جوان آنلاین: عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت بهینهسازی مصرف در مدل جدید اعطای سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو و اصلاح مصارف غیرعادی و غیربهینه در حوزه بنزین گفت: موضوع اصلی در زمینه اصلاح نظام پرداخت یارانههای انرژی در بخش بنزین به نفر بر سر این موضوع است که با اجرای این مدل جدید از اعطای یارانه بنزین به نفر، میتوانیم مصارف غیرعادی و غیربهینه را اصلاح کنیم و جلوی مصرف غیرمعمول و خارج از استاندارد مصرف نیز گرفته شود.
پرویز محمدنژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با «جوان» با بیان این نکته که مصرف بنزین به حد بسیار بالایی رسیده است؛ گفت: یکی از موضوعات بسیار مهم در زمینه انرژی، بحث مصرف بالای بنزین و ناترازی بنزین است که با توجه به اتفاقات رخ داده در زمینه کرونا و همچنین عدم توسعه ظرفیت پالایشی که در دولت قبلی رخ داد، امروز با مصرف فزآینده بنزین و ناترازی بزرگی در زمینه بنزین مواجه هستیم و این رشد ناترازی نیز همچنان ادامه دارد و باید در زمینه بهینهسازی مصرف از طرق مختلف اقدام کنیم. امسال متوسط مصرف بنزین کشور به بالای ۱۲۰ میلیون لیتر رسید در حالی که در سال گذشته متوسط مصرف بنزین بسیار کمتر بود و حدود ۹۵ میلیون لیتر بود و این تفاوت ۲۵ میلیون لیتری در طول شش ماه، پیام بزرگی دارد چراکه قطعاً این میزان مصرف، امکانپذیر نیست و این آمار نشان از قاچاق بنزین به کشورهای همجوار دارد.
این نماینده مجلس با اشاره به این موضوع که اختصاص سهمیه بنزین به نفر به جای خودرو محاسن زیادی دارد، تصریح کرد: یکی از راههای مرتبط با بهینهسازی مصرف در کنار تخصیص عادلانه یارانه انرژی در بخش بنزین، همین بحث اختصاص و اعطای یارانه و سهمیه مرتبط با بنزین به نفر به جای خودرو است که موجب خواهد شد علاوه بر افزایش صرفه اقتصادی برای کاهش مصرف، عدالت در توزیع یارانه بنزین نیز محقق شود. محمدنژاد با بیان اینکه در نظام فعلی اعطای یارانه بنزین به خودرو، مرفهین جامعه بیشترین یارانه را دریافت میکنند و افراد فاقد خودرو هیچ سهمی در یارانه بنزین ندارند؛ گفت: موضوع اصلی در زمینه اصلاح نظام پرداخت یارانههای انرژی در بخش بنزین به نفر بر سر این موضوع است که با اجرای این مدل جدید از اعطای یارانه بنزین به نفر، میتوانیم مصارف غیرعادی و غیربهینه را اصلاح کنیم و جلوی مصرف غیرمعمول و خارج از استاندارد مصرف نیز گرفته شود. متأسفانه در این زمینه مدل اعطای یارانه بنزین به خودرو باعث مصارف غیربهینه و بسیار بالایی در بخش بنزین دارند؛ افراد ثروتمندی هستند که علاوه بر مصرف بالا و یارانه انرژی بیشتر، چندین خودرو نیز دارند و بنزین با قیمت هزارو ۵۰۰ تومانی نیز بیشتر دریافت میکنند و در این میان افرادی نیز وجود دارند که خودرو ندارند و هیچ یارانهای نیز دریافت نمیکنند. این موضوع مصداق بیعدالتی است و از همین رو باید این سازوکار در اعطای یارانه بنزین اصلاح شود.
این عضو کمیسیون انرژی در ادامه با اشاره به اهمیت عدالت در توزیع یارانه بنزین با اصلاح سهمیه بنزین از روی خودرو به سمت اعطای یارانه بنزین به کد ملی و سرانه خاطرنشان کرد: با اعطای سهمیه بنزین به کد ملی به شکل سران به جای خودرو، به همه افراد جامعه به میزان برابر از یارانه بنزین تعلق خواهد گرفت که خود این موضوع موجب عدالت در توزیع یارانهها خواهد شد و افرادی هم که مصارف غیرمعمول و غیرعادی دارند؛ باید مازاد مصرف بنزین خود را در یک قیمت آزاد خریداری کنند و افرادی هم که فاقد خودرو هستند؛ میتوانند سهمیه بنزین و یارانه این بخش خود را به فروش برسانند و بدین شکل امکان اجرای عدالت در توزیع یارانهها به وجود خواهد آمد.