کد خبر: 1217226
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
وزیر بهداشت خبر داد

جوان آنلاین: طرح «سلامت خانواده»، به‌عنوان طرحی بزرگ‌تر از «پزشک خانواده» در ۵۷ شهرستان شروع شده و به ۱۹۵ شهرستان گسترش پیدا کرده است. 
بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت: در حوزه پزشکی به دو صورت ما می‌توانیم رفتار کنیم، یکی به صورت سلامت درمان‌محور و دیگری پیشگیری محور. امروزه تمام دانشمندان و سازمان‌های جهانی به سمتی می‌روند که سلامت پیشگیری محور را انجام بدهند. 
وی ادامه داد: در ایام کرونا همه دیدند که پیشگیری و درمان چه قدر با هم متفاوت است. وقتی که فردی رعایت می‌کرد بیمار نمی‌شد، ولی اگر کسی بیمار می‌شد هزینه و عوارض بسیار زیادی را متحمل می‌شد. حرکت ما به سمت سلامت پیشگیری محور است، این طرحی ماورای طرح پزشک خانواده است به اسم «سلامت خانواده». پزشک خانواده از اجزای سلامت خانواده است. با توجه به اینکه ما یک کشور خانواده دوست هستیم اگر می‌خواهیم سلامت جامعه را درست کنیم باید سلامت خانواده را درست کنیم. 
وزیر بهداشت افزود: در سلامت خانواده، محور کار براساس خودمراقبتی است، براساس مراقبان سلامتی است که در خانواده به شکل مجازی و حضوری مستقر می‌کنیم. 
وی ادامه داد: طرح سلامت خانواده در ۵۷ شهرستان شروع شد به ۹۵ تا گسترش پیدا کرد و امروز در ۱۹۵ شهرستان در حال اجراست. خط اول ما در این طرح مراقبان سلامت هستند؛ مراقبان با آموزش‌هایی که دیده‌اند و مدارک تحصیلی مرتبطی که دارند برای هر ایرانی یک پرونده سلامت با کد ملی درست می‌کنند. 
عین‌اللهی افزود: مراقبان سلامت مراقب هستند که افراد بیمار نشوند، در واقع در پیشگیری نقش دارند. این افراد اقداماتی را که قبل از بیماری باید انجام دهند، به عهده دارند؛ مثل بیماری ژنتیکی و نحوه تغذیه در خانواده با محوریت افراد بزرگسال خانواده مخصوصاً مادر که نقش محوری دارد. 
وزیر بهداشت بیان کرد: اگر فردی با تمام این مراقبت‌ها بیمار شد به پزشک خانواده ارجاع می‌شود. پزشک خانواده قبلاً به شکل سرانه‌ای بود، ولی در حال حاضر اینگونه نیست و هر پزشکی که با ما طرف قرار‌داد باشد، می‌تواند بیماران را ببیند. اگر پزشک خانواده نتوانست بیماری را درمان کند به پزشک ارجاع می‌دهد و اگر فرد احتیاج به مراقبت بیشتر داشت، بستری می‌شود. کسانی که از این طرح استفاده کنند تا ۹۵ درصد از هزینه‌های آن‌ها را وزارت بهداشت تقبل می‌کند. 
وزیر بهداشت گفت: این طرح را به عنوان یک طرح ملی و بین‌المللی مطرح کردیم و سازمان‌های جهانی از آن استقبال کرده‌اند. در ۱۵ و ۱۶ اسفند ماه همایش این طرح برگزار می‌شود. ۲۰ وزیر بهداشت از کشور‌های مختلف شرکت خواهند کرد. این طرح می‌تواند برخی بیماری‌های شایع را زودتر تشخیص دهد.

برچسب ها: سلامت ، خانواده ، بهداشت
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار