کد خبر: 1201001
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
زمین از وزارت ورزش مجوز از شهرداری ساخت با وزارت مسکن
وزیر ورزش تأکید دارد نگاه دولت در بحث مسکن، مسکن‌سازی برای اقشار مختلف است. به گفته کیومرث هاشمی طرح ساخت «شهرک مدال» به رئیس‌جمهور ارائه شده و به تصویب هم رسیده است
شیوا نوروزی
جوان آنلاین: رفع چالش‌های معیشتی و زندگی ورزشکاران از جمله مسکن آنها، نکته مهمی بود که مقام معظم رهبری در دیدار اخیر مدا‌ل‌آوران به آن اشاره داشتند. در پاسخ به منویات رهبری، وزیر ورزش خبر از ساخت «شهرک مدال» برای مدال‌آوران ورزش ایران داده است. 
ورزشکاران نخبه کشور سال‌هاست منتظرند وعده تأمین مسکن به آن‌ها به مرحله اجرا دربیاید تا شاید بخشی از مشکلات زیاد زندگی‌شان کاسته شود. متأسفانه وعده‌های قبلی نه‌تن‌ها عملی نشده، بلکه برخورد برخی مسئولان با مدال‌آوران تحقیرآمیز و ناامیدکننده بوده و حالا باید دید طرحی که کیومرث هاشمی از آن حرف می‌زند، کی و چگونه اجرایی و طلسم خانه‌دار شدن ورزشکاران شکسته می‌شود. 
 
 اصرار بر ساخت شهرک
وزیر ورزش تأکید دارد نگاه دولت در بحث مسکن، مسکن‌سازی برای اقشار مختلف است. به گفته کیومرث هاشمی طرح ساخت «شهرک مدال» به رئیس‌جمهور ارائه شده و به تصویب هم رسیده است. هاشمی در این گفت‌وگوی تفضیلی تأکید کرد: «زمینش را به صورت رایگان وزارت ورزش تأمین می‌کند، وزارت مسکن و شهرسازی کار ساخت‌وسازش و شهرداری تهران هم امور مربوط به مجوز‌های لازم را انجام می‌دهند. در نتیجه می‌توانیم هزار واحد مسکونی را طی چهار سال آماده کنیم.»
کیومرث هاشمی اهدای واحد‌ها به مدال‌آوران را منوط به تهیه آیین‌نامه‌ای ذکر کرد که باید به تصویب هیئت وزیران برسد و به ساخت شهرک در پایتخت اشاره کرد: «چند مکان در تهران داریم که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. در چند نقطه از تهران، ما زمین داریم که واجد شرایط است. حالا باید دست‌اندرکاران فنی ببینند چه چیزی بهتر است و آورده مالی بیشتری هم برای قهرمانان دارد تا ما بتوانیم آن را فراهم کنیم. البته منتظر نمی‌مانیم که هزار واحد مسکونی ساخته شود و بعد از چهار سال تحویل بدهیم. هر زمانی که مشمول این قهرمانان بشود، بلافاصله در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد. این طرح برای کل کشور است. فقط برای تهران نیست، ما نگاهمان ملی است. علت انتخاب تهران این بوده که بار‌ها اتفاق افتاده زمینی به یک ورزشکاری داده‌اند، اما گلایه کرده این زمینی که به من در این شهرستان دادید با ۱۰ متر زمینی که در آن کلانشهر به آن ورزشکار دادید، اصلاً قابل مقایسه نیست. بنابراین ما با توجه به اینکه یک شرایط یکسانی به وجود بیاوریم، گفتیم تهران و زمینش هم در تهران وجود داشت.»
 
 ابهامات طرح
طرح مورد اشاره همتی بلند، عزمی راسخ و مدیریتی دلسوزانه نیاز دارد و اجرایی‌شدن آن امید و انگیزه را به جامعه ورزش کشور تزریق خواهد کرد. منتها در توضیحاتی که شخص وزیر داده، ابهاماتی وجود دارد که به اجرا درآمدن طرح ساخت شهرک مدال را دشوار می‌کند. نکته اول اینکه هنوز جانمایی این شهرک انجام نشده، درحالی‌که جانمایی و انتخاب بهترین مکان برای اجرای طرح‌های تولیدی یکی از مهم‌ترین فاکتور‌ها محسوب می‌شود. نکته دوم اینکه وزارت ورزش برای احداث این شهرک حساب ویژه‌ای روی همکاری وزارت مسکن و شهرسازی و شهرداری باز کرده است. درحالی‌که این دو نهاد مسئول، خود با مشکلات عدیده‌ای مواجهند. بودجه مورد نیاز هزار مسکن بدون شک رقم قابل‌توجهی می‌شود و باید دید وزارت مسکن چطور از پس تأمین آن برخواهد آمد، به ویژه وزارت مسکن که مسئولیت احداث مسکن ملی را نیز برعهده دارد! شهرداری هم یک سر دارد و هزار سودا. نکته مهم دیگر اینکه به رغم تصویب طرح، چه تضمینی برای همکاری نهاد‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط وجود دارد. طرح استخدام مدال‌آوران نیز قبلاً از سوی رئیس‌جمهور ابلاغ شده، اما در عمل اغلب نهاد‌ها از استخدام ورزشکاران سر باز زدند و آن چند مورد خاص نیز با پیگیری فدراسیون‌ها و تلاش دیگران به نتیجه رسیدند. 
 
 تجربیات تلخ 
اهدای مسکن و زمین از آن دست وعده‌هایی است که بیشتر ورزشکاران آن را شنیده‌اند، اما اجرایش را هرگز به چشم خود ندیده‌اند. معروف‌ترین نمونه‌ای که همه یادشان می‌آید داستان پس گرفتن آپارتمان سهراب مرادی است. بعد از بازی‌های المپیک ریو، مسئولان شهر اصفهان آنقدر از قهرمانی وزنه‌بردار شهر خود خوشحال بودند که یک دستگاه آپارتمان به مرادی اختصاص دادند و حتی شورای شهر اصفهان نیز این موضوع را تصویب کرد. اهدای آپارتمان با سروصدای زیادی انجام شد، اما خیلی زود کلید آپارتمان را از سهراب پس گرفتند! اتفاقی که هم قهرمان المپیک را شوکه کرد و هم جامعه ورزش را. 
متأسفانه مرادی تنها ورزشکاری نبود که نامش از سوی مسئولان به عنوان دریافت‌کننده زمین و مسکن مطرح شد، اما در عمل چیزی دست‌شان را نگرفت. عبدالرضا جوکار، پرچمدار پارالمپیک لندن نیز پس از درخشش در این بازی‌ها با وعده دریافت یک قطعه زمین در دزفول از سوی مدیریت وقت اداره ورزش استان خوزستان مواجه شد، ولی او هم هرگز رنگ زمین وعده داده شده را ندید. امیرحسین زارع، قهرمان کشتی المپیک و جهان در برنامه تلویزیونی ادعای مطرح شده در خصوص اهدای زمین به او از سوی نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی را تکذیب کرد. 
این‌ها تنها چند مورد از انتقاد‌هایی است که قهرمانان ارزنده کشور بار‌ها در رسانه‌ها مطرح کردند تا شاید مسئولان تغییری در شیوه مدیریتی‌شان ایجاد کنند و به داد ورزشکاران مدال‌آور برسند. این قشر برای ادامه ورزش حرفه‌ای، به شغل و مسکن نیاز دارند و این‌ها خواسته‌هایی نیست که از عهده مسئولان برنیاید. اینکه چرا به رغم تصویب قانون استخدام مدال‌آوران و ابلاغ آن از سوی رئیس‌جمهور این معضل کماکان پابرجاست، سؤالی است که آقایان هر بار به نوعی از پاسخ دادن به آن فرار می‌کنند. امیدواریم تأکید رهبری بر حل مشکل مسکن ورزشکاران نیز به سرنوشت قانون استخدام دچار نشود.
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار