معاون فنی گمرک، برخی شیوههای کلاهبرداری شرکتهای واردکننده کامیونهای دست دوم اروپایی از رانندگان خودروهای سنگین را افشا کرد.
به گزارش مهر، مهرداد جمالارونقی، معاون فنی گمرک ایران در نامهای که ششم آذر امسال به محمدرضا صاحبیپسندیده، معاون دادستان عمومی و انقلاب تهران در خصوص موانع ترخیص کامیونهای وارداتی دست دوم اروپایی ارسال کرده، به رفع بخش عمدهای از مشکلات ترخیص این کامیونها اشاره کرده و آورده است: تعدادی از این کامیونها ترخیص شدهاند.
وی با اشاره به اتمام مهلت چهار ماهه ترخیص کامیونهای دپو شده در گمرکات کشور شامل مهلت دو ماهه دادستانی و سپس اضافه شدن مهلت دو ماهه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس میافزاید: اخطاریه کتبی برای مهلت ۲۰ روزه به واردکنندگان داده شده که در صورت عدمترخیص این کامیونها در پایان ۲۰ روز، به سازمان جمعآوری و فروش اموال تملیکی واگذار خواهند شد. معاون فنی و گمرکی گمرک ایران، مالک اصلی کامیونهای وارداتی را رانندگان زحمتکش میداند و ادامه میدهد: شرکتهای واردکننده به سفارش رانندگان اقدام به واردات این کامیونها کردهاند.
ارونقی در این نامه به برخی مشکلات برای عدم ترخیص کامیونهای دست دوم اروپایی اشاره میکند و میگوید: بررسیهای به عمل آمده نشان میدهد برخی از واردکنندگان کامیونها با کلاهبرداری از رانندگان، مقادیر زیادی وجه به انحای مختلف دریافت کرده، ولی کامیونی به کشور وارد نکردهاند یا هنوز ثبت سفارشی برای کامیونهای وارده از سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای اخذ و ارائه ندادهاند.
کامیون مدل ۲۰۱۷ وارد کردهاند، ۲۰۱۸ اظهار کردند
وی یادآورد شد: برخی از شرکتهای واردکننده کامیون، با اخذ وجه از رانندگان مبادرت به واردات کامیونهایی کردهاند که حائز شرایط ترخیص نیستند، مثلاً ثبت سفارش اخذ شده برای کامیون با سال ساخت ۲۰۱۸ است، در حالی که کامیون وارده از محل آن ثبت سفارش، سال ساخت ۲۰۱۷ بوده است که در زمان ورود کامیون به کشور، بیش از سه سال از ساخت کامیون گذشته و در حال حاضر قابل ترخیص نیست. ارونقی میافزاید: تعداد زیادی از واردکنندگان کامیونها از اخذ وجوه غیرمتعارف و غیرقانونی توسط برخی از شرکتهای ارائه خدمات پس از فروش شکایت دارند و اعلام کردهاند وجوه غیرقانونی از این افراد دریافت شده یا در حال دریافت است.
به گفته ارونقی، موضوع اسقاط کامیونهای فرسوده و تخلفاتی که در این زمینه هم صورت میپذیرد باعث شکایت عده زیادی از واردکنندگان و رانندگان خریدار کامیونهای وارداتی شده است. به نظر میرسد در حال حاضر مشکل اصلی و اساسی بعد از ترخیص و قبل از پلاکگذاری کامیونهای ترخیص شده، موضوع اسقاط کامیونهای فرسوده است که باید به طور ویژه مورد رسیدگی قرار گیرد.