کد خبر: 1102127
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۱
مدرس حوزه و دانشگاه های تبریز با بیان اینکه امر به معروف ضامن اجرای تمام واجبات الهی و نهی از منکر ضامن ترک تمام محرمات الهی است، گفت: جامعه بدون امر به معروف و نهی از منکر بی مسئولیت و مرده است.

حجت الاسلام حسین نوبری در کارگاه فلسفه قیام عاشورا با محوریت امر به معروف و نهی از منکر ویژه کارکنان دانشگاه علوم پزشکی تبریز، افزود: برپا داشتن این فریضه الهی سبب ثبات نظام و قانون، برگشت حق به صاحبش و انتقام از دشمن است و  در واقع این فریضه از جهاد در راه خدا نیز مهم تر است.

وی با اشاره به اینکه انسان در خلقتش دارای روح الهی و جانشین خداوند در زمین است، اظهار کرد: انسان به علت غرایض کنترل نشده، وسوسه های شیطان و استکبار طاغوت ها در معرض منکرات قرار دارد بر همین مبنا امر به معروف و نهی از منکر حد و اندازه ای ندارد، زیرا که هدف اصلاح امور بدون وقفه است.

نوبری ادامه داد: جهاد یک یا چند بار در عمر یک فرد پیش می آید، در حالی که امر به معروف و نهی از منکر در تمام عمر و هر روز از صبح تا شب واجب است و طبق دیدگاه امام خمینی(ره) قصد قربت و خلوص نیت معتبر نیست، چون این دو وظیفه، توصلی است و نه تعبدی و غرض از آن ریشه کردن کردن فساد و به پا داشتن واجبات است و اگر قصد قربت باشد، اجر دارد.

وی از آمران به معروف و ناهیان از منکر به عنوان انسان هایی رشید یاد کرد و گستره آن تمام دستورات دینی است و حرکت این دو واجب در مداری به وسعت دین است و آمران به معروف و ناهیان از منکر مصلحین جامعه  هستند که انبیای الهی، ائمه اطهار و یارانشان بر سر همین آرمان شکنجه دیدند، اسیری کشیدند، تبعید شدند و جان دادند.

نوبری با اشاره به اینکه نهی از منکر مخالفت با انحرافات و هوس های افراد است و قهرا" با مخالفت و مقاومت مواجه خواهد شد، اظهار کرد: امروزه کار مبارزه با منکرات پیچیده است، چون دشمن در ایجاد مفاسد، سازمان یافته تر عمل می کند و از اینرو ما نیز برای جلوگیری از منکرات باید قوی تر عمل کنیم.

وی امر به معروف و نهی از منکر را وظیفه هر مسلمان مکلف از هر صنف، شغل، نژاد و زبان دانست و ادامه داد: بر اساس اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، دعوت به خیر، امر به معروف و نهی از منکر وظیفه‌ای است همگانی و متقابل بر عهده مردم نسبت به یکدیگر، دولت نسبت به مردم و مردم نسبت به دولت است.

نوبری امر به معروف و نهی از منکر را ماموریتی الهی از موضع قدرت و نه از موضع ضعف و عجز تعریف کرد و افزود: امروزه مسلمانان بیش از هر زمان دیگر در برابر بزرگ ترین توطئه ها قرار دارند که اگر از تخصص و تکنولوژی و قدرت، وحدت و اقتصاد کافی برخوردار نباشند، همه چیز آنها دستخوش تهاجم دشمن قرار خواهد گرفت و نابود خواهند شد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر