کد خبر: 1226438
تاریخ انتشار: ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
مشاور نخست‌وزیر قطر با اظهارنظر درباره مذاکرات متوقف‌شده میان حماس و تل‌آویو، تأکید کرد عملیات رژیم صهیونیستی در رفح به اسرای صهیونیست آسیب می‌زند و منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان در غزه می‌شود.

جوان آنلاین: ماجد الانصاری، مشاور نخست‌وزیر قطر در مصاحبه با روزنامه «هاآرتص» که نخستین مصاحبه وی با رسانه‌های صهیونیستی است، گفت: ما نگران این هستیم که عملیات اسرائیل در رفح به اسرای اسرائیلی آسیب بزند و همچنین منجر به کشته شدن تعداد زیادی از غیرنظامیان شود. هرگونه تنش، زندگی اسرای اسرائیلی را در معرض خطر قرار می‌دهد و به معنای مرگ تعداد بیشتری از غیرنظامیان در غزه است.

الانصاری که سخنگوی وزارت خارجه قطر هم هست،‌ گفت: ما اکنون در نقطه‌ای هستیم که عملا در آن مذاکرات متوقف شده است و دو طرف بر مواضع خود پافشاری می‌کنند برای همین رسیدن به یک نتیجه بسیار دشوار است. در توافق نخستی که بعد از یک هفته از هم فروپاشید، ما امیدوار بودیم که شاهد انعطاف، جدیت و پایبندی بیشتری از سوی دو طرف باشیم. به نظر من ما برخورد مثبتی با تیم‌های مذاکره‌کننده در دوحه داشتیم اما متاسفانه این تلاش‌ها به نتیجه‌ای نرسید و همین مسئله باعث شد تا ما در میانجیگری خود ارزیابی کنیم و همچنین یک ارزیابی مجدد در جدیت دو طرف داشته باشیم. اگر ما ببینیم که مذاکرات به یک مرحله ناامیدکننده رسیده است، باید در موضع خود بازنگری کنیم و ببینیم که چگونه می‌توانیم در این روند مفید باشیم چرا که نمی‌خواهیم از ما به عنوان بخشی از روند طولانی کردن دوره جنگ استفاده شود.

وی درباره انتقاد شدیدش از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در فوریه گذشته گفت: چنین اظهاراتی تلاش‌ها برای میانجی‌گری را از بین می‌برد. هر بار که ما به یک توافق نزدیک می‌شویم، طرح‌های جدیدی ارائه می‌شود و این نوعی کارشکنی است. این مانع‌تراشی می‌تواند به شکل اظهارات یا اقداماتی باشد که مانع تحقق هدف اصلی می‌شود.

الانصاری ادعاهای نتانیاهو و دیگر مسئولان ارشد صهیونیست را درباره اینکه قطر باید فشار بیشتری بر جنبش حماس در مذاکرات بیاورد و اقدام کافی را برای ترغیب حماس به نرمش نشان دادن در مذاکرات انجام نمی‌دهد، رد کرد.

وی تاکید کرد: ما امیدوار بودیم که شاهد جدیت و تعهد بیشتری از سوی دو طرف باشیم و بتوانیم با کمک شرکای بین‌المللی فشار بیشتری بر دو طرف برای رسیدن به توافق داشته باشیم اما اکنون می‌بینیم که تعهد دو طرف به این روند و به میانجی‌گری طرف‌ها نقص‌های زیادی دارد.

این مسئول قطری درباره روابط با حماس گفت: ما وارد روابطی با حماس نشدیم. آمریکا در سال ۲۰۰۶ از ما خواست این نقش را داشته باشیم. در آن زمان کاملا واضح بود که کسی غیر از ما نمی‌تواند این نقش را داشته باشد. ما با هرگونه هدف قرار دادن غیرنظامیان چه اسرائیلی باشند و چه فلسطینی مخالف هستیم.

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که بخش امنیتی رژیم صهیونیستی به منظور آمادگی برای حکم بازداشت دادگاه لاهه علیه مقامات صهیونیستی، خواهان دستیابی سریع‌تر به توافقی درباره تبادل اسراست. شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی امروز (یکشنبه) گزارش داد، نهاد امنیتی این رژیم برای توافق درباره تبادل اسرا میان حماس و رژیم صهیونیستی فشار می‌آورد و آن را مهم‌تر از عملیات نظامی در شهر رفح، واقع در جنوبی‌ترین بخش غزه می‌داند.

موضوع توقف دائمی جنگ در کنار دیگر بندها از جمله مهمترین موانع در راه دستیابی به توافقی میان حماس و رژیم صهیونیستی در دوره‌های قبلی مذاکرات بوده است.

هیئتی از مسؤولان سرویس اطلاعات مصر روز جمعه وارد اراضی اشغالی شده و با نمایندگان شین‌بت، ارتش رژیم صهیونیستی و موساد درباره قرارداد تبادل اسرا و عملیات نظامی احتمالی این رژیم در رفح، مذاکراتی را انجام دادند و در نهایت این مذاکرات به ارائه پیشنهاد جدیدی از سوی رژیم صهیونیستی منجر شد. حماس روز شنبه اعلام کرد پیشنهاد رژیم صهیونیستی را دریافت کرده و پس از اتمام بررسی، پاسخ خود را اعلام خواهد کرد.

برچسب ها: اسرائیل ، دوحه ، قطر
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار