کد خبر: 1197110
تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۰
«جوان آنلاین» در گفتگو با عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس بررسی کرد
با سردترشدن هوای کشور بار دیگر دولتمردان با تأکید بر ضرورت مدیریت مصرف از سوی مشترکان، بحث ناترازی گاز را پیش کشیده‌اند. بر اساس آخرین گزارش‌ها بیش از ۷۵ درصد انرژی در بخاری‌های فرسوده هدر می‌رود و فقط ۲۵ درصد گاز مصرفی آن‌ها تبدیل به گرما می‌شود. همچنین ۷۰ درصد گاز عرضه شده به نیروگاه‌ها نیز هدر می‌رود که در صورت حل این مساله وضعیت کمبود منابع گازی تا حدودی جبران می‌شد.
نرگس گودرزی

جوان آنلاین: ناهمخوانی عرضه و مصرف انرژی به یکی از چالش‌های اقتصاد کشور تبدیل شده است. این موضوع در فصل تابستان بیشتر متوجه منابع برق و آب و در فصل زمستان بیشتر متوجه منابع گازی کشور می‌شود. سرمایه گذاری اندک و از طرفی دیگر هدررفت انرژی از مهمترین عوامل کمبود گاز در کشور است. سال گذشته وزارت نفت با انجام اقدام‌های به موقع و همراهی و همدلی مردم توانست عملیات اجرای کنترل تولید، انتقال و مصرف را با موفقیت انجام دهد، اما بنا اظهارات مقام‌های مسئول مشکل در زمستان سال جاری نیز همچنان پابرجاست.

کمبود ۲۵۰ میلیون متر مکعبی گاز در زمستان سال جاری
طبق گزارش‌ها زمستان امسال ۲۵۰ میلیون متر مکعب کمبود گاز داریم. بر این اساس کار تعمیرات سکو‌های گازی پارس جنوبی به عنوان راهی برای تولید پایدار گاز از بزرگ‌ترین میدان مشترک گازی جهان به پایان رسیده است، اما نکته قابل توجه در اینجا هدررفت بخش قابل توجهی از منابع گازی کشور در بخش خانگی، نیروگاه‌ها و همچنین میادین نفتی است.

راندمان ۳۰ درصدی نیروگاه ها!
مجتبی یوسفی، نماینده مجلس به تازگی در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به هدررفت قابل توجه انرژی در نیروگاه‌های کشور گفت: ۷۰ درصد گازی که به نیروگاه‌ها داده می‌شود پرت می‌شود.


او راندمان نیروگاه‌ها را در خوشبینانه‌ترین حالت ۳۰ درصد دانست و اظهار کرد: سالانه ۳۵ میلیارد دلار گاز در نیروگاه‌ها می‌سوزد.


یوسفی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه بهینه سازی فقط اصلاح بخاری‌های مردم نیست اظهار اشت: برخی دراین زمینه آدرس غلط می‌هند. او البته به این نکته نیز اشاره کرده که در کشور ۲۰ میلیون بخاری با راندمان پایین داریم.

اصلاح همزمان مصرف سوخت در بخش خانگی و نیروگاه‌ها
در این خصوص علی بختیار، عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس به «جوان آنلاین» گفت: تامین و عرضه انرژی دچار ناترازی است و این مساله بیش از سایر بخش‌ها متوجه صنایع کشور شده است. بر این اساس سیاستگذار با توجه به اینکه تامین انرژی بخش خانگی بر بخش صنعت اولویت دارد در فصل تابستان برق صنایع و در فصل زمستان در گازصنایع محدودیت ایجاد می‌کند که این مساله بر تولی صنایع تاثیرگذار است.


او با بیان اینکه حرکت از سوی انرژی‌های فسیلی به انرژی‌های تجدیپذیر از هدفگذاری‌های اسناد بالادستی در کشور است تصریح کرد: این اهداف به درستی محقق نشده است و لذا مجلس باید با جدیت بیشتری این موضوع را از دولت مطالبه کند.


بختیار با اشاره به ظرفیت انرژی‌های خورشیدی در کشور گفت: به طور متوسط ۳۰۰ روز آفتابی در کشور وجود دارد که این مساله باعث شده ظرفیت انرژی‌های خورشیدی کشور به اندازه ۵ قاره جهان باشد.


او همچنین با تایید هدررفت گاز در نیروگاه‌ها اظهارداشت: این گونه نیست که تنها در بخش خانگی و توسط مردم مصرف بالا باشد بلکه در سمت عرضه نیز هدررفت زیادی را شاهد هستیم.


عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس گفت: زمانی که به مردم می‌گوییم درست مصرف کنید بنابراین خومان نیز باید نیروگاهی با راندمان بالا داشته باشیم، اما به توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی کم توجهی می‌شود.


بختیار راندمان نیروگاه‌های جهانی را بالای ۶۰ درصد عنوان کرد و افزود: این رقم در ایران حدود ۲۵ درصد است.


او همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سوزانده شدن گاز در مشعل‌های میادین نفتی اشاره کرد و افزود: این موضوع علاوه بر هدررفت منابع انرژی به محیط زیست نیز خسارت وارد می‌کند.


عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس ضمن تاکید بر ضرورت جبران کمبود گاز در کشور گفت: سیاستگذار ضمن تاکید بر لزوم صرفه جویی مصرف گاز در بخش خانگی و استفاده از ابزار‌های تنبیهی و تشویقی برای مصرف سوخت باید به جلوگیری از هدررفت گاز از سوی نیروگاه‌ها و. نیز اهتمام داشته باشد.

کاهش ۱۰ میلیارد مترمکعب مصرف گاز بخش خانگی با تعویض بخاری‌های فرسوده
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون حقوق و قضایی مجلس نیز در خصوص علت ناترازی گاز در کشور و سهم بخش خانگی در این زمینه گفت: ما هر ساله در زمستان‌ها با مشکل ناترازی گاز رو‌به‌رو می‌شویم و یکی از مشکلات ما به مصارف بالا در بخش خانگی برمی‌گردد.


وی در ادامه بیان کرد: یکی از مشکلات ما در بخش خانگی مربوط به بخاری‌های فرسوده است که بیش از ۷۵ درصد انرژی در این بخاری‌ها هدر می‌رود و فقط ۲۵ درصد گاز مصرفی آن‌ها تبدیل به گرما می‌شود.


حاجی‌دلیگانی در ادامه به موج، گفت: برای کاهش مصرف در بخش خانگی در زمستان‌ها، باید به سمت تعویض این بخاری‌ها برویم و از بخاری‌های پربازده و هرمتیک استفاده کنیم که مصرف سوخت آن‌ها به مراتب پایین‌تر از این بخاری‌هاست.


وی افزود: با استفاده از این بخاری‌ها، میزان مصرف گاز به‌شدت پایین می‌آید و دولت سود زیادی از این محل به‌دست خواهد آورد.


این نماینده مجلس یازدهم توضیح داد: با جایگزینی بخاری‌ها و با تمرکز بر مناطق سردسیر می‌توان دست‌کم ۵۰ درصد مصرف در این زمینه را کاهش داد و سالی ۱۰ میلیارد مترمکعب در اوج پیک زمانی مصرف گاز و ناترازی مقطعی ایران در زمستان صرفه‌جویی کرد.


عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس افزود: با این میزان صرفه‌جویی در اوج تقاضای گاز در زمستان‌ها، به‌طور کامل ناترازی گاز زمستانی صنایع برطرف خواهد شد.


وی در ادامه بیان کرد: اگر دولت توانایی این را دارد که برای جایگزینی این بخاری‌ها سرمایه‌گذاری کند باید به این موضوع ورود کند و در صورتی که توان سرمایه‌گذاری در این حوزه را ندارد باید از بخش‌های خصوصی استفاده کند یا از صنایع بخواهد که در حوزه تولید این بخاری‌های پر بازده ورود کنند.


وی افزود: با یک‌بار سرمایه‌گذاری اولیه در تعویض بخاری‌های غیراستاندارد، هر سال معادل ۱۰ میلیارد مترمکعب گاز صرفه‌جویی خواهد شد. سرمایه‌گذاری اولیه موردنیاز حدود ۲ میلیارد دلار است، اما جلوگیری از اتلاف انرژی هر سال معادل ۳ میلیارد دلار بوده که به معنی بازگشت تمام سرمایه‌گذاری انجام‌شده در این بخش در همان سال نخست است.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار