کد خبر: 1228000
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۳:۰۰
صهیونیست‌ها که به شدت از جانب بدنه تندرو کابینه برای اجرایی کردن اقدام نظامی در رفح تحت فشار بودند، در شرایطی پا روی آتش‌بس اعلامی گذاشتند که چشم‌انداز روشنی از آنچه می‌خواهند، ترسیم نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که این اقدام فقط فهرست جنایات صهیونیست‌ها را طولانی‌تر خواهد کرد.
مهرزاد اصغریان
جوان آنلاین: تنها یک روز بعد از موافقت حماس با طرح بینابین میانجیگران برای آتش‌بس در غزه، نخست‌وزیر رژیم‌صهیونیستی اعلام کرد که طرح پیشنهادی با خواسته‌های اسرائیل فاصله زیادی دارد. 
 
دوشنبه‌شب پس از اینکه حماس اعلام کرد که مفاد توافق پیشنهادی آتش‌بس با میانجیگری قطر، مصر و امریکا را پذیرفته است و در شرایطی که با علنی شدن موضع اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس در جریان تماس تلفنی با محمد بن عبدالرحمان آل‌ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و عباس کامل، رئیس اطلاعات عمومی مصر، زمزمه توافق در کشاکش طرح‌های اسرائیل برای حمله به رفح بالا گرفت. اما با گذر زمان، نه تنها انتشار اخبار تکمیلی درباره چگونگی اجرای آتش‌بس متوقف شد بلکه زمزمه‌هایی از تداوم اقدامات شرارت‌بار صهیونیست‌ها منتشر شد تا اینکه صبح دیروز، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی رسماً اعلام کرد که نیرو‌های زمینی، کنترل طرف فلسطینی گذرگاه رفح را که هم‌مرز با مصر و جنوب غزه است، در دست گرفته‌اند. اخبار بیشتر حاکی از این بود که نیرو‌های اشغالگر شهر رفح در جنوب نوار غزه که آخرین پناه آوارگان نوار غزه است و به طور ویژه اطراف گذرگاه زمینی با مصر را به‌شدت بمباران کرده‌اند. آویخای ادرعی، سخنگوی ارتش تل‌آویو با اعلام اینکه گذرگاه کرم ابوسالم در حال حاضر بسته است و زمانی باز خواهد شد که شرایط امنیتی برای آن مناسب باشد، در گفتگو با وبگاه الحره در تشریح تعرض صورت گرفته، گفت: «در حال تکمیل کنترل عملیاتی بر منطقه در سمت فلسطینی گذرگاه رفح هستیم. نیرو‌ها در منطقه خاصی در شرق رفح در حال عملیات هستند و اکثر قریب به اتفاق ساکنان منطقه عملیات نظامی تخلیه شده‌اند.» ارتش صهیونیستی در کانال رسمی تلگرام خود با طرح این ادعا که از گذرگاه شرق رفح برای اهداف تروریستی استفاده شده، اقدام خود را توجیه و تصریح کرد که نیرو‌های اسرائیلی، عملیات زمینی خود را در منطقه شرقی شهر رفح در مرز با مصر تشدید کرده‌اند. ارتش رژیم تل‌آویو به توجیهات خود این را هم اضافه کرد که قبل از این عملیات، ارتش اسرائیل ساکنان منطقه شرق رفح را تشویق کرده که به طور موقت به منطقه المواصی تخلیه شوند. اینجا محلی است که ارتش اسرائیل مدعی است بیمارستان‌های صحرایی، چادر، آب و غذا تدارک دیده است. عصر دیروز هم بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیررژیم صهیونیستی با اعلام اینکه طرح آتش‌بس با خواسته‌های اسرائیل فاصله دارد، عملاً امید‌ها به توافق احتمالی را در کمتر از ۲۴ ساعت به یأس تبدیل کرد.
 
 کارشکنی صهیونیست‌ها در امدادرسانی
شاخه نظامی حماس می‌گوید نیرو‌های اسرائیلی را در گذرگاه کرم شالوم (کرم ابوسالم) هدف قرار داده است. این گذرگاه مسیر اصلی ورود کمک‌های بشردوستانه از اسرائیل به غزه است. صهیونیست‌ها که به شدت از جانب بدنه تندرو کابینه برای اجرایی کردن اقدام نظامی در رفح تحت فشار بودند، در شرایطی پا روی آتش‌بس اعلامی گذاشتند که چشم‌انداز روشنی از آنچه می‌خواهند، ترسیم نکرده‌اند و به نظر می‌رسد که این اقدام فقط فهرست جنایات صهیونیست‌ها را طولانی‌تر خواهد کرد. طبق گزارش خبرگزاری وفا، خودرو‌های نظامی اسرائیلی از تردد مسافران به ویژه بیماران و مجروحان و ورود کمک‌های بشردوستانه یا انتقال کمک‌های انبوه به مردم نوار غزه در مناطق جنوبی و شمالی جلوگیری کردند. دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل هم اعلام کرد اسرائیل دسترسی این سازمان را به گذرگاه رفح در جنوب باریکه غزه مسدود کرده است. منابع پزشکی فلسطینی در ساعات نخستین این حملات، از شهادت ۲۰ فلسطینی در نتیجه حملات رژیم صهیونیستی به منازل در رفح طی بامداد سه‌شنبه خبر دادند. دفتر رسانه‌ای دولت فلسطین در غزه هم با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که اشغالگران صهیونیست به صورت عمد اقدام به بحرانی کردن اوضاع انسانی در غزه از طریق توقف ورود کمک‌های انسان دوستانه و بستن گذرگاه‌های رفح و کرم ابوسالم کرده و بیمارستان‌ها و مدارس را در شرق رفح هدف قرار داده‌اند. در این بیانیه آمده است که اشغالگران تعدادی از غیرنظامیان و زنان و کودکان را طی ۱۲ ساعت گذشته به شهادت رسانده‌اند. این نهاد فلسطینی شمار شهدا را ۳۵ نفر اعلام کرد. آن‌ها همچنین خدمات رسانی بیمارستان‌ها را متوقف کرده و مدارس را که صد‌ها هزار آواره به آن پناه برده‌اند، هدف قرار داده‌اند. 
 
 صهیونیست‌ها در تیررس مقاومت
گردان‌های القسام با انتشار عکسی از نیرو‌های خود که در حال مقابله با صهیونیست‌ها هستند، صهیونیست‌ها را تهدید کرد: «حمله به رفح را انتخاب کردید. از آنجا عبور نخواهید کرد.» 
ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم حمله رژیم اشغالگر صهیونیستی به رفح در جنوب نوار غزه را شدیداً محکوم کرد و اظهار داشت: «حمله به این منطقه به‌رغم همه هشدار‌های بین‌المللی و مخالفت قاطع جامعه جهانی، بیانگر درنده‌خویی رژیمی یاغی است که به هیچ هنجار بین‌المللی پایبند نبوده و قطعاً اصلی‌ترین تهدید صلح و امنیت بین‌المللی به شمار می‌رود.» سرتیپ بهاء حلال، کارشناس نظامی و رئیس سابق دفتر اطلاعات لبنان درباره تحولات اخیر گفت که صهیونیست‌ها به دنبال حذف مقاومت فلسطین بودند، اما ورود جبهه‌های حامی غزه به نبرد طوفان الاقصی نشان داد که فلسطین برای محور مقاومت یک اولویت و مسئله اساسی است. وی حزب‌الله لبنان و انصارالله یمن و سوریه و عراق و گردان‌های مقاومت در یمن را از جمله این جبهه‌ها برشمرده و گفت که اگر اسرائیل به‌طور جدی و گسترده حمله به رفح را دنبال کند، به دلیل تراکم جمعیت بالا در این منطقه یک کشتار جمعی بزرگ به راه خواهد افتاد و جبهه‌های مختلف مقاومت از هر سو صهیونیست‌ها را مورد حمله قرار خواهند داد.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار