کد خبر: 1172525
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۵
رئیس جمهور اوکراین در واکنش به بحث جنجالی این روز‌ها یعنی به کارگیری بمب‌های خوشه‌ای در جنگ، نه تنها تائید کرد که مقادیری از این بمب‌ها را طی سال جاری میلادی دریافت کرده است بلکه اعلام کرد که حتی در خاک کشورش هم از بمب خوشه‌ای علیه روس‌ها استفاده خواهد کرد.

ولودیمیر زلنسکی اخیرا طی نشست مطبوعاتی ضمن تائید اینکه اوکراین در سال ۲۰۲۳، بمب خوشه‌ای دریافت کرده، گفت: «از این بمب‌ها در میدان جنگ و در سرزمین خود علیه دشمن استفاده می‌کنیم و به نظرم این عادلانه است.»

گویی رئیس جمهور اوکراین نمی‌داند که عملکرد بمب‌های خوشه‌ای چطور است و این بمب‌ها که می‌تواند به شمار زیادی بمب کوچکتر تقسیم شود، کشتار گسترده‌ای را به دنبال خواهد داشت.

ضمن اینکه بمب‌های منفجر نشده برای چند دهه زندگی هر فردی که در منطقه تردد کنند را تهدید خواهند کرد. این در حالی است که روسیه هم هشدار داده که اگر اوکراین از بمب‌های خوشه‌ای استفاده کند، مسکو هم اقدامات متقابل انجام خواهد داد.

اگر چه موضوع استفاده از چنین بمب‌هایی طی روز‌های گذشته بحث‌های فراوانی را به دنبال داشته، اما آمریکایی‌ها بدون توجه به انتقاد‌های شدید، همچنین تسلیح همه جانبه کی یف را در دستور کار قرار داده اند و قرار است از بسته تسلیحاتی جدیدی به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار برای کمک به اوکراین رونمایی کنند که شامل انواع پهپاد‌های انتحاری و سیستم راکت‌انداز جدید «ومپایر» می‌شود.

البته ارسال جنگنده‌های اف – ۱۶ دستخوش تاخیر شده است. مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا طی یک جلسه توجیهی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا اوکراین جنگنده‌های آمریکایی را دریافت نکرده است، گفت: «از آنجایی که دسترسی به اف‌-۱۶‌ها در آینده‌ای نزدیک مقدور نخواهد بود، باید در عوض روی توپ و سیستم‌های دفاع هوایی متمرکز شویم.» وی در ادامه تصریح کرد: «با یک محاسبه سریع می‌توان متوجه شد.

۱۰ فروند اف-۱۶ معادل ۲ میلیارد دلار می‌شود. روس‌ها صد‌ها بدنه هواپیمای نسل چهارم و پنجم دارند؛ بنابراین اگر بخواهند با این سیستم روسیه مقابله کنند، به تعداد زیادی از جنگنده‌ها نیاز داریم.» این نظامی ارشد امریکایی افزود: «همچنین سال‌ها طول می‌کشد تا خلبانان اوکراینی نسبت به انجام عملیات‌هایی آموزش ببینند. بحث حمایت مالی هم یک مسئله دیگر است. شما راجع‌به میلیارد‌ها دلار بیشتر از آنچه تاکنون خرج شده صحبت می‌کنید.»

از طرفی، مقام‌های غربی از این نگرانند که کاهش عرضه مهمات توپخانه به عنوان زنگ خطری برای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) عمل کرده، چون این ائتلاف به اندازه کافی برای احتمال وقوع یک جنگ زمینی طولانی در اروپا پس از چندین دهه صلح نسبی آماده نشده است. آمریکایی‌ها تاکید دارند که سطح مشخصی از مهمات در انبار‌های ایالات متحده در سرتاسر جهان وجود دارد که یک ذخیره اضطراری است و ارتش مایل انتقال یا ارسال آن‌ها نیست.

سطوح آن ذخایر هم محرمانه است. آن‌ها معتقدند که آمریکا در حال نزدیک شدن به آن خط قرمز است، چون همچنان دارد مهمات ۱۵۵ میلیمتری به اوکراین می‌دهد که استاندارد ناتو برای مهمات توپخانه‌ای است. آمریکا تولید مهمات را در سال گذشته میلادی و زمانی تشدید کرد که گفت جنگ اوکراین بیش از آنچه پیش بینی کرده بود، طولانی می‌شود.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار