کد خبر: 1077615
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۷

تخت جمشید از صنعت گیمینگ ایران می گوید

صنعت گیمینگ شامل بازی‌های کامپیوتری، کنسولی و موبایلی است. امروزه بازی‌های موبایلی درآمد بیشتری نسبت به بازی‌های رایانه‌ای دارند. تا به امروز صنعت گیمینگ در کشورهای آمریکا و چین موفقیت بالایی داشته است. کشور ایران نیز از اولین کشورهایی است که در منطقه خاورمیانه به تولید و استفاده از بازی‌های ویدیویی پرداخت. سه کشور ایران، عربستان و ترکیه در خاورمیانه از جمله کشورهایی هستند که از نردبان رشد در صنعت گیمینگ بالا رفته و بر بسیاری از کشورهای اروپایی غلبه کرده‌اند.

برنامه ریزی بلندمدت مهمترین بخش پیشرفت صنعت گیمینگ در ایران

برنامه ریزی بلندمدت مهمترین بخش پیشرفت صنعت گیمینگ در ایران

صنعت و تجهیزات گیمینگ در ایران به دلیل وجود تحریم‌ها با مشکلات زیادی روبه رو شد و تلاش فعالان این زمینه برای پیشرفت را بسیار دشوار کرد. استفاده از موتورهای بازی سازی که به دلیل تحریم‌ها قابل استفاده نیستند و دشواری‌های انتشار بازی‌های در گوگل پلی و استیم همگی از موانع رشد صنعت گیمینگ در ایران محسوب می‌شوند. اما با این حال باز هم این صنعت در ایران توانسته رشد بالایی داشته باشد.

طبق تحقیقات انجام شده، صنعت گیمینگ ایران ,  و صندلی گیمینگ در سال 2016، تقریباً 23 میلیون نفر گیمر داشته است. با در نظر گرفتن این آمار می‌توان گفت که ایران پتانسیل حضور پررنگ در صنعت گیمینگ را دارد و فروش بازی‌ها نیز در طی سال‌های گذشته افزایش چشمگیری داشته‌اند. با وجود محدودیت‌ها باز هم گیمرهای ایرانی با تلاش‌های سخت خود محبویت بالایی در این صنعت کسب کرده‌اند. به هر حال به نظر می‌رسد که با برنامه ریزی بلندمدت، تلاش بی وقفه و با کاهش محدودیت‌ها می‌توانیم شاهد رشد قابل توجهی در صنعت گیمینگ و بازار گیم ایران باشیم.

 

لزوم توجه و اهمیت به بازی سازی و صنعت گیمینگ در کشور

صنعت گیمینگ در ایران عمر چندانی ندارد و در مقایسه با کشورهای بزرگ جهان، به سختی می‌توان این بازار را یک صنعت برای ایران نامید. در جهان رو به روز این صنعت پیشرفت کرده و به همین دلیل بازی سازان ایرانی فرصت کمی برای پیشرفت و ظهور در این بازار پیدا خواهند کرد. به سختی می‌توان تصور کرد که روزی تقاضا برای بازی‌های ایرانی به اندازه بازی‌های خارجی زیاد شود. به همین دلیل بسیاری استعدادها از بین رفته و بازی سازان دلسرد می‌شوند. پیش‌بینی می‌شود که بازار بازی جهان در سال‌های آینده رشد بالاتری داشته و از 152 میلیارد دلار در سال 2019 به 196 میلیارد دلار تا پایان سال 2022 افزایش یابد. بازی‌های موبایل تقریباً نیمی از این بازار را تشکیل می‌دهد.کیبورد گیمینگ

یکی از تغییرات عمده‌ای که انتظار می‌رود به رشد صنعت بازی کمک کند، عرضه خدمات استریم است. مایکروسافت و گوگل هر دو به ترتیب با Project xCloud و Stadia در حال اجرا هستند. این خدمات کاربران را قادر می سازد تا بازی‌ها را بر روی دستگاه‌های خود اجرا کرده و نیازی به خرید تجهیزات گران قیمت کنسول که می‌تواند مانعی برای ورود بسیاری از کاربران باشد را از بین ببرد.

با بررسی این موضوعات می‌توان دریافت که توجه به بازی و صنعت گیمینگ در ایران اهمیت بسیار بالایی دارد، زیرا این صنعت یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌های پول ساز در جهان است که می‌توان با تجهیزات بسیار کمی و حتی از طریق گوشی موبایل از آن کسب درآمد کرد. موقعیتی که اکنون به لطف اینترنت برقرار شده، بی‌نظیر است. ما این موقعیت را یکی از نعمت‌های اصلی بازی‌سازان درون ایران می‌دانیم اما باید پذیرفت که زیرساخت‌ها به چیزی فراتر از این پدیده همه‌گیر نیاز دارد.

 

 

آیا بازی‌های ایرانی توان رقابت در صنعت گیمینگ جهانی دارند؟

در حال حاضر نداشتن امکانات، عدم سرمایه گذاری مناسب و وجود تحریم‌ها امکان رقابت با بازی‌های خارجی را تا حد بالایی با مشکل مواجه کرده و به همین منظور بازی‌های ایرانی با چالش‌های متعددی مواجه شده است. طبق تحقیقات انجام گرفته، عدم وجود بستر مناسب برای توزیع بازی‌های کامپیوتری از مهم‌ترین عوامل پیشرفت این صنعت و تجاری سازی این بخش است. به همین دلیل بیشتر بازی‌های ارائه شده از نظر تجاری با شکست مواجه می‌شوند.

البته کل صنعت بازی سازی در جهان به این صورت است که شرکت‌های مستقل زیادی روی آن سرمایه گذاری می‌کنند، اما در ایران متاسفانه حمایت و سرمایه کافی در این صنعت صورت نمی‌گیرد. با این حال با روی کار آمدن تلفن‌های هوشمند و فراگیر شدن آن‌ها، همچنین امکان ارائه بازی‌ها در شبکه‌های توزیع داخلی مانند کافه بازار، مایکت و ... چرخه تولید و ارزش صنعت بازی نیز رو به پیشرفت و کامل شدن است.

برنامه ریزی بلندمدت مهمترین بخش پیشرفت صنعت گیمینگ در ایران

 

صنعت بازی‌های ویدیویی همیشه به نوآوری وابسته بوده است. فناوری جدید، کنترل‌های جدید و تجربیات جدید عامل‌های پیشرفت این صنعت هستند. همانطور که جهان بیشتر و بیشتر به سمت زمان صرف شده برای تلفن‌های همراه می رود، خدمات استریم و انجام بازی‌های تلفن همراه نیز به عرصه مهمی برای کسب درآمد تبدیل می‌شود و شرکت‌های بزرگی به دنبال استفاده از این صنعت برای پیشرفت هستند.

شاید جالب‌ترین تغییر در صنعت بازی‌های کامپیوتری، افزایش جمعیت گیمرها باشد. با ورود تعداد زیادی افراد در این صنعت، تقاضا برای سرگرمی‌ها بیشتر و بیشتر شده و به همین دلیل آینده بازی‌ها روشن به نظر می‌رسد. در حال حاضر اکثر کشورهای اروپایی، آمریکا، چین و ژاپن در این صنعت حرفی برای گفتن دارند. ایران نیز با سرمایه گذاری درست، آموزش و فرهنگ سازی می‌تواند پا به پای این کشورها به رقابت بپردازد. نام ایران سال‌ها در جشنواره‌های مختلف درخشیده و اگر بسیاری از موانع از سر راه صنعت گیمینگ برداشته نشود، نمی‌توان انتظار آینده‌ای درخور برای این صنعت در ایران داشت.

چرا سال 2021 بدترین سال برای بازی های کامپیوتری بود؟

 

 

بازی های کامپیوتری با قیمت مقرون به صرفه چیزی است که این پلتفرم را از سایر پلتفرم ها جدا می کند اما در سال 2021 این پلتفرم رو به نابودی رفت.  وقتی هنوز در حال و هوای درخشش عرضه کارت های گرافیک GeForce RTX 3080 و Radeon RX 6800 XT بودیم، بسیار ساده لوحانه سال 2021 را پیش بینی می کردیم. به نظر می رسید که امسال، سال سخت افزارهای رایانه ای شخصی ارزان قیمت و مقرون به صرفه است. سالی طلایی برای خرید ارزان و سالی ویژه برای جدید ترین کنسول های بازی. همانطور که مشخص شد سال 2021 بدترین سال برای بازی های کامپیوتری بود. چرا؟ زیرا بودجه بسیار کمی به این بازی ها اختصاص پیدا کرد.

بازی های کامپیوتری برای افراد مختلف معانی مختلفی دارد و به تنهایی نقش بسیار خوبی در ایجاد سرگرمی ایفا می کنند و به ما می گوید که چرا پلتفرم های دیگر این توانایی را ندارند. از یک طرف شما با افرادی مواجه هستید که اغلب افراد نخبه هستند و حاضرند هزینه های زیادی بپردازند، کسانی که به محض ساخته شدن هر جزء جدیدی حاضر هستند روی آن سرمایه گذاری کنند و ادعا می کنند که جدیدترین و بروزترین تکنولوژی را در اختیار دارند.

 

 

 

  بازی های کامپیوتری با کیفیت بهمراه کنسول های وابسته به آن بزرگ ترین رویایی است که همیشه می توان داشت. قابل اندازه گیری بودن کیفیت بازی های کامپیوتری به این معنا است که تمام برندهای بزرگ تمام تلاش و پتانسیل های خود را به کار می گیرند تا در بهترین حالت ممکن ظاهر شوند. اما دقیقا همین قابل اندازه گیری بودن چیزی است که خاص بودن بازی های رایانه ای برای ما دوچندان می کند. زیرا از طرف دیگر شما بازیکن هایی را دارید که بسیار تلاش می کنند تا از ارزان ترین بازی، بیشترین بهره را ببرند.

وقتی یک کیف پر از پول دارید، به راحتی می توانید بازی های 4K را با قیمت بالا بخرید. اما زمانی که بودجه شما محدود و کم باشد، باید ساعت های زیادی را وقت صرف کنید و راه های ارزان برای بهینه کردن سیستم شخصیتان و بازی مقرون به صرفه پیدا کنید. این یک چالش است اما یکی از با ارزش ترین چالش هاست. مخصوصا زمانی که در نهایت با یک رایانه بازی با تجهیزات مقرون به صرفه روبرو می شوید، از نظر قیمت به سطحی می رسید که می توانید ایکس باکس 1 را بسازید.

 

 

سال 2021، سال بد برای بازی های کامپیوتری

به عنوان یک قاعده کلی می توانیم بگوییم از گذشته تا به امروز همیشه اینطور بوده است که با وارد شدن به دومین سال ارائه نسل جدید کنسول های بازی، می توانیم انتظار داشته باشیم که در مقایسه با گیم باکس فعلی، با همین قیمت، یک رایانه شخصی با عملکرد برابر یا بسیار بهتر داشته باشیم. قیمت ها پایین می آیند و قیمت قطعات ارزان تر می شود و کار ساخت رایانه های شخصی آسان تر می شود. در هر نسلی از کنسول های بازی، چه نسل فعلی و چه نسل X و حتی در PS5 اگر به دنبال بازی با کیفیت 4K باشید باید 500 دلار پول برای آن پرداخت کنید. در این دوره تاریک زمانی نباید ظرفیت تولید را با ارائه محصولات ضعیف و بی کیفیت هدر داد.

از زمانی که در سال 2020 تقاضای کلی برای رایانه های شخصی و قطعات آن شیب صعودی پیدا کرد، این افزایش تقاضا تا سال جاری نیز ادامه داشت و حتی اینطور به نظر می رسد که تا سال 2022 یا حتی سال بعد یعنی 2023 نیز به همین شکل ادامه داشته باشد. بطور همزمان ظرفیت محدود تولید، اختلال در زنجیره تامین قطعات و افزایش مجدد و بی رویه ارزهای دیجیتال، به این معنی است که قطعات یدکی اجزا کلیدی سیستم ها مثل کارت گرافیک، در زمان عرضه سیستم ها موجود نیستند و بسیار کمیاب می شوند. پس از آن ربات ها و فروشندگان ebay برچسب های قیمت بسیار بالایی روی محصولات و قطعات مورد علاقه ما می زنند که همین مساله باعث شده در چند سال اخیر ساختن و یا ارتقاء دادن رایانه شخصی به یک کابوس تبدیل شود.

همه این ها اطلاعاتی هستند که همه می دانند و احتمالا شما هم بعنوان یک بازیکن بازی های رایانه ای، با همچین مشکلاتی روبرو هستید. اما یکی از تبعاتی که در مورد تاثیرات کمبود تراشه، افزایش وحشتناک تقاضا که در تمام جهان پیوسته اتفاق می افتد، کمتر به آن اشاره شده است، تاثیری است که این مسائل روی انتخاب های تولید کنندگان برای ساخت محصولاتشان و تاثیری که بر خط تولیدشان می گذارد، است. وقتی هرچیزی که می سازید خیلی زود به فروش می رسد و شما در ظرفیت تولید و تامین تراشه با محدودیت مواجه هستید، انگیزه بسیار کمی برای تولید محصولات ارزان تر و باکیفیت بالاتر خواهید داشت. اگر شما پردازنده های گرافیکی 400 دلاری را 100 دلار می فروشید، چرا باید مسیرتان را تغییر دهید؟

معمولا تا به امروز کارت های گرافیک با قیمت زیر 200 دلار برای گیمرها بسیار مقرون به صرفه بوده است. کسانی که از جدیدترین و بروزترین تجهیزات استفاده می کنند، فقط با چند ضربه می توانند بسیار بیشتر از هزینه ای که پرداخت کرده اند را به دست آورند. اما این منطقی نیست. معمولا شما همیشه کارت های گرافیکی بسیار زیادی با قیمت 200 دلار می سازید و هدفتان فروش تمام آن ها بصورت یکجا است زیرا در ازای بالاتر رفتن قیمت، فروش شما نیز کاهش می یابد. اما در این دوره تاریک زمانی، نباید ظرفیت تولید را با محصولات ارزان تر هدر داد. وقتی می توانید همان تعداد تراشه بسازید و با قیمت گران تر همه آن ها را یکجا بفروشید و پول بیشتری به دست آورید چرا این کار را نکنید.

این حقیقتی است که از نظر اقتصادی کاملا قابل درک است اما بسیار غم انگیز است. نظام سرمایه داری بسیار بی رحم و خشن است. اگر می خواهید از اعداد خام نسخه پشتیبان تهیه کنید، یک سال یا بیشتر بعد از عرضه Geforce RTX 2080، اینویدیا پنج پردازنده گرافیکی زیر 300 دلاری را منتشر کرد که یک پله از نسخه مربوطه قبلی اش فراتر بود. اگر قیمت RTX2060 را کاهش داده و 299 دلار محاسبه می کردید،در ابتدای سال 2020 می توانستید تعداد آن را به 6 پردازنده برسانید.

درمورد میکروست های پیشرفته می توانیم بگوییم، تا حدی بخاطر قیمت ارزان تر پرچم دار این میکروست ها، شرکت یک سال پس از عرضه Radeon RT 5700 XT هفت عدد از پردازنده های گرافیکی خود را با قیمت زیر 300 دلار منتشر کرد. اگر نسخه های OEM مختلف کارت های RDNA نسل اول را بشمارید، متوجه خواهید شد و این عدد یک سال یا بیشتر پس از گذشتن از انتشار کارت گرافیکی GeForce RTX 3080  و Radeon RX 6800 XT به چقدر رسیده است؟ صفر! NADA Zilch نسل جدید پردازنده های گرافیکی است که هیچ پردازنده ای با قیمت زیر 300 دلار در این نسل وجود ندارد.

 

 

تجهیزات داخلی کیس حرفه ای گیمینگ

ویژگی‌هایی که یک کیس حرفه‌ای گیمینگ بهتر است داشته باشد به شرح زیر است:

  1. جریان هوا

اگرچه ممکن است برخی از کیس‌ها در نگاه اول عالی به نظر برسند، اما ممکن است برای کسانی که می‌خواهند سخت افزار قدرتمندی داشته باشد، گزینه مناسبی نباشند. جریان هوای عالی برای هر رایانه شخصی ضروری است، به ویژه سیستم‌های گیمینگ که اغلب فشار زیادی به سخت افزار آن‌ها وارد می‌شود. جریان هوا محدود منجر به گرمای بیش از حد می‌شود. هنگام خرید تجهیزات کیس گیمینگ مطمئن شوید که فضای کافی برای نصب فن‌های اضافی وجود (در صورت لزوم) داشته باشد.

 

  1. سیستم‌های خنک کننده

اگر قصد دارید از خنک کننده‌های مایع AIO استفاده کنید یا خنک کننده مایع را از طریق CPU و GPU نصب کنید، کیس گیمینگ شما باید سوراخ‌های لازم را داشته باشد تا نصب آنها راحت‌تر و تمیزتر شود. علاوه بر این، همه کیس‌ها نمی‌توانند رادیاتورهای خنک کننده مایع در هر اندازه را در خود جای دهند. اگر قبلاً سیستم خنک کننده خود را خریداری کرده‌اید، عاقلانه است که بررسی کنید کیس شما از چه رادیاتورهایی پشتیبانی می‌کند.

 

  1. طول کارت گرافیک

اگرچه امروزه با کوتاه‌تر شدن کارت‌های گرافیک و داشتن فضای خالی بیشتر برای کارت‌های گرافیکی، اهمیت این موضوع کمتر شده است، اما همچنان این احتمال وجود دارد که کارت گرافیک شما آنقدر طولانی باشد که در کیس خریداری شده شما جای نگیرد. خوشبختانه، یک راه آسان برای بررسی این مشکل وجود دارد. هر کیس دارای صفحه‌ای است که مشخصات سخت‌افزارهای مورد نیاز را نشان می‌دهد. به این ترتیب، شما می‌توانید طول کارت گرافیک پشتیبانی شده توسط آن را بیابید.

 

  1. مدیریت کابل

امروزه مدیریت کابل به یک ویژگی استاندارد تبدیل شده است. اگر کیس دارای ویژگی مدیریت کابل باشد، مدیریت آن آسان‌تر و ساخت آن تمیزتر می‌شود. به این ترتیب نه تنها لوازم داخلی کیس زیبا و تمیز به نظر می‌رسد، بلکه تجربه نصب و اصلاح شما را در آینده راحت می‌کند. بخش‌های اختصاصی برای مخفی کردن و مسیریابی کابل‌ها و صفحه پشتی قابل جابجایی روی کابینت، نشان‌دهنده فواید کیس با ویژگی‌های مدیریت کابل مناسب است.

ایده پویا

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر