کد خبر: 1066303
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۷
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی:
مدیرعامل شرکت گاز خراسان رضوی با اشاره به حوادث سالانه ناشی از نشت گاز طبیعی در بخش خانگی اظهار کرد: شهروندان همین امروز نسبت به بررسی مسیر دودکش وسایل گرمایشی همانند بخاری اقدام کنند؛ چراکه شاید فردا دیر باشد.

حسن افتخاری در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم در سیمای خراسان گفت: یکی از سخت ترین لحظات زندگی کارکنان شرکت گاز مشاهده صحنه‌های حادثه‌ای ناشی از انفجار یا نشت گاز طبیعی است که می‌توان با رعایت نکات بسیار ساده از آن جلوگیری کرد.

وی با بیان این مطلب که تقریبا حدود ۷۰ الی ۸۰ درصد حوادث گازگرفتگی مربوط به مشکلات دودکش‌ وسایل گازسوز است افزود: متاسفانه با شروع فصل سرما بعضی از شهروندان بدون بررسی اولیه مسیر دودکش نسبت به راه اندازی وسایل گرمایشی همانند بخاری اقدام می کنند که این مهم احتمال بروز خطر را چند برابر می کند.

 افتخاری ادامه داد: اکیدا به مردم توصیه می کنیم تا قبل از نصب وسیله گازسوز از جمله بخاری گازی، حتما از باز بودن مسیر دودکش و وجود مکش کافی در آن مطمئن شوند. برای این منظور می توان با استفاده از یک شعله کبریت یا شمعِ روشن از داخل منزل مسیر خروج دود را بررسی کرد. به نحوی که شعله را در دهانه دودکش قرار دهند، اگر شعله به سمت مجرای دودکش کشیده شد، نشان می‌دهد که دودکش دارای مکش کافی است.

وی افزود: باید درون ساختمان هم از لوله های استاندارد استفاده شده و از لوله‌های آلومینیومی نرم یا اصطلاحاً آکاردئونی که مختص هود آشپزخانه هستند به هیچ عنوان برای بخاری استفاده نشود.

افتخاری توضیح داد: کلاهک دودکش اَشکال متعددی دارد که مناسبت ترین آن کلاهک‌های فلزی از جنس گالوانیزه و ضد زنگ به شکل حرف اچ (H) انگلیسی است. ارتفاع معمول دودکش باید حداقل یک متر از سطح پشت‌بام باشد.

وی شایع‌ترین علائم گازگرفتی را سردرد، سرگیجه و حالت تهوع معرفی کرد و گفت: شهروندان به محض بروز این علائم بدون علت قبلی باید سریعا نسبت به باز کردن درب و پنجره‌ها اقدام کرده و منشاء نشت گاز را بررسی کنند و حتما با اورژانس تماس بگیرند.

افتخاری از شهروندان درخواست کرد در صورت مواجهه با بوی شدید گاز در معابر یا ساختمان های مسکونی موضوع را از طریق تماس با تلفن 194 امداد شرکت گاز استان خراسان رضوی اطلاع دهند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار