کد خبر: 1217670
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی در گفتگو با «جوان» خبر داد
مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در رابطه با تغییرات صورت گرفته در ساختار و رویکرد عملی نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور به «جوان» گفت: ما موفق شدیم تغییراتی از حیث رویکرد و تعریف خدمات داشته باشیم و شاید کمتر دستگاهی در کشورمان باشد که به سمت تعریف ارائه خدمت جدید رفته باشد
 مصطفی شاه‌کرمی

جوان آنلاین: دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور از تصویب سند ملی خواندن در شورای عالی انقلاب فرهنگی خبر داد و گفت: امیدواریم این سند تا قبل از پایان سال به نتیجه برسد. 
مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در رابطه با تغییرات صورت گرفته در ساختار و رویکرد عملی نهاد عمومی کتابخانه‌های کشور به «جوان» گفت: ما موفق شدیم تغییراتی از حیث رویکرد و تعریف خدمات داشته باشیم و شاید کمتر دستگاهی در کشورمان باشد که به سمت تعریف ارائه خدمت جدید رفته باشد. کتابخانه‌های عمومی امروز در مسیر گسترش خدمات خودشان به عنوان یک مرکز فرهنگی اجتماعی هستند تا بتوانند اقدامات متعدد و متنوعی را داشته باشند و به مخاطبان خود ارائه بدهند. البته در این مسیر رسانه‌ها می‌توانند کمک خیلی خوبی انجام دهند تا این ظرفیت‌های جدیدی که ایجاد شده به مردم شناسانده شوند. تلفیقی از ظرفیت فرهنگ و خدمات اجتماعی است که در حال پیش رفتن است. 
وی ضمن اشاره به اینکه یک کاری را نهاد شروع کرده که برای اولین بار است آن را اعلام رسانه‌ای می‌کند، گفت: یکی از دغدغه‌هایی که به صورت سنتی در جامعه ما مطرح می‌شود، بحث سرانه مطالعه است. ما به مدل مطرح شدن و سنجش این موضوع نقد‌هایی داریم و اساساً مطرح شدن بحث سرانه مطالعه را به صورت خام و طبق این مدلی که الان مرسوم است، درست نمی‌دانیم و یک سؤالی می‌پرسند مبنی بر اینکه سرانه کتابخوانی چقدر است چه اینکه موضوع کاملاً از «مطالعه» به «خواندن» تغییر پیدا کرده است. دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور افزود: ما با مسئله خواندن مواجه هستیم و در مقوله خواندن ما با مواد خواندنی مواجهیم و می‌تواند لزوماً آثار مکتوب به معنای مرسومش نباشد. کمااینکه مثلاً در مواد خواندنی کتاب صوتی یک ماده خواندنی محسوب می‌شود، ولی اصلاً مسیر ارائه آن مسیر متفاوتی است یا برخی اقلام دیگر مثل آنچه در رسانه‌ها تحت عنوان محتوا تولید می‌شود، این‌ها مواد خواندنی محسوب می‌شوند، ولی کتاب به معنای مرسومش نیست. 
رمضانی در پایان خاطرنشان کرد: ما الان در آستانه تصویب سند ملی «خواندن» در شورای عالی انقلاب فرهنگی هستیم و تلاش می‌کنیم تا قبل از پایان سال به نتیجه برسد. همچنین یک پیماشی را با عنوان «عادات خواندن ایرانیان» پیش می‌بریم که آن هم در مراحل پایانی خودش قرار دارد و با همین نگاه متفاوتی که عرض کردم با همکاری دانشگاه تهران در حال انجام است و به زودی نتایج آن منتشر می‌شود و در اختیار همه علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار