کد خبر: 713536
تاریخ انتشار: ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۶
به طور کلی برق زدن چشم کودک در تاریکی نشانه‌ای از ایجاد یک تومور سرطانی در شبکیه‌ چشم است که ریتنوبلاستوما نام دارد.

محمد کی پور متخصص اپتومتریست گفت:  معمولا برق زدن چشم در کودک نشانه ایجاد یک تومور سرطانی در شبکیه چشم است که به رتینوبلاستوما موسوم است. این تومور ممکن است یکی از دو چشم را مبتلا کند یا نواحی دیگر نظیر مغز، نخاع، مغز استخوان و گروه‌های لنفاوی را نیز درگیر کند.


کی پور اذعان کرد: این فرآیند می‌تواند در فرآیند تکاملی دوران جنینی و نیز در دوران نوزادی و کودکی و پیش از 5 سالگی تاثیر گذار باشد نخستین نشانه‌های این تومور چشمی در مردمک کودک ظاهر می‌شود که به حالت سفیدرنگ تظاهر می‌یابد بعضی از والدین به ایجاد این حالت در عکس‌های کودک مشکوک می‌شوند.


وی افزود: مشاهده  انحراف در چشم کودک، بزرگتر بودن مردمک از حد طبیعی، اختلافات رنگ دو چشم و کاهش دید از دیگر نشانه‌های این تومور شبکیه‌ای به شمار می‌رود علی رغم اینکه این تومور از ماهیت مادرزادی برخوردار است و در نتیجه یک جهش ژنتیکی رخ می‌دهد عموما در بدو تولد تشخیص داده ‌نمی‌شود و در سن 12 تا 18 ماهگی قابل تشخیص است.


این متخصص اپتومتریست اظهار داشت: در صورت تشخیص به موقع اکثر کودکان تحت درمان قرار گرفته و بیش از 80 درصد شانس موفقیت وجود دارد و امکان رسیدن به بینایی مطلوب در صورت تشخیص در مراحل اولیه بالا است.


وی در پایان خاطر نشان کرد: در کودکانی که دارای تومور شبکیه‌ای مادرزادی در یک چشم هستند امکان ایجاد تومور در چشم دیگر وجود دارد و تا سن 28 ماهگی 2 تا 4 ماه مورد معاینات چشمی قرار گیرند و بعد از انجام فرآیند درمان باید تا سن 5 سالگی تحت درمان باشند، از شیمی درمانی، رادیو تراپی و پرتوهای لیزر برای از بین بردن تومور استفاده می‌شود.


 

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار