کد خبر: 1181185
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۲ - ۰۹:۰۲
در بیانیه هفتمین کنگره کشوری کانون تربیت اسلامی آمده است: دست‌هایی در کار هستند تا به بهانه به روزرسانی، اصول بنیادی و ارزشی سند تحول آموزش و پرورش را تضعیف کنند.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از فارس، در بیانیه هفتمین کنگره کشوری کانون تربیت اسلامی آمده است: تحولات پیدا و پنهان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای، ذوب شدن انجماد پیرامونی مصنوع اندیشکده‌های سلطه جهانی، شنیده شدن صدای گسست هژمونی موهوم حاکم بر جهان، امروز واضح‌تر از هر زمان دیگری درستی صراط مستقیم انقلاب اسلامی و آرمان‌های امام بزرگوار و درایت رهبر معظم انقلاب اسلامی در پافشاری بر راه روشن انقلاب را فریاد می‌زند.

انقلاب اسلامی با هدایت بی‌جایگزین رهبر معظم انقلاب، علی‌رغم سختی‌ها و رنج‌ها از گردنه‌های سخت عبور کرده، عظمت و مانایی خود را بر همگان، حتی بر مدبرین امید از دست داده‌ها آشکار کرده است.

 ایران اسلامی با پیشرفت غیرقابل کتمان در ز مینه‌های  علمی و فناوری‌های پیشرفته در عرصه‌های گوناگون، علی‌رغم خواست دشمنان لجوج، با  قدرت و اقتدار حضور با ظهور خود را بر جغرافیای سیاسی جهان تحمیل کرده و گام دوم را با استحکام بیشتری آغاز کرده است.

ملت بی مانند ایران که با ایمان،  بصیرت، انسجام و  همبستگی بی‌مثال سختی‌ها را پشت سر گذاشته و طعم شیرین مقاومت و ایستادگی و اعتماد به حکمت و فرزانگی را چشیده است، با اطمینان و امید بیشتر گام دوم را بر خواهد داشت؛ بی تردید فرهنگیان، این همراهان و پیشگامان  همیشگی ملت ایران در فصل جدید نیز به به عنوان فرزندان آگاه و بصیر ملت به رسالت تاریخی خود عمل کرده و تا طلوع خورشید درخشان بهروزی در کنار ملت ایران گام بر خواهند داشت.

از آنجا که برنامه هفتم توسعه فرصت مناسبی است برای ترسیم چشم‌انداز پنج ساله و تمهید بستر قانونی و پیوست‌های لازم تحول در جهت اثربخشی مستمر نظام تعلیم و تربیت، لذا از وزیر و دولت انقلابی و نیز نمایندگان مجلس می‌خواهیم با واقع‌انگاری تعلیم و تربیت در برنامه هفتم،  این حوزه مهم را برای ایفای نقش بایسته تجهیز نمایند.

کانون تربیت اسلامی با برخورداری از تجربیات متراکم و  عناصر پرشمار متعهد با افتخار آماده است نظام تعلیم و تربیت کشور را بی‌منت و ادعا یاری نماید.

علی رغم حقایق پیش‌گفته یک نکته را هرگز نباید از نظر دور داشت و آن، اینکه دشمن ضعیف گشته اما نمرده است و نخواهد مرد؛ اساسا تصور ملت زنده و در حال حیات بدون دشمن، تصور فاقد مبنا و سستی است.

ملت ایران از روزی که در عرصه گیتی ظاهر شده غیر از دوران‌هایی که از عنصر حیات خالی گشته تا امروز با دشمنان رنگارنگ روبرو بوده و خواهد بود؛ جنس دشمنی‌ها متناسب با شرایط در دگردیسی است، جنس آنکه از اواسط چله اول نرم‌تر و فرهنگی‌تر شده در عصر جدید نیز ادامه خواهد یافت.

اقدام موهن قرآن سوزی نمونه امروزی و آشکار این دشمنی بی‌پایان است، لذا در این جهاد تبیین، رسالت اهالی فرهنگ به ویژه اهالی تعلیم و تربیت بنیانی‌تر و خطیرتر از گذشته است؛ از این روی بر تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران قوای مختلف است که اهالی فرهنگ به ویژه اهالی تعلیم و تربیت را برای رویارویی با مخاطرات عصر جدید بیش از پیش تجهیز و یاری نمایند.

در راستای دستیابی به این مهم، یاد آوری نکاتی ضروری می‌نماید.

۱- صیانت از محکمات سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و حرکت بر سبیل آن به عنوان قانون اساسی و سند راهنمای مسیر تکاملی جریان تعلیم و تربیت عمومی کشور از ضروریات اجتناب ناپذیر دوران جدید است؛ کانون تربیت اسلامی به جد نگران دست اندازی و تضعیف اصول بنیادی و ارزشی آن است. دست هایی در کارند تا به بهانه به روزرسانی، اصول بنیادی و ارزشی سند را تضعیف نمایند.

نگاشت منتشر شده از به روزرسانی که مملو از ایرادات اساسی و فقیر از گزاره‌های سازنده است، نگرانی را دو چندان کرده است، لذا از همه دلسوزان و آگاهان ذی مدخل در این حوزه به ویژه از رئیس‌جمهور و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌خواهیم که فرایند روزآمدسازی سند تحول بنیادین را با جدیت و حساسیت  تعقیب نمایند.

حوادث پاییز گذشته و تلاش جریانات معاند در جهت استفاده از نوجوانان و جوانان در راستای اهداف شوم خود ، مخاطرات مترتب بر خام اندیشی و کوچک‌انگاری تعلیم و تربیت در بخش‌هایی از حاکمیت را بیش از پیش آشکار نموده و انتظار از همه قوا به ویژه سران قوا، بر پایان دادن به هرگونه سهل و نادیده انگاری حوزه تعلیم و تربیت را صد چندان کرده و صد البته تداوم آن را غیر قابل بخشش‌تر نموده است.

 ۲-انتخابات یکی از عرصه‌ها و جلوه‌های مهم مردم سالاری دینی است، مشارکت حداکثری مردم در این عرصه از مهمات سیاسی است و نقش جامعه فرهنگی مثل همه ادوار گذشته بی‌بدیل و تعیین کننده است؛ از این روی از همه جریانات سیاسی اردوگاه انقلاب می‌خواهیم که با جانمایی متناسب با وزن جامعه فرهنگی در مراکز تصمیم‌گیری و نیز غنی سازی لیست‌های اعلامی با فرهنگیان برخوردار از حسن شهرت و سابقه، ضمن حسن استفاده از ظرفیت جامعه معلمین بر سرمایه اجتماعی خویش بیفزایند.

۳- ضمن تشکر از اقدامات انجام شده توسط وزیر آموزش و پرورش  از ایشان انتظار داریم با بهره‌گیری از نیروهای پرشمار با تجربه، دلسوز و آگاه به رموز تعلیم و تربیت، جریان برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری‌های بنیادی را غنا بخشیده و ضعف‌ها را کاهش و قوت‌ها را افزایش دهند و با بازسازماندهی لایه‌های مختلف مدیریتی و به‌کارگیری عناصر توانمند، متعهد و برخوردار از شاکله و مرجعیت فرهنگی، توانمندسازی بدنه  آموزش و پرورش را تسریع و از این رهگذر، نظام تعلیم و تربیت را در دستیابی به اهداف مندرج در سند تحول بنیادین یاری نمایند.

ناگفته پیداست که بازسازماندهی و آرایش درونی حوزه‌های مهم و برخوردار از تأثیر پایدار و گسترده مانند شورای عالی آموزش و پرورش، سازمان پژوهش، دانشگاه فرهنگیان و پردیس‌های مربوطه و مدیران استان‌ها در صدر اولویت‌هاست.

۴- معاونت پرورشی که در سال‌های پیش با کج سلیقگی از حیات خالی گشته و دوباره احیا شد، هنوز که هنوز است از  سر زندگی لازم برای ایفای نقش بایسته بر خوردار نیست و در وانفسای کمبود نیروی انسانی از جهات عده و عده  آسیب‌های جدی دیده است؛ از این روی از وزیر می‌خواهیم که پرونده این حوزه را در صدر اولویت‌های خویش قرار دهند.

 ۵- مدرسه محل محقق شدن اهداف و نکته کانونی آموزش و پرورش است؛ سند تحول هم به درستی بر جایگاه آن تأکید دارد، لذا تقویت جایگاه و احیای مرجعیت از دست رفته آن از ضروریات است. بهسازی، توانمندسازی، تثبیت مدیریت و بسط اختیارات هیأت مدیره مدرسه همزمان با جوان و پویاسازی ترکیب آن از الزامات ضروری است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار