کد خبر: 1165804
تاریخ انتشار: ۰۲ تير ۱۴۰۲ - ۰۹:۴۴
منتقدان دولت سیزدهم، همان‌هایی که در مقابل آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی و افتخار او برای اینکه حتی یک مسکن مهر را در دوره وزارتش افتتاح نکرده را سانسور می‌کردند و یا از کنار آن بی تفاوت می‌گذشتند، سخنان رئیسی درباره وعده ساخت سالانه یک میلیون مسکن را به بادانتقاد گرفتند.
نرگس گودرزی

اختصاصی جوان آنلاین: ابراهیم رئیسی در جریان تقدیم برنامه هفتم توسعه در مجلس به بیان سرفصل‌های هفتمین سند چشم انداز توسعه اشاره کرد که یکی از این بخش‌ها در زمینه مسکن بود.

 

رییس جمهور با بیان این‌که «مدیریت یکپارچه منابع آبی مورد توجه قرار گرفته است»، گفت: مسکن در این لایحه دیده شده است.

 

وی در ادامه افزود: برخی می‌گویند دولت قول داده است یک میلیون مسکن بسازید. آن‌ها که نساختند باید جواب دهند که چرا مسکن نساختند؟ ساخت یک میلیون مسکن مصوبه مجلس، وعده دولت و نیاز کشور است و دنبال تحقق آن هستیم.


بعد از این اظهارات برخی رسانه‌ها با اعلام اینکه رئیسی تحقق وعده ساخت مسکن در دولت خود را از دولت‌های قبل انتظار دارد پرداختند. پیش از اینکه بررسی کنیم که دولت سیزدهم چه میزان از وعده خود را در زمینه ساخت مسکن محقق کرده، ذکر چند نکته ضروری است.


اول اینکه تمامی کارشناسان اقتصادی، به موضوع انباشت تقاضا و مصائب ناشی از آن در همه حوزه‌ها باور و اعتقاد دارند و مسکن نیز از این قاعده مستثنی نیست. بر این اساس افزایش عرضه مسکن اگرچه می‌تواند شرایط را بهبود ببخشد، اما نمی‌تواند اثرات کم کاری در این حوزه را دستکم در کوتاه مدت و به یک باره خنثی کند. به علاوه اینکه بخش بزرگی از مشکلات حوزه مسکن به آثار زیان بار تورم ساختاری به خصوص تورم دهه ۹۰ بازمی گردد؛ بنابراین این اظهارات رئیس جمهور در پاسخ به چرایی مشکلات در حوزه مسکن بیراه نیست.


این اعترافات حسن روحانی، رئیس جمهور سابق هنوز از یاد‌ها نرفته؛ جایی که عنوان کرد که به عنوان رئیس جمهور اعتراف می‌کنم ما در دولت دچار عقب ماندگی در ساخت مسکن بودیم که باید جبران کنیم.

 

همچنین اظهارنظری مشابه در این زمینه را از عباس آخوندی شنیدیم که گفته بود: افتخار می‌کنم در ۶۲ ماه خدمت یک واحد مسکن مهر را نیز افتتاح نکردم. البته این اظهارات عجیب نبود چرا که او به عنوان مهمترین متولی و سیاستگذار در بخش مسکن اهداف مهمتری را در دوره وزارت خود دنبال می‌کرد.

 

او در مراسم تکریم و معارفه وزیر راه و شهرسازی گفته بود که یکی از نکاتی که مورد توجه بنده قرار داشته است، رابطه حکمرانی در مسئله ایران است، چرا که درک من این است که فقط از وقایع مرداد ۱۳۳۲ همچنان مفهوم ایران در ایران غریب است و هنوز مسئله ایران به عنوان یک موضوع در کانون عمل قرار نگرفت.

 

او در ادامه گفته بود که تمام تلاشش در این وزارتخانه پروژه محور این بود که مفهوم انسان محوری بر مبنای پذیرش قانون اساسی باشد!


در هر صورت هدف از این نوشتار مرور اظهارات گذشته با هدف نادیده گرفتن برخی کم کاری‌های دولت سیزدهم در زمینه مسکن نیست، بلکه مقصود پیشینه شرایط موجود در بخش مسکن است که دراین صورت می‌توان نگاه دقیق تری به موضوعات داشت. اما واقعیت‌ها در زمینه طرح ملی مسکن چیست و آمار‌ها چه می‌گوید؟


براساس آمار وزارت راه و شهرسازی از نهضت ملی مسکن، هم‌اکنون یک میلیون و ۳۲۱ هزار و ۷۴۹ واحد مسکونی در حال ساخت است و فرایند ساخت با سرعت به پیش می‌رود.


‌۱۹۱ هزار و ۹۴۵ واحد مسکونی به شیوه واگذاری انفرادی و گروهی زمین به صورت اجاره ۹۹ ساله به متقاضیان انجام شده است، ۵۴۱ هزار و ۶۴ واحد مسکونی نیز در قالب طرح‌های حمایتی مؤثر به صورت انبوه‌سازی در حال ساخت است، علاوه بر این، در قالب واحد‌های مسکونی نیرو‌های مسلح، بافت‌های فرسوده شهری، خودمالکین شهری و خودمالکین روستایی به ترتیب ۱۲۴ هزار و ۹۰۸ واحد، ۱۲۳ هزار و ۹۴۸ واحد، ۹۵ هزار و ۵۷۸ واحد و ۲۴۴ هزار و ۳۰۶ واحد مسکونی در دست ساخت است.


براساس برنامه ارائه شده مبنی بر واگذاری زمین در سال ۱۴۰۲ وزارت راه و شهرسازی واگذاری انفرادی و گروهی حداقل ۴۰۰ هزار قطعه زمین در ۳۱ استان کشور را هدف گرفته است. براساس این آمار، در بخش بافت فرسوده شهری هم‌اکنون ۳۰ هزار و ۶۷۱ پروژه در قالب ۱۲۳ هزار و ۹۴۸ واحد مسکونی در دست ساخت است که از تسهیلات اشتغالزایی و نهضت ملی مسکن بهره‌مند می‌شوند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار