کد خبر: 1157054
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۰
نغمه مستشارنظامی

در روزگاری نه‌چندان دور، قریب به ۲۲ سال پیش پیدا کردن کتاب‌های شعر در میان انبوه کتاب‌های کمک‌درسی، روانشناسی و رمان‌های زرد کار آسانی نبود، باید تک‌به‌تک غرفه‌ها را با دقت بررسی می‌کردی تا چشمت به نامی آشنا یا عنوانی شاعرانه برخورد کند و اگر دست پر و با تازه‌های شعر از نمایشگاه بیرون می‌آمدی بسیار خوش‌شانس محسوب می‌شدی. آن سال‌ها وقتی (ردپای روشنی) - نخستین مجموعه شعرم- به نمایشگاه کتاب رسید، نگاهم به نمایشگاه کاملاً تغییر کرد. نمایشگاه دیگر تنها جایی برای عرضه تازه‌های نشر نبود، نمایشگاه کتاب برای من و هم‌دوره‌ای‌هایم یک رویداد ادبی بی‌نظیر بود، جایی برای دیدن بزرگان و استادان شعر و ادب. جایی برای خواندن و خوانده شدن. قیصر را نخستین بار در نمایشگاه کتاب دیدم، وقتی با مهری که ویژه خودش بود جایزه کتاب نوقلمان را به این شاگرد کوچکش تقدیم کرد. آن روز‌ها نخستین جوانه‌های شعر جوان امروز از همین نمایشگاه عزیز سر برآوردند.
این روز‌ها خوشبختانه اقبال عمومی به شعر و ادبیات فاخر چندین برابر شده و به همت اهالی قلم تعداد کتاب‌های شعر و ناشران تخصصی شعر نیز افزایش قابل توجهی داشته است، در نمایشگاه کتاب امسال چندین ناشر تخصصی شعر آثار ارزشمندی را ارائه کرده‌اند.
دکتر علیرضا قزوه که نامی آشنا برای شعردوستان فارسی‌زبان در سراسر دنیاست در انتشارات شاعران پارسی‌زبان کتاب‌هایی از شاعران ایران، هند، تاجیکستان، افغانستان و پاکستان منتشر کرده‌اند. در این مجموعه ارزشمند هم نام چهره‌های شناخته شده شعر ایران و سایر کشور‌های پارسی‌زبان از جمله استاد مصطفی محدثی‌خراسانی و استاد محمدکاظم کاظمی به چشم می‌خورد و هم چهره‌های تازه و قلم‌های تازه‌نفس به علاقه‌مندان به شعر و ادبیات معرفی شده‌اند. از زیبایی‌های این کتاب‌ها سرایش شعر آیینی و ابراز ارادت به اهل بیت توسط شاعران هندو و همچنین اشعاری تقدیم به ایران و شهیدان در شعر پارسی‌زبانان سایر کشورهاست.
انتشارات شهرستان ادب نیز آثار شاعران پیشکسوت و شاعران جوان را در کنار هم به مخاطبان ارائه می‌دهد، انتشاراتی که با تکیه به پیشینه برگزاری دوره‌های آفتابگردان‌ها و حمایت از شاعران جوان کتاب بسیاری از کتاب اولی‌ها را منتشر کرده و صدالبته در ارائه آثار فاخر بزرگان نیز موفق عمل کرده است.
نام انتشارات سوره مهر هم که سال‌هاست نامی آشنا برای شعردوستان و شاعران است. از شعر طنز تا شعر آیینی، از عاشقانه تا عارفانه، از مبانی نگارش تا شعر به زبان ساده، همه و همه را می‌توان در سوره مهر یافت.
بی‌تردید علاوه بر رشد کمی آثار ادبی در سال‌های اخیر، آثار شاعران معاصر از لحاظ کیفی نیز پیشرفت قابل توجهی داشته است. تیراژ‌ها، اما بسیار کمتر از سال‌های گذشته هستند و قیمت‌ها بالاتر.
امسال نیز مثل سال‌های گذشته نمایشگاه کتاب تهران شاهد برگزاری محافل ادبی شاخص بوده و فرصت نابی را برای دیدار شاگردان و استادان و نیز شنیدن اشعار ناب فراهم آورده است. غرفه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور همه روزه محافل ادبی و جلسات رونمایی کتاب را با حضور بزرگان شعر و ادب برگزار می‌کند. دیگر غرفه‌ها از جمله شهرستان ادب، سرای اهل قلم، سرای ملل و غرفه جایزه بین‌المللی شعر فجر نیز برنامه‌های ارزشمندی با موضوعات روز ادبی به مخاطبان علاقه‌مند ارائه می‌کنند.
ناشران تخصصی شعر این روز‌ها کار را برای مخاطبان جدی شعر آسان کرده‌اند و نیازی نیست که شاعران برای یافتن یک بیت شعر خوب و یک کتاب ناب، ساعت‌ها یک غرفه را زیر و رو کنند. خلاصه اینکه به گلستان کتاب بیایید تا مشامتان لبریز از عطر دل‌انگیز شعر شود. به قول خواجوی کرمانی
گفتم که دمم چنددهی، گفت چه دم
گفتم که غمم نمی‌خوری، گفت چه غم
گفتم که نظر درچه کنم، گفت کتاب
گفتم که سخن با که کنم، گفت قلم

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار