کد خبر: 1149935
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۸
روند رو به رشد شاخص‌های بازار سهام در اولین روز از معاملات هفته نیز ادامه یافت و در حالی که اکثر نماد‌های موجود بر روی تابلو معاملاتی بورس به رنگ سبز درآمده بودند، شاخص کل این بازار بیش از ۶۴ هزار واحد رشد کرد و به بالای محدوده ۲.۲ میلیون واحد رسید تا یک روز تاریخی در بازار سرمایه را رقم بزند.
نرگس گودرزی

اختصاصی جوان آنلاین: در جریان معاملات امروز بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان پول جدید به معاملات بازار سهام وارد شد. با این حساب مجموع پول حقیقی وارد شده به معاملات بازار سهام از ابتدای سال به بیش از ۳ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان می‌رسد. در معاملات امروز در مقابل ۳۵۳ نمادی که در صف خرید قرار گرفته بودند، تنها ۳ نماد در صف فروش قرار داشت که این آمار طی سال‌های اخیر کم سابقه است. همچنین بیشترین معاملات در گروه خودرو، ساخت قطعات، فلزی، شیمیایی، بانکی و فرآورده‌های نفتی رقم خورد.

عرض اندام بورس و عبور شاخص کل از سطح پرحاشیه ۲میلیون‌واحدی پس از ۳۱ ماه از نظر روانی و از بعد تکنیکال اتفاقی مهم محسوب می‌شود. کارشناسان نسبت به تداوم وضعیت صعودی بورس امیدوار هستند و عمده این مساله نیز به ارزندگی بازار سهام جاماندگی این بازار از تورم فعلی بازمی گردد. واقعیت آن است که با رشد عجیب قیمت‌ها از بازار دلار و سکه گرفته تا خودرو و مسکن، تنها بازار جامانده از تورم بازار سرمایه بوده و بر این اساس تداوم رشد در این بازار برخلاف سال ۹۹ که حبابی بود این بازار غیرحبابی و واقعی صورت می‌گیرد. عدم‌تناسب ارزندگی ذاتی سهام با قیمت‌های عرضه‌شده در سال ۹۹ بزرگ‌ترین تفاوت دو بازار در دو سال فوق را نمایان می‌کند.

بورس این بار حباب ندارد
یک کارشناس بازار سرمایه بر این نکته تاکید کرد که بررسی عوامل مختلف نشان می‌دهد که صعود این روز‌های این بازار برخلاف سال ۱۳۹۹ حباب ندارد و منطقی است.
امیر سیدی با تاکید بر اینکه روند بازارسرمایه صعودی خواهد ماند، اظهار کرد: باید به این نکته توجه کرد که معمولا شکستن سقف‌های تاریخی حتی اگر بازار به محدوده‌های قبل برگردد اتفاق مهم و معناداری است. از طرف دیگر طی دو تا سه سال قبل در اکثر بازار‌های موازی از جمله خودرو، ملک، طلا و ارز شاهد تورم بودیم درحالی که در بازار سرمایه ریزش رخ داد و می‌توان گفت بازار سرمایه تنها بازار جامانده از تورم بود. این جاماندگی باعث می‌شود روند صعودی در بازار تشدید شود.
وی با بیان اینکه روند صعودی در بازار سرمایه روند از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده است، به ایسنا گفت: در کوتاه مدت روند حفظ خواهد شد، زیرا از یک طرف ورود پول به بازار صورت گرفته و از طرف دیگر حجم معاملات افزایش یافته است و هر دو مورد تثبیت شده است که این موضوع کمک می‌کند سطوح قیمت در بازار در سطوح بالاتری تثبیت شود.
این کارشنارس بازار سرمایه درمورد نگرانی احتمالی سهام‌داران خرد از ریزش دوباره بازار سرمایه عنوان کرد: طی ۲۰ سال قبل شاید سه مرتبه ریزش سنگین در بازار صورت گرفته است، اما از آنجایی که سال ۱۳۹۹ تعداد سهام‌داران بیشتر شد، ریزش آن سال در خاطره‌ها مانده است. اکثرا قبل از هر ریزش سنگین بازار صعودی سریع و چند برابر‌ی را تجربه می‌کرد درحالی که اخیرا شاهد صعود سریع بازار نبودیم، بلکه رشد بازار ملایم بود.
سیدی تاکید کرد: رشد سریع در مدت کوتاه می‌تواند قیمت‌ها را حبابی کرده و ریزش بازار را در پی داشته باشد، اما درحال حاضر به لحاظ ارزش گذاری با قیمت کنونی دلار حبابی در بازار وجود ندارد.

پیش بینی رشد ۴۰ درصدی شاخص
سروش گرامی، یکی دیگر از کارشناسان بازار سرمایه هم گفت: در سال ۱۴۰۲ تحلیل گران اقتصادی چشم انداز کاهشی برای قیمت کامودیتی‌ها متصور نیستند.
این کارشناس بازار بیان داشت: به دلیل این که بیشترین ارزش بازار سهام در کشور ما کامودیتی محور است، این موضوع یک پیشران قوی است برای شرکت‌هایی که کالا‌های پایه تولید می‌کنند، مانند شرکت‌های تولید کننده فلزات و پتروشیمی ها.
این تحلیل گر بازار‌های مالی به ایبنا گفت: یکی از مزیت‌های شرکت‌های تولید کننده کالا‌های پایه این است که نرخ ارز صادراتی این شرکت‌ها با نرخ مرکز مبادله ارز و طلا صورت می‌گیرد.
گرامی تصریح کرد: در سال گذشته نرخ ارز صادراتی شرکت‌های کامودیتی محور حدود ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان بود و پیش بینی می‌شود نرخ ارز صادراتی در سال جاری به ۴۰ هزار تومان برسد، این موضوع تاثیر زیادی در رشد بازدهی شرکت‌های کامودیتی محور دارد.
وی افزود: بنابراین شرکت‌های فلزاتی و پتروشیمی در سال ۱۴۰۲ به دو دلیل کاهش نیافتن قیمت‌های جهانی و افزایش نرخ ارز صادراتی موجب خواهد شد تا این شرکت‌ها در سال ۱۴۰۲ بیشترین رشد را تجربه کنند.
این کارشناس بازار سرمایه ابراز داشت: تحلیل گران بازار سرمایه انتظار سال نرمالی را برای بازار سهام دارند، بدین ترتیب در سال جاری شاخص کل بازار سهام حداقل ۴۰ درصد رشد را تجربه خواهد کرد.
گرامی تاکید کرد: با توجه به این که شاخص کل بازار سرمایه شروع خود را در سال ۱۴۰۲ با حدود دو میلیون واحدی آغاز کرد، شاخص کل بورس حداقل تا پایان سال تا کانال دو میلیون و ۸۰۰ هزار واحدی رشد خواهد کرد.

پیش بینی بازار در روز‌های آینده
فردین آقابزرگی، کارشناس بورس نیز در مورد وضعیت داد‌و‌ستد‌های بورسی طی روز‌های آینده گفت: در مقطع کنونی بعید به نظر می‌رسد بازار عقبگرد معناداری از خود نشان دهد.
وی افزود: در هفته گذشته تالار شیشه‌ای ۳ روز معاملاتی خود را با سبز‌پوشی خاتمه داد. ایجاد تعادل نسبی در بازار سهام از جمله مواردی است که به صورت مبرهن نمایان است.
آقابزرگی اظهار داشت: در شرایط فعلی که بازار با افزایش حجم معاملات روبه‌رو شده است می‌تواند از بهبود اوضاع حکایت کند. افزایش حجم معاملات موید آن است که تعادل رو‌به‌رشد در کوتاه‌مدت، سناریوی محتمل برای بورس ۱۴۰۲ است.
وی ادامه داد: به نظر می‌رسد رفته‌رفته شاهشد ورود پول حقیقی از سوی بازار‌های دیگر به سمت بازار سهام باشیم. برآیند رفتار معامله‌گران نیز نشان از آن دارد که در هفته جاری بازار در اکثر روز‌ها با سبز‌پوشی کار خود را به پایان ببرد.
هرچند وضعیت بازار رو به رشد بوده، اما سبد سرمایه‌گذاری معامله‌گران بورسی همچنان با سطوح قبلی خود فاصله دارند. از طرفی بازدهی بورس به لحاظ دلاری در بازه مرداد سال‌۱۳۹۹ و فروردین ۱۴۰۲ یکسان نیست. نرخ ارز با تغییرات فاحشی مواجه شد، اما اثرات آن تاکنون به‌طور واقعی در جریان معاملات سهام صنایع و بنگاه‌های بورسی مشاهده نشده است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار