کد خبر: 1202784
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۵ آذر ۱۴۰۲ - ۲۲:۳۵
رئیس‌جمهور و رئیس مجلس در مراسم روز دانشجو چه گفتند
۱۶ آذر در تقویم تاریخی ایران به عنوان «روز دانشجو» نامگذاری شده تا جریان اصیل، آرمانخواه و پویای دانشجویی با بازخوانی این روز، ضمن تبیین دخالت‌های امریکا در امور داخلی، مانع از تکرار این دخالت‌ها شوند.
جوان آنلاین: ۱۶ آذرماه سال ۱۳۳۲ که طی آن سه دانشجوی دانشگاه تهران در اعتراض به دیدار رسمی نیکسون، معاون رئیس‌جمهور امریکا با شاه پس از کودتای ننگین امریکایی ۲۸ مرداد، آماج گلوله عوامل رژیم ستمشاهی قرار گرفتند و به شهادت رسیدند، در حالی ۷۰ ساله شد که دخالت‌های دولت استکباری امریکا در امور داخلی کشور‌ها همچنان ادامه دارد که آخرین این دخالت‌ها در حمایت همه جانبه از رژیم جعلی صهیونیستی در فلسطین و غزه به‌روز رسانی شد. 
۱۶ آذر در تقویم تاریخی ایران به عنوان «روز دانشجو» نامگذاری شده تا جریان اصیل، آرمانخواه و پویای دانشجویی با بازخوانی این روز، ضمن تبیین دخالت‌های امریکا در امور داخلی، مانع از تکرار این دخالت‌ها شوند. اگرچه تلاش‌های فراوانی برای به انحراف کشاندن این جهت‌گیری صورت گرفته، اما دانشجوی انقلابی در بزنگاه‌های مختلف مانع از آن شده است که فلسفه روز دانشجو به دعوا‌های سیاسی داخلی تقلیل پیدا کند. روز ۱۶ آذر بر اساس یک سنت، در مراکز دانشگاهی علاوه بر نشست‌های متعدد دانشجویی، مقامات مسئول در قوای مختلف کشور با حضور در میان اقشار مختلف دانشجویی، ضمن بحث و گفتگو با آن‌ها در حوزه‌های مختلف که بعضاً به یک مناظره هم تبدیل می‌شود، راجع به مسائل روز کشور، منطقه و جهان به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. شاید بتوان ادعا کرد که ۱۶ آذر امسال با بسیاری از مناسبت‌های این روز در سال‌های گذشته متفاوت است. حوادث تلخ پاییز سال گذشته، عملیات غرورآفرین طوفان الاقصی و تحولات پس از آن در منطقه و جهان، از جمله حوادثی است که اهمیت این روز را در گفتگو‌های دانشجویی با رؤسای قوا در جمع‌های دانشجویی دوچندان کرده است. 
دیروز در تهران رؤسای قوای مجریه و مقننه با حضور در دانشگاه‌های شهید بهشتی و آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، به جمع دانشجویان رفتند تا گوش شنوایی برای مطالبات آن‌ها باشند. 
 
 دانشگاه اتاق اندیشه‌ورز دولت
رئیس‌جمهور ابتدا از دانشگاه به عنوان اتاق فکر و اندیشه‌ورزی دولت یاد کرد و با یادآوری ماهیت ضد استکباری و ضد استعماری جنبش دانشجویی، گریزی به حوادث تلخ پاییز سال گذشته زد و از اینکه دانشگاه مانع از تکرار آن حوادث شد و دشمن را ناامید کرد، تشکر کرد. او در همین زمینه با تأکید بر اینکه دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضد استبداد داخلی و استعمار خارجی باشد، اظهارکرد: دانشگاه می‌تواند در کنار مسئله‌شناسی برای حل مشکلات کمک کند. دانشگاه کانون فضیلت‌خواهی، اخلاق، ادب و کرامت انسانی و توجه به دیگران و خداخواهی و توجه به اجرای قانون و عدالت است و می‌تواند در این عرصه نقش‌آفرین باشد. جنبش دانشجویی، جنبش ضد استبداد و ضد استعمار است. دانشجوی سیاسی و فعال و جریان جنبش دانشجویی، می‌تواند ضداستبداد داخلی و استعمار خارجی باشد. 
 
 ۲ ابر پروژه دشمن برای ایران که محقق نشد
رئیس‌جمهور در ادامه از «منزوی کردن ایران» و «مأیوس‌سازی مردم» به عنوان دو ابرپروژه دشمن یاد کرد و با طرح این پرسش که آیا امروز دشمن منزوی شده یا جمهوری اسلامی ایران، تصریح کرد: حقیقتاً دشمن منزوی شده و ایران در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در منطقه و جهان می‌درخشد. رؤسای جمهور کشور‌ها بار‌ها اذعان داشته‌اند که ایران را ابر قدرت در منطقه و کشوری مستقل می‌دانند و رسماً می‌گویند که بنا دارند مسائل منطقه را با ایران حل کنند. با وجود آنکه دشمن به دنبال ناامید کردن مردم ایران بود، اما امروز ۱۰ هزار شرکت دانش‌بنیان داریم و صادرات این شرکت‌ها به مرز ۲ میلیارد دلار رسیده است. 
رئیسی با تأکید براینکه مقاومت با اقدامات خود در منطقه زیر میزی زده است که دشمنان گزینه‌های مختلفی بر روی آن‌چیده بودند، گفت: مقاومت محاسبات دشمن در منطقه و جهان را به هم زد. به تعبیر مقام معظم رهبری در منطقه دشمن خواست و نتوانست و ما خواستیم و توانستیم. وی تصریح کرد: پروژه دیگر دشمن مأیوس‌سازی مردم بود که باز هم شکست خوردند، می‌خواستند نوعی بن‌بست‌نمایی کنند غافل از اینکه در نظام و کشور بن بستی وجود ندارد. القا می‌کردند که مردم با این شرایط باید منتظر قحطی، تورم سه رقمی، قطعی آب آشامیدنی باشند، اما زهی خیال باطل. 
مسئله مبارزه با مفاسد اقتصادی که این روز‌ها با فساد چندمیلیارد دلاری یک شرکت چای، بحث داغی شده، از دیگر محور‌های سخنان رئیسی در دانشگاه شهید بهشتی بود. رئیس‌جمهور با بیان اینکه زیاده‌خواهی، سوداگری و فساد موانع قابل توجهی پیش روی ماست، گفت: در دستگاه قضایی هم که بودم اعلام کردم که افراد سوداگر در عرصه‌های مختلف به دنبال این هستند که با فساد جیب خود را پر کنند و این موضوع حتی در زمان جنگ هم وجود داشت. از روز اول در دولت اعلام کردیم که حتماً سر اژد‌های هفت سر فساد را قطع خواهیم کرد و اجازه نخواهیم داد فساد در هیچ جایی از کشور لانه کند. هرجا که من فساد ببینم و دولتمردان ما در هر جایی از ادارات و سازمان‌ها فساد را ببینند موظف به برخورد با آن هستند. 
 
 قطار پیشرفت بدون وقفه در حال حرکت است 
رئیسی در ادامه با تأکید بر اینکه امروز ملت ایران با اقتدار اهداف خود را دنبال می‌کنند و کار در عرصه‌های مختلف پیش می‌رود، اظهار داشت: برخی به دنبال این بودند که بگویند اقتصاد کشور دچار فروپاشی خواهد شد، اما امروز شاهدیم که قطار پیشرفت اقتصادی در عرصه‌های مختلف در کشور در حال حرکت است و این قطار پیشرفت با ریل‌گذاری که انجام شده هرگز دچار وقفه و کندی نخواهد شد زیرا اراده مردم آن است که این قطار پیشرفت حرکت کند. بخش دیگری از سخنان رئیس‌جمهور به ارائه عملکرد وی از دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی اختصاص داشت. وی با بیان اینکه در ابتدای دولت ۲۴۰ هزار مسکن مهر ناتمام وجود داشت، گفت: تا امروز ۱۰۷ هزار مسکن را تحویل متقاضیان دادیم و الباقی آن را هم تا اوایل سال آینده برنامه‌ریزی کرده‌ایم. امروز ۵۲ هزار هکتار زمین در سراسر کشور آماده برای واگذاری به متقاضیان داریم. برخی در ۱۰ روز اول دولت می‌گفتند از وعده ۴میلیون مسکن چه خبر! درحالی‌که هنوز دولت تشکیل نشده بود. رشد مسکن در کشور در سال‌های ۹۸، ۹۹ منفی ۱۵و ۱۳ درصد بود و امروز رشد منفی به رشد مثبت ۲/۳ درصد رسیده است کمبود و نساختن مسکن در سنواتی که مغفول مانده بود باید جبران شود. دولت شجاعانه در این عرصه وارد شد. ۱میلیون و ۹۰۰ هزار مسکن در حال ساخت است. 
 
 آرمان‌خواهی واقع‌بینانه کشور را نجات می‌دهد
کمی آن سو‌تر از دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات نیز میزبان رئیس مجلس شورای اسلامی بود. 
محمدباقر قالیباف در مراسم بزرگداشت روز دانشجو در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، درباره روشن نبودن موضع مجلس درباره شفافیت، توضیح داد: تنها طرحی که در مجلس به‌عنوان نخستین نفر به امضا رساندم، طرح شفافیت بود و امروز ۲۲۰ نفر از نمایندگان به صورت داوطلبانه آرای خود را به صورت برخط با مردم به اشتراک می‌گذارند که با مراجعه به وبگاه مجلس می‌توانید به صورت شفاف آن را ببینید. او آرمان‌خواهی و مطالبه‌گری را رسالت تمام دانشجویان دانست و عنوان کرد: امروز مسئولان باید به این نکته توجه داشته باشند که آرمان‌گرایی توأم با واقع‌بینی و شجاعت است که کشور را نجات می‌دهد. شفافیت انجام شد و در حال حاضر بیش از ۲۲۰ نفر از نمایندگان آرای خود را شفاف می‌کنند، اما ما باید مسیر قانون را طی کنیم. قالیباف این را هم گفت که اصلاح آیین نامه مجلس نیازمند دو سوم آرا است از این رو رأی‌گیری آن سخت است؛ وقتی طرح شفافیت را در مجلس به رأی گذاشتیم از دو سوم تنها سه رأی کمتر آورد. شخصاً برای این موضوع قول دادم ولی این قول همه نمایندگان نبود. با این حال به نظر من شفافیت یک ضرورت است. شما می‌گویید رفتار سیاسی کرده‌ام، اما اینگونه نیست بلکه این مسیر را به علت اهمیت آن در کشور دنبال کردیم. رئیس قوه مقننه با بیان اینکه هر موضوعی که به مجلس بیاید و رأی نیاورد نمی‌توان آن را در مدت زیر شش ماه مطرح کرد، گفت: همان قانون تبصره‌ای دارد که می‌گوید اگر چنانچه ضرورتی پیش آمد و حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان دوباره آن را درخواست کردند، قابل طرح است از این رو با پیگیری مجدد آن را اصلاح کرده و در صحن رأی تصویب آن را گرفتیم. 
 
 خودرو رانت انحصاری دارد
قالیباف در ادامه با اشاره به موضوع خودرو و تصویب آن در مجلس برای جلوگیری از رانت افزود: خودرو، رانتی دارد که انحصاری است و با گذشت ۴۵ سال از انقلاب هنوز این رانت وجود دارد که باعث عقب ماندگی کشور در این حوزه از کشور‌های همسایه شده و نتوانسته‌ایم در آن سیر صعودی داشته باشیم؛ با این حال جلوی واردات خودرو گرفته شد تا به تولید داخلی کمک شود، اما نشد. از این رو در مجلس واردات خودروی کارکرده با شرایط خاصی به تصویب رسید که با رفت و برگشت میان مجلس و شورای نگهبان در نهایت به مجمع تشخیص رفت و در آنجا نیز به علت اینکه واردات مخالف سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است با آن مخالفت شد. وی ادامه داد: ما بحثی داشتیم که باید علت تصمیم مجمع شفاف شود، چراکه ما استدلال‌های خود را به صورت شفاف در مجلس بیان کردیم و مردم باید از نظرات و آرای مجمع هم مطلع شوند که چه کسی و به چه دلیلی مخالف یا موافق بوده است؛ آیا این سیاسی کاری است؟
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته ما نمی‌گوییم همه مسائل شفاف شود بلکه همین موضوعات مورد اختلاف باید شفاف باشد. مجمع، نیرو‌های عزیز و نخبه‌ای دارد که بر اساس قانون اساسی انتخاب شده‌اند و ما نباید در آیین‌نامه داخلی آن‌ها دخالت کرده و تعیین تکلیف کنیم، اما بحث ما این است اگر اختلافات مجلس با شورای نگهبان بر اساس قانون اساسی به مجمع می‌رود و تا قبل آن همه مردم از روند اطلاع دارند، چرا از بعد آن مطلع نباشند لذا معطلی آن به دلیل همین فراز و نشیب‌ها بود.
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۶
0
0
این هم از عجایب روزگار است
نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار