کد خبر: 1201243
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۱
رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی پایتخت با تأکید بر کاهش ۵۴ درصدی شرارت
شرارت و اوباشگری یکی از معضلاتی است که اجتماع همواره به آن مبتلا بوده است. اوباش افراد آسیب‌پذیر اجتماع هستند که از دل نابسامانی‌ها و نابرابری‌ها عرض‌اندام می‌کنند تا عقده‌های سرخوردگی‌شان را با عربده‌کشی و برهم زدن نظم عمومی تخلیه کنند
حسین فصیحی

جوان آنلاین: پاتوق‌هایشان بیشتر قهوه‌خانه‌ها و باشگاه‌های ورزشی است. نقاط مختلف بدنشان را خالکوبی می‌کنند و اغلب روی بدن‌هایشان آثار جراحت‌هایی دیده می‌شود که هنگام عرض‌اندام از ضربه چاقو و قمه بر جای مانده است، اما هنگامی که به دام پلیس می‌افتند، اقتدار پوشالی‌شان به راحتی شکسته می‌شود، از جمله اینکه پلیس اطلاعات و امنیت پایتخت به وعده‌اش در کنترل این مجرمان عمل کرده است، به‌طوری‌که شاهد کاهش ۴۵ درصدی شرارت نسبت به سال قبل هستیم.
شرارت و اوباشگری یکی از معضلاتی است که اجتماع همواره به آن مبتلا بوده است. اوباش افراد آسیب‌پذیر اجتماع هستند که از دل نابسامانی‌ها و نابرابری‌ها عرض‌اندام می‌کنند تا عقده‌های سرخوردگی‌شان را با عربده‌کشی و برهم زدن نظم عمومی تخلیه کنند. عمده اشرار در گروه سنی جوانان قرار دارند و رفتار‌هایی که از خود بروز می‌دهند با استفاده از چاقو، قمه، شمشیر و عربده‌کشی همراه است. اوباش همواره برای خودشان نام و القابی انتخاب می‌کنند تا با توسل به آن منجر به وحشت دیگران شود. آن‌ها در کنار خودشان، نوچه‌پروری هم می‌کنند و هرچه سابقه زندان آن‌ها بیشتر باشد در جذب نوچه‌ها اقبال بیشتری به خرج می‌دهند. درگیری‌های گاه و بیگاه آن‌ها همواره باعث وحشت شهروندان می‌شود. آن‌ها گاهی به صورت گروهی با یکدیگر وارد نزاع می‌شوند و گاه هم با قرق کردن یک محله شروع به تخریب اموال شهروندان می‌کنند و بدین صورت به اموال شهروندان خسارت یا به آن‌ها جراحت وارد می‌کنند، اما زمانی که پلیس در محل حاضر می‌شود اقتدار پوشالی‌شان به راحتی شکسته می‌شود. پلیس اطلاعات و امنیت پایتخت، طرح‌های گسترده‌ای را برای درهم شکستن اقتدار پوشالی اوباش به اجرا گذاشته و با اقدام‌های پیش‌دستانه‌اش موفق شده است اقتدار خود را در مواجهه با این معضل اجتماعی ارتقا دهد. ارتقای اقتدار پلیس در جریان برخورد‌های مستمر با اوباش منجر به کاهش رفتار مجرمانه آن‌ها شده است، از جمله اینکه سرهنگ پیام کاویانی، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت پایتخت اعلام کرده که از ابتدای سال شاهد کاهش ۴۵ درصدی شرارت در پایتخت هستیم که این کاهش با اقدامات پیش‌دستانه بیش از ۱۳۰ برنامه سبب شده است اوباش قبل از عملی کردن عمل مجرمانه‌شان با برخورد‌های مقتدرانه پلیس ناکام بمانند.


اشراف اطلاعاتی پلیس
رئیس پلیس اطلاعات و امنیت پایتخت درباره اقدام‌های پیش‌دستانه پلیس به «جوان» می‌گوید: «پلیس براساس اشراف اطلاعاتی که نسبت به جمعیت، جغرافیا و جرم دارد باید از اقدام‌های مجرمانه مجرمان سابقه‌دار اطلاع داشته باشد. از همین‌رو پلیس باید بر این موضوعات اشراف اطلاعاتی خوبی داشته باشد. براساس همین اشراف اطلاعاتی است که ما مطلع می‌شویم مثلاً گروهی از اوباش با گروه دیگری از اوباش قرار است در یک محل درگیر شوند.
بنابراین وقتی از این موضوع باخبر می‌شویم، اقدامات لازم را انجام می‌دهیم و قبل از اینکه آن‌ها در کف خیابان مرتکب جرم شوند، وارد عمل می‌شویم؛ ابتدا آن‌ها را احضار می‌کنیم و هشدار می‌دهیم که زیر چتر اطلاعاتی ما هستند. به عبارت دیگر به توصیه پیشگیری بهتر از درمان عمل می‌کنیم. بنابراین ما رویکردمان پیشگیری است. ابتدای سال به مردم قول دادیم که با اوباش برخورد قاطع خواهیم کرد، به‌طوری‌که با ذره‌بین به دنبال اوباش می‌گردیم. الان هشت ماه از آن زمان گذشته است، بنابراین به مردم می‌گوییم که به وعده‌ای که داده بودیم، عمل کرده‌ایم و اجازه نمی‌د‌هیم اوباش مرتکب جرم شوند، چراکه قبل از اینکه مرتکب جرم شوند پلیس بالای سرشان است و این راهبرد همچنان ادامه دارد. مجرمان هم بدانند که پلیس اشراف اطلاعاتی کاملی دارد و به موقع می‌داند در چه زمان و مکانی اقدام‌های اوباش را مختل کند و مانع از بروز جرم شود.»
سرهنگ کاویانی درباره برخورد پلیس امنیت با اوباش در فضای مجازی هم می‌گوید: «آمار کاهش جرائمی که به آن اشاره شد، همزمان فضای مجازی و حقیقی را شامل می‌شود. ما وقتی در رصد‌های مجازی متوجه می‌شویم اوباش در حال رجزخوانی مجازی برای اوباش دیگر هستند، قبل از درگیری طرفین را دستگیر می‌کنیم و مانع می‌شویم آن‌ها در فضای حقیقی با هم درگیر شوند.»
وی درباره نقش این رویکرد پلیس امنیت در کاهش دیگر جرائم هم می‌افزاید: «اقدام‌های ما بازداشت و معرفی مجرمان در کوتاه‌ترین زمان است. تلاشمان بر این است که فاصله وقوع جرم و کشف و دستگیری مجرم به حداقل برسد، برای همین عملیات‌های ما شبانه‌روزی و برق‌آسا خواهد بود. وقتی که یک جرم خشنی انجام می‌شود، نیرو‌های ما به حال آماده‌باش درمی‌آیند تا آن جرم کشف و مجرم دستگیر شود که این نشان می‌دهد پلیس چالاکی خود را در حوزه اطلاعاتی و عملیاتی ارتقا داده است. این راهبرد یک مزیت دیگر هم داشته و آن اینکه منجر به کاهش جرائم دیگر هم شده است، یعنی برخورد با اوباش منجر به کاهش برخی جرائم مرتبط با اوباشگری شده است. مثلاً نزاع‌های دسته‌جمعی که بخشی از آن ناشی از فعالیت اوباش است، امسال نسبت به سال قبل ۱۱ درصد کاهش داشته است، پس این راهبرد پلیس در کاهش دیگر جرائم دخیل بوده است. نزاع‌های فردی هم ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.»


بازوی پلیس در تأمین امنیت
سرهنگ کاویانی با تأکید بر همراهی مردم با پلیس می‌گوید: «در حال حاضر رضایتمندی مردم در بخش برخورد با اوباش افزایش یافته و گزارش‌های تفصیلی که از سوی مردم به پلیس اعلام شده است، این موضوع را تأیید می‌کند. رویکرد ما امنیت محله‌محور است که تلاش می‌کنیم در همه محلات تهران امنیت را برقرار کنیم و این چرخش ادامه دارد. مردم هم اگر اطلاعاتی نسبت به فعالیت اوباش دارند از طریق مرکز فوریت‌های پلیس ۱۱۰ آن را در اختیار ما قرار دهند. ما با حفظ محرمانیگی هویت گزارش‌دهنده، رسیدگی می‌کنیم، چراکه مردم بازوی پلیس در تأمین امنیت هستند.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار