کد خبر: 1210165
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۴۰۲ - ۰۴:۰۰
بحث سفر و زیارت احسان‌جویانی که به دلایل مسائل مالی و اقتصادی تاکنون نتوانسته‌اند به حرم امام رضا (ع) مشرف شوند یا حداقل از آخرین سفرشان پنج سال گذشته یکی از فعالیت‌های مهم بنیاد کرامت آستان قدس رضوی به شمار می‌آید. هستند هموطنانی که به دلیل شرایط ویژه نمی‌توانند به حرم مطهر رضوی مشرف شوند.
حوریه ملکی

جوان آنلاین: بحث سفر و زیارت احسان‌جویانی که به دلایل مسائل مالی و اقتصادی تاکنون نتوانسته‌اند به حرم امام رضا (ع) مشرف شوند یا حداقل از آخرین سفرشان پنج سال گذشته یکی از فعالیت‌های مهم بنیاد کرامت آستان قدس رضوی به شمار می‌آید. هستند هموطنانی که به دلیل شرایط ویژه نمی‌توانند به حرم مطهر رضوی مشرف شوند. مثل گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی، بیماران خاص، معلولان، نابینایان، خانواده زندانیان، فرزندان بی‌سرپرست و برخی اقشار دیگر. حالا طرح «مهر درخشان» برای زیارت امام‌رضا (ع) ویژه احسان‌پذیران و احسان‌جویان و گروه‌های آسیب‌پذیر اجتماعی به اجرا درآمده تا این گروه‌ها را پوشش داده و به زیارت امام رئوفان ببرد.

طرح «مهر درخشان» قرار است افرادی را که شرایط خاص دارند به صورت رایگان سه روز مهمان امام‌رضا (ع) بکند.
این افراد در مدت اقامت از خدماتی مثل «اسکان، تغذیه و رفت آمد رایگان به حرم»، «برنامه‌های فرهنگی، زیارت گروهی و غذای مهمانسرای حضرت» بهره‌مند می‌شوند، در واقع یک «زیارت مبدأ تا مبدأ» رایگان برای آن‌ها رقم می‌خورد.
در همین راستا معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت آستان قدس رضوی با اشاره به خدمات متنوع این بنیاد برای اقشار کم‌درآمد جامعه می‌گوید: «در کنار خدمات زیارتی به اقشار ویژه جامعه، تسهیل در امر «ازدواج جوانان» از دیگر مأموریت‌های این معاونت است. ما در این سرفصل با مشارکت نهاد‌ها و دستگا‌های مرتبط، برای افرادی که شرایط اقتصادی‌شان به گونه‌ای است که نمی‌توانند ازدواج کنند یا احسان‌جویانی که چندین سال در شرایط عقد هستند و به دلیل عدم تأمین جهیزیه نتوانسته‌اند زیر یک سقف بروند، در قالب تأمین جهیزیه حمایت‎های ویژه داریم. در سال گذشته ۲‌هزار جهیزیه که شامل شش کالای اصلی برای آغاز یک زندگی است تقدیم احسان‌جویان شد.»
جعفر رئیسیان‌زاده ادامه می‌دهد: «بحث تحصیل و حمایت از دانش‌آموزان محروم از برنامه‌های مهم ما در امر مقدس خدمت‌رسانی است. حمایت‌های ما به‌صورت اهدای مبالغی به خانواده‌ها، تهیه لوازم‌التحریر، تجهیز مدارس حاشیه شهر و روستا و در بعضی از موارد ساخت مدرسه است. در حال حاضر در شهرستان‌های مشهد، کرمانشاه و بیرجند در حال ساخت مدرسه هستیم و تأمین امکاناتی مثل آبخوری و سرویس بهداشتی برخی مدارس محروم را نیز به عهده گرفته‌ایم.»

اشتغال و کاهش محرومیت
بحث اشتغالزایی و کاهش‌وابستگی محرومان به کمک‌خیران و ارگان‌های متولی از دیگر خدمات بنیاد کرامت رضوی است که براساس آن ابتدا پیمانکاران یا گروه‌هایی که مهارت‌های کاربردی دارند را شناسایی کرده و بعد این افراد طی تفاهمنامه‌هایی کار آموزش به احسان‌جویان را به‌عهده می‌گیرند؛ احسان‌جویان زمانی که استعدادیابی شدند و مهارت لازم را کسب کردند به آن‌ها تسهیلات داده و بازار کار تعریف می‌شود تا فرآیند یک کار پایدار برایشان فراهم شود.
رئیسیان‌زاده می‌گوید: «یکی دیگر از اقدامات حوزه اشتغال آستان قدس رضوی حمایت از مشاغل خانگی، زودبازده و کم‌سرمایه است. هدف هم این است که در کمترین زمان ممکن مهارت‌آموزی اتفاق بیفتد و افراد از این راه به کسب درآمد برسند. ما در این زمینه با مجموعه سازمان فنی و حرفه‌ای تفاهمنامه امضا کرده‌ایم و این موضوع در خراسان رضوی به‌صورت عملیاتی در حال اجراست. برنامه هم این است که ظرف حداکثر ۴۵‌روز احسان‌جوی ما یک مهارت را آموزش ببیند و بعد از اینکه توانست از آزمون موفق بیرون بیاید، سرمایه کار را در قالب وام در اختیارش قرار می‌دهیم تا بتواند وارد بازار کار بشود.»
معاون خدمات اجتماعی بنیاد کرامت رضوی با اشاره به اینکه بحث «سلامت» از جمله مأموریت‌های مهم این معاونت است، می‌گوید: «در بحث سلامت گرو‌ه‌ها و اردو‌های جهادی را داریم که این گروه‌ها قبل از اینکه به مناطق محروم اعزام شوند ما بررسی لازم را در رابطه با نیاز‌های آن منطقه انجام می‌دهیم بعد متناسب با نیاز آن منطقه تیم پزشکی اعزام می‌کنیم.»
وی ادامه می‌دهد: «همه می‌دانند بحث «کار جهادی» بعد از انقلاب شکل گرفت و قبل از انقلاب چنین موضوع و چنین اردو‌هایی برگزار نمی‌شده است؛ بنابراین سال گذشته به تعداد سال‌های انقلاب به مردم خدمت‌رسانی کردیم تا در قالب اردو‌های جهادی که ثمره انقلاب بوده، مردم طعم شیرین خدمت را بعد از انقلاب بچشند. سالانه حدود ۱۵۰ اردوی جهادی و خدمت سلامت در این راستا ارائه می‌شود که حدود ۵۰ مورد از اردوی جهاد سلامت در دهه فجر سال گذشته برگزار شد. گروه‌های جهادی در اطراف مشهد و استان خراسان جنوبی و شمالی به عنوان «نذر شفا» در حال خدمت‌رسانی هستند و این خدمات به‌شکل مداوم درحال انجام است.»
رئیسیان‌زاده کمک به بیماران نیازمند را یکی دیگر مأموریت‌های این معاونت در بحث سلامت برشمرده و تصریح می‌کند: «با وجود یارانه و خدمات سلامت دولت باز هم افرادی هستند که از عهده تأمین دارو و پزشک به دلایل اقتصادی برنمی‌آیند و هزینه درمان برای این افراد بسیار بالاست، لذا مراکز درمانی در مشهد داریم که افراد نیازمند به این مراکز معرفی می‌شوند.»
این مسئول می‌گوید: «از دیگر خدمات این معاونت در بحث ارزاق، تهیه مواداولیه و اهدای آن به تشکل‌هایی است که کار خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران را انجام می‌دهند. این ارزاق با قیمت نیم‌بها تهیه و در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد. امسال در دهه آخر صفر حدود ۲۵۰ مجموعه مردمی از این طرح استفاده کردند و حدود ۴۰ تن برنج و ۱۰ تن گوشت قرمز، ۲۰ تن شکر و ۳۰ هزار آب معدنی و اقلام دیگر بین گرو‌ه‌های خدمت‌رسان توزیع شد.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار