کد خبر: 1078219
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۱

تعریف چاپ و چاپ

فرآیندی که طی آن می توانیم طرح، متن یا اثری را روی یک سطح ایجاد و بازتولید کنیم، چاپ نامیده می شود. سطح مورد نظر ما می تواند کاغذ، مقوا، پلاستیک، سلفون، چوب، چرم یا هر چیز دیگری باشد. کلمه چاپ یا چاپ از کلمه Chao گرفته شده است که در زبان مغولی به معنای فشار دادن یک سطح بر روی سطح دیگر است. مترادف های در نظر گرفته شده برای چاپ عبارتند از لبخند، طبیعت و تافت.

صنعت تکثیر الگوها و اشکال دو بعدی مانند اعداد، حروف، خطوط، تصاویر و ... ایجاد این الگوها روی کاغذ، مقوا، پارچه یا هر ماده دیگری با یا بدون تصویر، چاپ نامیده می شود. امروزه تکنیک های چاپ پیشرفت قابل توجهی کرده است و عملیات چاپ را می توان بر روی پایه های مختلفی مانند منسوجات، نایلون، سلولز، فلز، مواد شیمیایی، چرم، شیشه با اشکال صاف یا نامنظم، محدب یا مقعر و غیره انجام داد.

 

چاپخانه در لغت به معنای محل چاپ نیز می باشد و در واقع کارگاه یا مؤسسه ای است که در آن کار چاپ بر روی کاغذ و سایر اشیاء توسط دستگاه های مختلف چاپ انجام می شود. مهم ترین چیزهایی که در چاپخانه تولید می شود، چاپ کتاب، چاپ مجلات و ... است.

تاریخچه چاپ

 

به طور دقیق، تاریخچه چاپ در جهان به هزاران سال پیش برمی گردد و زمانی که چاپ روی خشک و گل انجام می شد. اما اولین دستگاه جوهر افشان توسط گوتنبرگ اختراع شد که قادر به چاپ تصاویر و متن بود. یوهانس گوتنبرگ را مخترع ماشین چاپ و گل سرسبد صنعت چاپ در اروپا می دانند که برای اولین بار دستگاهی مکانیزه را برای انجام روش های چاپ با چاپ حروف و استفاده از حروف چاپی معرفی کرد. در واقع روشی که در این دستگاه استفاده می شد، قرن ها پیش توسط چینی ها استفاده می شد که گوتنبرگ آن را به صورت ماشین چاپ بر روی آنها اعمال می کرد. چاپ سنگی نیز توسط یک نمایشنامه نویس آلمانی به نام آلویس زنفلدر در سال 1796، 300 سال پس از اختراع دستگاه چاپ توسط گوتنبرگ، اختراع شد. همچنین استودیو کلاژ دستگاه های متنوعی برای برش لیزری پلکسی ارائه می کند.

 

یکی از مهمترین مزایای این روش چاپ کاهش چشمگیر هزینه های چاپ و رواج صنعت چاپ در دنیا بود. در این میان انواع دستگاه های چاپ دستخوش تغییرات و دگرگونی های اساسی شده است. سپس یک دستگاه چاپ دو سیلندر اختراع شد که می توانست از دو طرف چاپ کند. سپس دستگاه چاپ با کاغذ رول طراحی و ساخته شد. در سال 1912 کاسپار هرمان توانست ماشین چاپ افست را طراحی و بسازد. انواع دستگاه های چاپ پدال مدل هایی از دستگاه های تخت اولیه هستند که با فشار دادن پدال کار می کردند. در این دستگاه کاغذ به صورت تک ورق تغذیه می شد و با دست انجام می شد. این دستگاه برای چاپ کوتاه مدت استفاده می شد. اولین روزنامه تایمز در سال 1814 توسط یک سیلندر بخار منتشر شد.

تاریخچه انواع ماشین های چاپ در ایران

 

تاریخچه انواع ماشین های چاپ در ایران با ورود ابزار چاپ یا چاپ حروف در سال 1233 توسط شخصی به نام زین العابدین تبریزی آغاز شد و سپس در اوایل سال 1235 هجری قمری دومین چاپخانه توسط میرزا صالح شیرازی وارد شد. ایران. میرزا جعفر تبریزی نیز در سال ۱۲۴۰ هجری قمری دستگاه چاپ سنگی را از مسکو به ایران آورد و چاپخانه سنگی را در ایران تأسیس کرد. امروزه انواع مختلفی از دستگاه های چاپ افست و چاپ دیجیتال در بازار وجود دارد که هر کدام دارای انواع مختلفی هستند، اما برای چاپ با کیفیت نه تنها به دستگاه چاپ نیاز است، بلکه به انواع دستگاه ها و دستگاه های دیگر از جمله دستگاه های برش کاغذ و پست نیاز است. ماشین آلات پردازش در دست چاپ است.

انواع دستگاه های چاپ مدرن

 

امروزه بسیاری از دستگاه های چاپ مورد استفاده قرار می گیرند.

در اینجا به انواع ماشین های چاپ اشاره می کنیم:

انواع دستگاه های چاپ افست

 

این رایج ترین روش چاپ است که می توان آن را روی کاغذ با کیفیت بالا و در تیراژهای نسبتاً بالا انجام داد. از این روش می توان برای تیرهای کوتاه نیز استفاده کرد، اما استفاده از روش های چاپ صفحه نمایش و چاپ دیجیتال برای تیرهای کوتاه مقرون به صرفه تر است. چون در این روش برجستگی یا فرورفتگی در رابط یا روی وجود ندارد، به آن چاپ تخت نیز می گویند.

انواع دستگاه های چاپ گراور این نوع دستگاه ها دارای سیلندر هستند و برای چاپ در میلی متر استفاده می شود

چاپ افست، چاپ لترپرس، چاپ فلکسوگرافی، چاپ گراور و چاپ صفحه مهم ترین روش های چاپ موجود است. هر یک از روش های ذکر شده ویژگی های خاص خود را دارد و هر کدام با عملیات خاص و متفاوتی انجام می شود و فرم چاپ آنها به صورت برجسته، مقعر، شابلون یا صاف می باشد. چند سال پیش در کیش نیز نمایشگاهی در همین زمینه برگزار شده بود که سفر باتو در آن زمان آفر تور کیش برای گردشگران ارائه کرد.

 

اما صرف نظر از تنوع روش های ذکر شده، در طراحی و ساخت ماشین آلات جدید به منظور دستیابی به حداکثر تولید با استفاده از کنترل های اتوماتیک و کاهش زمان از کار افتادن دستگاه در انواع ماشین ها از چاپ و با روش های مختلف چاپ سیستمی از دستورات خودکار استفاده می شود.

 

دستگاه های چاپ یا سیستم های چاپ به چهار نوع اصلی تقسیم می شوند که عبارتند از: دستگاه های چاپ برجسته، دستگاه های چاپ افست، دستگاه های چاپ اینتالیو و دستگاه های چاپ صفحه.

 

در دستگاه های منبت، تصویری که قرار است چاپ شود، برجسته می شود. جوهر بر روی سطوح برجسته مالیده می شود و پس از فشار دادن یک ورق کاغذ بر روی آن، لایه جوهر تصویر برجسته از صفحه چاپ جدا شده و به کاغذ می چسبد.

 

در چاپ افست که یکی از فرآیندهای چاپ تخت و تخت می باشد، نواحی چاپ شده چاپ با نواحی چاپ نشده یا چاپ نشده صفحه چاپ همسطح است. چاپ با انتقال تصویر از یک سطح صاف بر روی کاغذ انجام می شود که با استفاده از خواص شیمیایی الگوی چاپی مورد نظر را روی آن ایجاد می کند. عملیات شیمیایی انجام شده بر روی صفحه چاپ باعث می شود که جوهر به قسمت های تصویری صفحه چاپ بچسبد و از قسمت های غیر تصویری و غیرچاپی خود خارج شود.

 

در فرآیند چاپ Intalio، تصویری که باید چاپ شود توخالی می شود. این گروه از فرآیندها و ماشین آلات همچنین شامل فرآیندهای چاپ با سطوح حکاکی شده و فرآیندهای چاپ روتوگراور می باشد.

 

در چاپ صفحه، طرحی که باید چاپ شود یک سطح باز در یک مش بافت ریز است و سطوح چاپ نشده مش مسدود می شود. جوهر از زیر قسمت های باز توری تحت فشار یک ابزار لاستیکی به سطح قابل چاپ منتقل می شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر