کد خبر: 1222411
تاریخ انتشار: ۱۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان»:
بهناز قاسمی

جوان آنلاین: یک کارشناس اقتصادی معتقد است: مهم‌ترین نکته در زمینه ساخت مسکن، امکان مشارکت مستقیم مردم در ساخت مسکن و همچنین به‌کارگیری منابع در دسترس مردم در راستای رفع نیاز اساسی خانوار و همچنین جهش تولید مسکن و به دنبال آن رشد اقتصادی در کشور است. با وجود این چالش اعطای تسهیلات ساخت مسکن برای تأمین مالی ساخت مسکن، عامل اصلی توقف این مشارکت مردمی شده است، بنابراین باید بانک مرکزی به عنوان رگولاتور شبکه بانکی با تکیه بر ابزار کاهش قدرت تسهیلات‌دهی، شبکه بانکی را برای اعطای تسهیلات ساخت مسکن و مشارکت مردم در جهش تولید مسکن به خط کند. 
فرید ولدی، کارشناس اقتصادی در گفتگو با «جوان» در رابطه با نقش ویژه ساخت مسکن در تحقق شعار سال و جهش تولید کشور گفت: ساخت‌وساز مسکن همواره جزء ضروری رشد و توسعه اقتصادی در هر کشوری بوده است. نه تنها سرپناهی برای افراد و خانواده‌ها فراهم می‌کند، بلکه باعث ایجاد شغل، افزایش تقاضا برای کالا‌ها و خدمات مختلف و تحریک فعالیت‌های اقتصادی می‌شود. در زمان رکود، ساخت‌وساز مسکن حتی مهم‌تر می‌شود، زیرا می‌تواند به تحریک رشد اقتصادی کمک کند و حمایت بسیار مورد نیاز را برای خانوار‌هایی که با مشکلات مالی مواجه هستند، فراهم کند. 
وی ادامه داد: یکی از چالش‌های اساسی در رکود کنونی عدم‌همکاری شبکه بانکی در ارائه تسهیلات ساخت مسکن است. بانک‌ها نقش مهمی در تأمین مالی پروژه‌های مسکن دارند، زیرا سرمایه لازم را برای توسعه‌دهندگان و افراد برای ساخت یا خرید خانه فراهم می‌کنند، با این حال، در زمان رکود اقتصادی، بانک‌ها اغلب ریسک‌گریزتر می‌شوند و تمایلی به وام‌دادن ندارند که می‌تواند مانع ساخت واحد‌های مسکونی جدید شود. 
ولدی با اشاره به لزوم ورود بانک مرکزی به مسئله تسهیلات ساخت مسکن گفت: برای رسیدگی به این موضوع، ورود بانک مرکزی و تنظیم شبکه بانکی برای اطمینان از اعطای تسهیلات ساخت مسکن بر اساس قانون مهم است. بانک مرکزی می‌تواند با کاهش موانع وام‌دهی و ایجاد انگیزه برای بانک‌ها برای افزایش وام‌دهی در این بخش، نقش اساسی در تشویق بانک‌ها به اعطای وام‌های بیشتر ساخت مسکن داشته باشد. 
این کارشناس اقتصادی در ادامه اظهار کرد: یکی از راه‌های تشویق بانک‌ها برای اعطای تسهیلات بیشتر ساخت مسکن، افزایش سرمایه همراه با اعطای وام است. با افزایش سرمایه بانک‌ها، آن‌ها منابع بیشتری برای وام دادن به توسعه‌دهندگان و افرادی که به دنبال ساخت یا خرید خانه هستند، در اختیار خواهند داشت. این امر می‌تواند به افزایش عرضه کلی واحد‌های مسکونی در بازار و تحریک رشد اقتصادی کمک کند. از سوی دیگر، رسیدگی به موضوع بانک‌های متخلفی که در اعطای تسهیلات ساخت مسکن همکاری نکرده‌اند، بسیار حیاتی است. این بانک‌ها باید در اعطای وام‌های جدید به ویژه در بخش ساخت‌وساز مسکن با محدودیت‌هایی مواجه شوند تا آن‌ها را تشویق کنند که شیوه‌های وام‌دهی خود را بهبود بخشند و از توسعه پروژه‌های مسکن حمایت کنند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار