کد خبر: 1140503
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۶
در یک ماه اخیر و به خصوص در چند روز گذشته رفتار بازار‌ها هیجانی بود تا جایی که سکه‌تمام با بازدهی ماهانه ۲۲درصد صدرنشین ماه یازدهم سال بود. نیم‌سکه با ۱۳درصد، دلار با ۱۲درصد و ربع‌سکه با ۱۰درصد در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در پی این افزایش نامتعارف، بانک مرکزی دستور توقف فروش ارز با کارت ملی را صادر و «مرکز مبادله ارز و طلا» را از ساعت ۱۱ امروز راه اندازی کرد.
نرگس گودرزی

اختصاصی جوان آنلاین: با توجه به اختیارات بی سابقه بانک مرکزی از جمله الزام معاملات ارز، شناسایی و معرفی حساب‌های مشکوک ارزی و ایجاد محدودیت برای آن‌ها، به نظر می‌رسد باید شاهد روند کاهشی نرخ ارز به ویژه دلار و یورو در بازار باشیم. کمااینکه اولین نرخ مرکز مبادله ارز کشور برای دلار کشف شد که با ریزش نسبت به روز‌های گذشته، هر دلار آمریکا در این بازار ۴۱ هزار و ۵۴۹ تومان قیمت خورد. خبرگزاری دولت نیز روز گذشته درخصوص جزئیات بسته جدید بانک مرکزی برای دلار نوشت که از تجربه روسیه در بازگرداندن ارزش روبل استفاده شده و بر این اساس امکان ریزش‌های سنگین در بازار ارز وجود دارد.

نرخ ارز مرکز مبادله جایگزین بازار آزاد می‌شود

محمدرضا فرزین، رییس کل بانک مرکزی نیز امروز در مراسم رونمایی از مرکز مبادله ارز و طلای ایران گفت: نرخ الان بازار به دلیل انتظارات تورمی و عوامل مختلفی افزایش دایمی داشته است که بیشتر از سایت‌هایی با اهداف خاص دامن می‌گیرد؛ باید جایی را درست می‌کردیم که جایگزین بازار ازاد شود؛ به همین دلیل مرکز مبادله را راه اندازی کردیم.
وی در تشریح سیاست‌های جدید ارزی اعلام کرد: یکی از برنامه هایمان راه اندازی این مرکز بود که کمی با تاخیر انجام شد دلیل آنهم بحث‌های نرم افزاری بود، می‌خواستیم کار را با قدرت شروع کنیم.

به گزارش خبرگزاری ها، وی درباره وضعیت بازار ارز گفت: در سال‌های قبل بخش عمده‌ای از ارز حواله‌ای در نیما عرضه میشد و این سیاست ادامه داشت و در ۵۰ روزی که من مسوولیت بانک را گرفتم بیش از ۶.۵ میلیارد دلار ارز به واردات کالا اختصاص دادیم؛ ۴۰ درصد بیشتر از سال قبل است؛ در نیما نیز نرخ ارز تخصیص داده شده ۱۷ درصد بیشتر شد، ولی اثرات را در کالا نمی‌بینیم و نرخ‌ها بیشتر از ۱۷ درصد افزایش یافتند.
فرزین با بیان اینکه نرخ براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود؛ تصریح کرد: امروز رشد قابل توجهی در آمار ارز تخصیصی خواهیم‌داشت.
وی افزود: تمام نیاز‌های خدماتی را شناسایی کردیم و در سامانه مرکز مبادله ارز با نرخی که در همین بازار کشف می‌شود تامین خواهیم‌کرد که ارز مسافرتی و ماموریتی و ... شامل آن خواهد شد. تلاش می‌کنیم ارز مسافر را پشت گیت تحویل بدهیم؛ مدت زیادی روی این طرح کار کردیم و تلاش می‌کنیم با توجه به شب عید مشکلی برای مسافران پیش نیاید.
فرزین با بیان اینکه ابزار سلف ارزی را در این مرکز خواهیم داشت؛ تصریح کرد: بازار فردایی و عملیاتی که الان در بازار آزاد انجام می‌شود مورد تایید ما نیست، ولی در قالب ابزار سلف بصورت فردایی ارز را می‌توانیم بفروشیم؛ در بازار متشکل نیز معاملات ساعت ۳ بعداز ظهر به بعد با نرخ فردا محاسبه می‌شد. نرخ فردایی بازار آزاد جهت دهی‌های منفی در بازار و کسب و کار‌ها داشت که سعی داریم جلوی آنرا بگیریم.
وی افزود: مرکز مبادله ارز همین بازار آزاد ارز خواهد شد تا بانک مرکزی نیز مدیریت بازار را از این طریق انجام دهد؛ این مرکز نقطه‌ای است برای شروع‌حکمرانی جدید ارزی که از تمام نظرات نیز بهره‌مند خواهیم شد.

افزایش نرخ ارز کار دولت نیست
احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی هم امروز در نشست خبری با بیان اینکه بدخواهان از طریق هراس آفرینی و القای انتظارات تورمی، موجب ایجاد برخی رفتار‌ها در داخل شدند و عدد‌هایی ساختند که با واقعیت کشور تناسبی نداشت گفت: شبهه عامیانه که افزایش نرخ ارز کار خودشان است، واقعیت ندارد. همه ما انتظار داریم سیاست‌های اقتصادی ثبات را به بازار ارز برگرداند و شاهد بهبود شرایط در هفته‌های آینده باشیم.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص راهکار دولت برای مهار تورم، تصریح کرد: کنترل تورم دغدغه مهم مردم و اولویت دولت است. در زمینه مهار تورم چند دسته سیاست داریم که همزمان اجرا شد. در هفت ماه اول دولت موفق شد تورم را کاهش دهد، اما از اردیبهشت امسال مسایل داخلی و خارجی شرایط را متفاوت کرد و یک موج تورم جهانی ایجاد شد، اما در برابر موج تورم داخلی و خارجی، سیاست کنترلی نقدینگی اجرا شده است. کسری بودجه را به صفر رسانده‌ایم. اجرای سیاست‌های منجر به رشد اقتصادی، کاهنده تورم است. حدود ۳ درصد رشد اقتصادی در شش ماه اول امسال داشته‌ایم. با این حال انتظارات تورمی جدید شکل گرفت و در ارز، طلا و دارایی نوسان قیمت ایجاد شد که دولت در حال تلاش است تا با افزایش قیمت ارز، شاهد افزایش قیمت‌های کالا‌های دیگر نباشیم. امیدواریم افتتاح مرکز مبادله هم کمک کند.

وضعیت درآمد‌های ارزی به روایت آمار
دولت در بخش منابع ارزی به هیچ وجه با کمبود مواجه نیست و درآمد‌ها و منابع ارزی کشور به مراتب بیش از مصارف آن است. آنطور که از آمار‌ها هم بر می‌آید وضعیت مطلوبی در این حوزه وجود دارد چرا که شرایط از لحاظ منابع ارزی به ویژه درآمد‌های حاصل از فروش نفت و میعانات هیچ شباهتی با سال‌های گذشته و کمبود‌های ارزی در آن مقطع ندارد. در یازده ماهه امسال ۸۰ میلیارد دلار برای مصارف ارزی تخصیص داده شده که ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته است؛ بنابراین با منابع ارزی مناسبی که هم اکنون وجود دارد، بانک مرکزی با تشکیل مرکز مبادله رسماً وارد بازارسازی بزرگ خواهد شد. از سوی دیگر با قاچاق ارز و طلا برخورد جدی خواهد شد و مجازات در نظر گرفته شده برای متخلفان، تشدید و واقعی شده است.
بهروز محبی نجم‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات درباره تاثیرات مرکز مبادله ارز و طلا گفت: قرار بر آن است تا در این بازار (مرکز مبادله ارز و طلا) دولت نیازمندان واقعی را در سامانه‌ای شناسایی کند و تحت پوشش قرار دهد، بنابراین درصورت اجرا درست، باید عطش میل به خرید توسط مردم از بین برود. دولت معتقد است ارز کافی در اختیار دارد، چنانچه اینگونه باشد باید شرایطی مهیا شود که جریان سوداگری به بازار ارز دامن نزند، زیرا در نتیجه آن اثرات منفی فراوانی به دلیل انتظارات تورمی ایجاد خواهد شد.
وی افزود: دولت باید تلاش کند تا از هر وسیله‌ای برای شکستن حباب به وجود آمده، استفاده کند زیر ااثرات آن بر اقتصاد کشور منفی خواهد بود.

راه مهار التهاب دلار؟
در حال حاضر مهمترین دلیل گرانی دلار حجم نقدینگی و تغییرات اجزای تشکیل‌دهنده آن است که بخشی از شبه‌پول به پول تبدیل شده و با ورود به بازار دارایی‌ها، از جمله بازار ارز و طلا، در تنور التهابات دمیده است. از نگاه کارشناسان، سیاستگذار باید مجموعه‌ای از باید‌ها و نباید‌ها را به‌کار گیرد. باید‌ها در زمینه کاهش ریسک‌های غیراقتصادی، کنترل متغیر‌های پولی و تنظیم مخارج بودجه‌ای خلاصه می‌شود. در سمت دیگر، سیاستگذار نباید به دنبال تکرار سیاست‌های اشتباه قبلی مانند تاکید بر تعیین اداری نرخ دلار و کاهش جذابیت بازگشت ارز به کشور باشد.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار