کد خبر: 1190284
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۵
شکایت گروه‌ها و سازمان‌های حقوق بشری، فرانسه را در موضوع نژادپرستی گسترده علیه سیاه‌پوستان و آفریقایی‌تبارها، به دادگاه کشاند.

اختصاصی جوان آنلاین، «گاردین» گزارش داد: گروهی از وکلای حقوق بشری در جلسه تاریخی دادگاهی در پاریس استدلال کردند که فرانسه باید به نژادپرستی گسترده علیه سیاه‌پوستان که به‌طور معمول با سهم نامتناسبی از سوی پلیس متوقف و بازرسی می‌شوند، پایان دهد.

دادگاه مذکور در پی نخستین شکایت گروهی شش سازمان فرانسوی و بین‌المللی از دولت فرانسه برگزار شد؛ شاکیان خواهان مقصر شناخته شدن مقام‌های فرانسوی به دلیل کوتاهی در جلوگیری از اقدام‌های نژادپرستانه هستند.

آن‌ها می‌گویند که افراد غیر سفیدپوست به‌ویژه مردان جوان و حتی کودکان سیاه‌پوست و آفریقایی‌تبار بدون هیچ توضیحی اغلب روزی چند بار در خیابان‌ها از سوی پلیس متوقف شده و مورد بازرسی قرار می‌گیرند.
البته یکی از مهمترین آثار نقض حقوق بشر افزایش جمعیت زندانیان در زندان‌های فرانسه است، دولت و برخی از سیاستمداران این کشور تلاش دارند تا با فرافکنی از پذیرش مسئولیت در این زمینه اجتناب کند.
یکی از بهانه‌هایی که مقام‌های فرانسوی درباره افزایش جمعیت زندان‌ها در این کشور می‌آورند، حضور اتباع خارجی در این مراکز است؛ این در حالی است که بررسی دلایل افزایش جمعیت در زندان‌های فرانسه موارد زیر را نشان می‌دهد:

- افزایش دوران حبس
- افزایش میزان حبس پیش از محاکمه: ۲۷ درصد زندانیان در حال گذراندن دوره بازداشت پیش از محاکمه هستند.
- در نظر گرفتن محکومیت کیفری برای جرایم سبک
- عدم استفاده از مجازات‌های جایگزین حبس
در عین حال، آمار‌ها نشان می‌دهند که برعکس روند افزایش شمار زندانیان در فرانسه، بزهکاری در این کشور در قیاس با گذشته تشدید چندانی را شاهد نبوده است؛ همین امر سبب شده تا اعتراض‌ها به ناکارآمدی سیستم قضایی فرانسه افزایش یابد.

مرگ‌ومیر در زندان‌های فرانسه
در زندان‌های فرانسه به‌طور متوسط هر ۲ یا سه روز یک مورد یا بیشتر مرگ وجود دارد؛ در حالی که به‌طور میانگین سالانه ۲۵۰ زندانی در زندان‌های فرانسه جان خود را از دست می‌دهند، بخش عمده‌ای از این مرگ‌ومیر‌ها در پی اقدام به خودکشی زندانیان فرانسوی رخ می‌دهند.
فرانسه یکی از کشور‌هایی است که بالاترین میزان خودکشی در زندان را در اروپا دارد و زندانیان در این کشور شش برابر بیشتر از جمعیت عمومی فرانسه دست به خودکشی می‌زنند.
در حالی که شورای اروپا مرتبا به فرانسه یادآوری می‌کند که پیشگیری از خودکشی یک موضوع بهداشت عمومی است، دولت‌های متوالی در فرانسه بر خودداری از انتقال صلاحیت این موضوع از اداره زندان‌ها به وزارت بهداشت پافشاری می‌کنند.
در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۲۵ مورد خودکشی در زندان‌های فرانسه ثبت شد؛ این رقم رکورد خودکشی در زندان‌های فرانسه را شکست.

 

میزبان بی کفایت

البته شاید مهمترین پشت و پا زدن فرانسه به حقوق بشر درباره میزبانی از المپیک ۲۰۲۴ است، تاجاییکه حقوق بشر سازمان ملل متحد به شدت از ممنوعیت حجاب برای زنان ورزشکار فرانسوی در المپیک سال آینده پاریس انتقاد کرد.
دفتر حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به ممنوع کردن حجاب برای ورزشکاران فرانسوی در المپیک سال آینده پاریس، اعلام کرد که هیچ کس نباید یک زن را مجبور کند چه چیزی را بر تن کند یا نکند.
مارتا هوارتادو سخنگوی دفتر حقوق بشر سازمان ملل گفت: طبق استاندارد‌های بین‌المللی حقوق بشر، محدودیت‌های بیان مذهب یا عقاید مانند انتخاب پوشش تنها طبق شرایط خاص، قابل قبول است.
چند روز پیش «آملی اودا- کاسترا» وزیر ورزش فرانسه گفت که پوشیدن حجاب برای ورزشکاران فرانسوی در جریان بازی‌های پاریس بمنظور احترام به اصول سکولاریسم، ممنوع خواهد بود.
پاریس میزبان المپیک تابستانی از روز ۲۶ ژوئیه تا ۱۱ اوت سال آینده میلادی (۵ تا ۲۱ مرداد ۱۴۰۳) است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار