کد خبر: 1203896
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۴۰۲ - ۰۱:۰۰
بودجه سال ۱۴۰۳ به دلیل دستیابی به کمترین کسری تراز عملیاتی از زمان اعمال تحریم‌های اقتصادی برجسته است. این دستاورد منعکس‌کننده یک رویکرد چندوجهی به تولید درآمد، مدیریت مخارج و اصلاحات ساختاری است. تأکید دولت بر افزایش درآمد‌های مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و اهرم رشد بخش نفت و گاز نقشی اساسی در شکل‌دهی چشم‌انداز مالی کشور داشته است.

جوان آنلاین: بودجه سال ۱۴۰۳ گامی مهم در جهت ثبات اقتصادی برای ایران است. این کمترین کسری تراز عملیاتی را از زمان شروع تحریم‌های اقتصادی نشان می‌دهد. تمرکز دولت بر افزایش درآمد‌های مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و کاهش اتکا به درآمد‌های نفتی، همگی به ایجاد چارچوب بودجه‌ای پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر کمک می‌کند. علاوه بر این، تعهد دولت به کنترل هزینه‌های جاری، تعهد آن را برای دستیابی به بودجه‌ای مسئولانه و متعادل نشان می‌دهد. اصلاحات ساختاری انجام شده از سوی دولت سیزدهم نقش مهمی در رسیدن به این نقطه عطف داشته و رویکرد انقباضی در کنار افزایش تمرکز بر مبارزه با فرار مالیاتی عامل تحقق کمترین میزان کسری تراز عملیاتی در بودجه ۱۴۰۳ که راه را برای آینده اقتصادی بهتر کشور هموار کرده است.

بودجه سال ۱۴۰۳ به دلیل دستیابی به کمترین کسری تراز عملیاتی از زمان اعمال تحریم‌های اقتصادی برجسته است. این دستاورد منعکس‌کننده یک رویکرد چندوجهی به تولید درآمد، مدیریت مخارج و اصلاحات ساختاری است. تأکید دولت بر افزایش درآمد‌های مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و اهرم رشد بخش نفت و گاز نقشی اساسی در شکل‌دهی چشم‌انداز مالی کشور داشته است.
تمرکز دولت بر افزایش درآمد‌های مالیاتی نشان‌دهنده یک موضع فعالانه در رسیدگی به چالش‌های مالی است. دولت با هدف قراردادن فرار مالیاتی در بخش‌های تجاری خاص، اقتصاد‌های زیرزمینی و غلات درشت، قصد دارد جریان‌های درآمدی را افزایش و در عین حال عدالت و تبعیت را در چارچوب مالیاتی ارتقا دهد. به‌رغم افزایش درآمد‌های نفتی کشور، بودجه سال ۱۴۰۳ نشان‌دهنده کاهش اتکا به نفت به عنوان منبع اصلی تأمین مالی توسعه کشور است. رشد بالای اقتصادی ناشی از بخش نفت و گاز ایران به عنوان بستر مهمی برای توسعه کلی کشور تلقی می‌شود. هدف دولت با تنوع بخشیدن به منابع درآمدی و کاهش تاثیر درآمد‌های نفتی بر بودجه، ایجاد چارچوب مالی پایدارتر و
انعطاف‌پذیرتر است.
دولت رویکرد انقباضی را در قبال هزینه‌های جاری در پیش گرفته و رشد آن‌ها را به حداقل ممکن محدود کرده است. این رویکرد محتاطانه به کاهش کسری تراز عملیاتی کمک می‌کند، زیرا نشان دهنده تفاوت بین هزینه‌های جاری و ثابت کشور با میزان منابع بودجه پایدار است. دولت با کنترل هزینه‌های جاری، چارچوب بودجه‌ای مسئولانه‌تر و پایدارتر را تضمین می‌کند.
دولت سیزدهم نقش به سزایی در دستیابی به کمترین کسری تراز عملیاتی در سال‌های اخیر داشته و اقدامات مهمی را به ویژه در زمینه اصلاح ساختاری بودجه به اجرا گذاشته است. اقدامات قابل توجه شامل اصلاح نظام مالیاتی و رویکرد انقباضی برای افزایش هزینه‌های بودجه است. این تلاش‌ها منجر به تغییر به سمت بودجه‌ای که کمتر به درآمد‌های نفتی وابسته است و افزایش سهم مالیات بودجه عمومی کشور منجر شده است.
بودجه سال ۱۴۰۳ گامی مهم در جهت ثبات اقتصادی برای ایران است. این کمترین کسری تراز عملیاتی را از زمان شروع تحریم‌های اقتصادی نشان می‌دهد. تمرکز دولت بر افزایش درآمد‌های مالیاتی، مبارزه با فرار مالیاتی و کاهش اتکا به درآمد‌های نفتی، همگی به ایجاد چارچوب بودجه‌ای پایدارتر و انعطاف پذیرتر کمک می‌کند. علاوه بر این، تعهد دولت به کنترل هزینه‌های جاری، تعهد آن را برای دستیابی به بودجه‌ای مسئولانه و متعادل نشان می‌دهد. اصلاحات ساختاری انجام شده از سوی دولت سیزدهم نقش مهمی در رسیدن به این نقطه عطف داشته و راه را برای آینده اقتصادی روشن‌تری برای ایران هموار کرده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار