارداد‌های خوبی با کشور‌های مختلف به امضاء رسیده است و بهره گرفتن از این ظرفیت‌ها آغاز شده و آینده وزارت نفت خوب است.


وی اظهار کرد: اکنون از یک سو تولید نفت و فروش آن افزایش یافته و از سوی دیگر مطالبات را به بهترین نحو و بدون اینکه پول‌ها بلوکه شود، دریافت می‌کنیم.


این آمار‌ها در شرایطی است وزیر نفت اعلام کرده انتظار دارد ایران در کوتاه مدت، عرضه بیشتری داشته باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار