مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران با تشریح آخرین وضعیت قراردادهای شهرداری تهران برای تولید اتوبوسهای شهری با تولیدکنندگان داخلی گفت: به حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تزریق به بخش خصوصی نیاز داریم تا ۲هزارو۳۰۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس تولید شود.
مهدی علیزاده، مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران درباره روند تولید اتوبوسهای داخلی برای شهر تهران اظهار کرد: تولید هزار دستگاه اتوبوسی که قرارداد آن با شرکت عقاب افشان منعقد شده طبق برنامه در حال انجام است، از زمانبندی عقب نیستیم و تاکنون ۱۲۰ دستگاه را تحویل گرفتهایم.
وی با بیان اینکه در صورت پرداخت به موقع پول به شرکتهای عقاب افشان و اسنا از سوی شهرداری، اتوبوسها به موقع تولید و تحویل مدیریت شهری خواهد شد، ادامه داد: البته تاکنون ۳ هزارو ۳۸۸ میلیارد تومان به عقاب افشان و هزارو ۶۱۳ میلیارد تومان به شرکت اسنا پرداخته شدهاست، اما هنوز به گروه مپنا پولی پرداخت نکردهایم که نسبت به تولید اتوبوسها اقدام کنند.
مدیر عامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران تصریح کرد: قرارداد با شرکت آلوم نور فسخ شد و عماد خودرو هم هنوز روند تولید را آغاز نکرده و احتمال فسخ قرارداد شهرداری با این شرکت وجود دارد که در این صورت مجموع اتوبوسهایی که از طریق قراردادهای داخلی به شهر تهران افزوده خواهد شد، از ۳ هزار دستگاه به ۲ هزارو ۵۰۰ دستگاه کاهش مییابد.
وی افزود: گروه شتاب هم ضمانت نامههای خود را ارائه کردهاست، اما هنوز پولی از سوی شهرداری دریافت نکرده تا روند تولید را آغاز کند و این امر بعد از پرداخت وجه محقق خواهد شد. پرداخت پولهای مورد نیاز برای تولید اتوبوسهای مذکور بر عهده معاونت مالی شهرداری است و چنانچه به موقع اعتبارات مورد نیاز را تأمین کنیم هزارو ۵۰۰ دستگاه اتوبوس توسط عقاب و اسنا به طور صددرصد محقق خواهد شد.
علیزاده با بیان اینکه مشکل اصلی، عدم پرداخت به موقع پول است که به دلیل نبود نقدینگی در شهرداری و عدم بهرهمندی از کمکهای دولت، به شکل مطلوب محقق نمیشود، خاطر نشان کرد: تأمین اعتبارات مورد نیاز در شهرداری به سه شکل نقد، غیرنقد و دریافت تسهیلات است که در این راستا فقط ۱۰۰ میلیارد تومان در قالب تسهیلات برای شرکت عقاب افشان عملیاتی شده است، اما طی شش ماه گذشته همکاری لازم از سوی بانک مرکزی و بانک عامل برای ارائه تسهیلات صورت نگرفتهاست.
وی افزود: برای تأمین اعتبار از طریق غیرنقد یا همان فروش املاک شهرداری نیز مذاکراتی در حال انجام است، اما هنوز به سرانجام نرسیدهاست. در حال حاضر به حدود ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان برای تزریق به بخش خصوصی و رونق بخشیدن به قراردادهای تولید اتوبوسها نیاز داریم تا ۲ هزارو ۳۰۰ دستگاه اتوبوس و مینیبوس تولید و به مدیریت شهری تهران تحویل دادهشود.
به گزارش تسنیم، علیزاده پیش از این اعلام کردهبود که کار بزرگی در شهرداری با حمایت شورای شهر و همت علیرضا زاکانی، شهردار تهران صورت گرفته و قرارداد تولید ۳ هزار دستگاه اتوبوس برای شهر تهران با رقم بیش از ۲۸ هزار میلیارد تومان منعقد شدهاست که اقدام بینظیری در تاریخ بلدیه شهر تهران محسوب میشود.