کد خبر: 1186424
تاریخ انتشار: ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۷
در جریان سفر معاون امور بین الملل قوه قضاییه به عراق و دیدار و گفتگو با مقام‌های عالی قضایی عراق، تفاهم‌های مهمی میان قوای قضاییه ایران و عراق از جمله در زمینه مقابله با گروهک‌های تروریستی و استرداد مجرمین صورت گرفت.

به گزارش جوان آنلاین به نقل از میزان، نخستین نشست کمیته مشترک قضایی مقابله با تروریسم با مسئولیت «کاظم غریب‌آبادی»، معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه و «قاضی لیث جبر حمزه»، رئیس سازمان نظارت قضایی و عضو شورای‎عالی قضایی عراق در بغداد برگزار شد.

تفاهمات قوای قضاییه ایران و عراق در زمینه مقابله با گروهک‌های تروریستی

برابر صورت‌جلسه مشترکی که به امضای ۲ طرف رسید، طرفین ضمن محکوم کردن جنایات گروهک‌های تروریستی از جمله منافقین، داعش، گروه‌های تکفیری، کومله، دمکرات، پژاک، خبات و پاک و با تاکید بر عزم جدی نظام‌های قضایی ۲ کشور بر مقابله با تروریسم در تمامی ابعاد و اشکال آن و همچنین با یادآوری تهدیدات ناشی از گروهک‌های تروریستی علیه امنیت ۲ کشور و آسیب‌های ناشی از فعالیت‌های آن‌ها علیه مردم، نسبت به موارد زیر تفاهم کردند:

_ کشف جرایم گروهک‌های تروریستی و اعضای آنها، تعقیب متهمان، انجام تحقیقات کامل، رسیدگی قضایی و صدور احکام متناسب با جرایم ارتکابی و اجرای مجازات آنها؛
_ انجام اقدامات لازم جهت قرار دادن گروهک‌های تروریستی مزبور در فهرست گروه‌های تروریستی از طریق مراجع قانونی خود؛
_ تسریع و تسهیل فرایند اجرای معاضدت قضایی و استرداد مرتکبین هر نوع اقدام تروریستی اعم از متهمین و محکومین؛
_ همکاری و حمایت از یکدیگر در اقامه دعوا و طرح شکایات در محاکم خارجی و بین‌المللی علیه گروهک‌های تروریستی مورد اشاره؛
_ ارائه گزارشی از آخرین اقدامات قضایی انجام شده درباره پرونده اقدام تروریستی و جنایتکارانه که منجر به شهادت حاج قاسم سلیمانی، ابومهدی المهندس و همراهان ایشان شد؛
_ تشکیل شعب ویژه رسیدگی به جرائم تروریستی در دادسراها، محاکم و مراجع تجدیدنظر؛
_ برگزاری دور دوم نشست کمیته مشترک قضایی در آذرماه ۱۴۰۲ در تهران.


«غریب‌آبادی» در جریان این سفر، با «فائق زیدان»، رئیس شورای‎عالی قضایی عراق نیز دیدار و گفتگو کرد.
وی با استناد به موافقت‌نامه‌های همکاری قضایی، از جمله استرداد مجرمین، میان ۲ کشور و توافقات حاصله در نشست امنیتی بین ۲ کشور در اسفندماه ۱۴۰۱، درخواست‌های قضایی برای استرداد ۳۸ نفر از اعضای اصلی و سران گروهک‌های تروریستی مانند کومله، دمکرات، پژاک، خبات و پاک را به دکتر فائق زیدان تحویل داد و خواهان استرداد هرچه سریع‌تر آن‌ها به ایران برای محاکمه و اجرای عدالت شد.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه در این دیدار همچنین گفت که درخواست‌های دیگری نیز برای استرداد برای شورای‎عالی قضایی عراق ارسال خواهند شد.

«فائق زیدان» نیز در این نشست، بر عزم عراق و نظام قضایی این کشور بر مقابله با گروهک‌های تروریستی و همکاری و تعامل با دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران در این زمینه تاکید کرد.

در این نشست‌ها، با توجه به پرونده تشکیل شده برای گروهک تروریستی منافقین در قوه قضاییه ایران از یک‌سو و جنایات این گروهک در عراق از سوی دیگر، همچنین مقرر شد ۲ طرف درخصوص انجام تحقیقات، به اشتراک گذاشتن مستندات مربوطه و تشکیل پرونده‌های قضایی با یکدیگر از نزدیک همکاری کنند.

معاون امور بین‌الملل قوه قضاییه همچنین با دادستان کل و وزیر دادگستری عراق نیز به طور جداگانه دیدار و گفتگو کرد.

وزیر دادگستری عراق اطلاع داد که به زودی ۱۵ نفر از محکومان ایرانی به کشورمان منتقل می‌شوند؛ طرفین تفاهم کردند که روند انتقال محکومان ایرانی و تعداد آنان، سرعت بگیرد.

دبیر ستاد حقوق بشر کشورمان و هیئت همراه در بدو ورود به عراق، با حضور در محل شهادت شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهان ایشان، به مقام شامخ این شهدای عزیز ادای احترام کرده و یاد و نام آنان را گرامی داشتند.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار