کد خبر: 1208371
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۴۰۲ - ۰۲:۴۰
وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) پیش‌تر اعلام کرده بود تعداد کشور‌هایی که به این ائتلاف دریایی پیوسته‌اند، به ۲۰کشور افزایش پیدا کرده است، اما نامی از این کشور‌ها نبرده بود. بحرین تنها کشور خاورمیانه است که در این ائتلاف دریایی حضور دارد.
دکتر سیدرضا میرطاهر

جوان آنلاین: با اقدامات یمنی‌ها در دریای سرخ و باب‌المندب علیه رژیم‌صهیونیستی به ویژه حمله به بندر ایلات و مصادره و حمله به کشتی‌هایی که عازم فلسطین اشغالی هستند، امریکا به عنوان متحد استراتژیک اسرائیل از تشکیل یک ائتلاف دریایی با حضور ۱۰کشور جهان در این منطقه به منظور مقابله با حملات به کشتی‌های اسرائیلی خبر داد. «عملیات نگهبان رفاه» نام انتخابی امریکا برای ائتلاف دریایی در دریای سرخ به منظور حفاظت از اسرائیل در برابر حملات یمن است، اما به گفته برخی تحلیلگران این ائتلاف را می‌توان «سپر دریایی اسرائیل» توصیف کرد.
وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) پیش‌تر اعلام کرده بود تعداد کشور‌هایی که به این ائتلاف دریایی پیوسته‌اند، به ۲۰کشور افزایش پیدا کرده است، اما نامی از این کشور‌ها نبرده بود. بحرین تنها کشور خاورمیانه است که در این ائتلاف دریایی حضور دارد. «لوید آستین» وزیر دفاع امریکا در سفر اخیرش به منطقه غرب آسیا گفته بود بریتانیا، بحرین، کانادا، فرانسه، ایتالیا، هلند، نروژ، جمهوری سیشل و اسپانیا به این عملیات ملحق شده‌اند. در مرحله بعد او مدعی شد یونان و استرالیا نیز به این ائتلاف دریایی پیوسته‌اند که در مجموع، ۲۰کشور به این ائتلاف پیوسته و حداقل هشت کشور مشارکت‌کننده نیز از علنی‌کردن آن خودداری کرده‌اند، در حالی که سه کشور مهم اروپایی یعنی فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و همچنین استرالیا بعداً اعلام کردند در این ائتلاف دریایی مشارکت نخواهند کرد.
ادعای امریکا این است که با اقدام یمنی‌ها، امنیت حمل‌و نقل دریایی در دریای سرخ مورد تهدید قرار گرفته است، در حالی که هدف واقعی آن از تشکیل ائتلاف دریایی حفظ امنیت اسرائیل است. واشینگتن بر این گمان است که با تشکیل ائتلاف دریایی در دریای سرخ امنیت صهیونیست‌ها افزایش پیدا خواهد کرد. دولت بایدن از زمان آغاز حملات هوایی و زمینی رژیم‌صهیونیستی علیه باریکه غزه، از رژیم‌صهیونیستی به صورت همه‌جانبه حمایت کرده است. محمدعلی الحوثی، عضو شورای سیاسی عالی یمن هشدار داده که اگر امریکا یا کشور دیگری به یمن حمله کند، هر کشوری که در این تجاوز شرکت داشته باشد، متضرر خواهد شد. نکته قابل توجه اینکه رزمندگان یمنی تاکنون چند کشتی متعلق به رژیم‌صهیونیستی یا کشتی‌هایی را که برای این رژیم حامل محموله بودند، توقیف کرده یا مورد هدف قرار داده‌اند و عملاً دریای سرخ را تنها برای کشتی‌های رژیم‌صهیونیستی کاملاً ناامن کرده‌اند و دیگر کشتی‌ها در امنیت کامل در حال حرکت هستند، با این حال تشدید شرایط امنیت در دریای سرخ موجب شده است شرکت‌های بزرگ کشتیرانی برای حرکت به سمت بازار‌های آسیایی مسیر ۲۵هزارکیلومتری را طی و با عبور از دماغه امیدنیک کالا‌های خود را جابه‌جا کنند. پیامد این مسئله افزایش دوماهه مدت سفر‌های دریایی تجاری است. در واقع ابهامات موجود درباره ائتلاف دریایی امریکا و سرنوشت نامعلوم آن موجب شده است شرکت‌های بین‌المللی کشتیرانی بیش از پیش دچار «سردرگمی» شوند، بنابراین آن‌ها ترجیح می‌دهند در برهه کنونی بیش از پیش از دریای سرخ دور شوند تا از آسیب به کشتی‌های خود در جریان حملات و تنش‌های احتمالی مصون بمانند، با این حال افزایش ناامنی و تنش‌ها در دریای سرخ موجب فشار شرکت‌ها و دولت‌ها به امریکا به منظور وادارکردن رژیم‌صهیونیستی برای رفع محاصره غزه شده است. مجید صفاتاج، کارشناس فلسطین و غرب آسیا می‌گوید: «انصارالله یمن بعد از تجاوز صهیونیست‌ها به غزه عملاً این تنگه و گلوگاه را به عنوان یک اهرم فشار علیه رژیم‌صهیونیستی و حامی آن‌ها امریکا قرار داده است، بنابراین این ابتکار عمل باعث شده است بیش از ۵۰درصد شرکت‌های کشتیرانی عمدتاً مقصد خود را تغییر دهند یا فعلاً از هر گونه نقل و انتقال بار برای اسرائیل منصرف شوند و این موضوع برای صهیونیست‌ها ضررآفرین است.»


خروج ۳ کشور اروپایی
سه کشور بزرگ اروپایی عضو ناتو یعنی فرانسه، اسپانیا و ایتالیا اخیراً در اقدامی متعارض با اهداف واشینگتن، اعلام کردند با ائتلاف دریایی اعلامی از سوی ایالات‌متحده مشارکت نمی‌کنند. وزارت دفاع فرانسه اعلام کرد از تلاش‌ها برای تضمین آزادی دریانوردی در دریای سرخ حمایت می‌کند، اما ناو‌های فرانسوی تحت فرماندهی فرانسه این کار را می‌کنند. فرانسه در امارات یک پایگاه دریایی دارد و حدود هزارو ۵۰۰ نظامی فرانسوی هم در جیبوتی هستند. به گفته وزارت دفاع ایتالیا، این کشور عضو ائتلاف دریایی امریکا نیست و برای حفاظت از منافع ملی خود در دریای سرخ به درخواست‌های خاص کشتی‌های ایتالیایی جواب خواهد داد. وزارت دفاع اسپانیا نیز با رد درخواست امریکا اعلام کرد تنها در مأموریت‌های به رهبری ناتو یا اتحادیه اروپا مشارکت می‌کند و به طور یکجانبه در عملیات در دریای سرخ مشارکت نخواهد کرد.
«پدرو سانچز» نخست وزیر اسپانیا با تصمیم اتحادیه اروپا برای حمایت از ائتلاف دریایی امریکا در دریای سرخ مخالفت کرد. سانچز تأکید کرد: من به استفاده از نیروی دریایی ضددزدی دریایی اروپا موسوم به عملیات «آتالانتا» برای حفاظت از کشتی‌های تجاری در دریای سرخ در برابر حملات یمن مخالف هستم. نخست وزیر اسپانیا در عین حال تأکید کرد که با ایجاد یک واحد عملیاتی دیگر به این منظور در منطقه مخالفتی ندارد. عملیات آتالانتا در سال۲۰۰۸ از سوی کشور‌های اروپایی تشکیل شد و حوزه عملیاتی آن به شاخ آفریقا و غرب اقیانوس هند مربوط می‌شود. مقابله با دزدان دریایی سومالی بخشی از فعالیت این واحد عملیاتی بوده است. همچنین استرالیا درخواست امریکا برای پیوستن به ائتلاف دریایی را رد کرده است. «ریچارد مارلز» وزیر دفاع این کشور گفت تمرکز راهبردی استرالیا بر منطقه ایندو- پاسیفیک است.

نارضایتی اروپایی‌ها از امریکا
اعلام خروج سه کشور اروپایی عضو ناتو از ائتلاف دریایی امریکا نشان‌دهنده بی‌اعتمادی آن‌ها به واشینگتن و در عین حال نوعی اعتراض به دنباله‌روی امریکا از اسرائیل با حمایت بی‌چون و چرا از آن برای ادامه جنگ خونین غزه و مخالفت با آتش‌بس است که پیامد‌های آن به ویژه حملات یمنی‌ها در دریای سرخ موجب خسارات قابل ملاحظه‌ای برای تجارت و کشتیرانی غربی‌ها شده است. این سه کشور اروپایی تأکید کردند که فقط عملیات دریایی اضافی را ذیل فرماندهی سازمان ملل، ناتو یا اتحادیه اروپا و نه امریکا انجام می‌دهند. موضع اخیر نخست‌وزیر اسپانیا در مخالفت با حضور نیروی دریایی ویژه اروپا در ائتلاف دریایی امریکا نیز تأکیدی دوباره بر اقدام سه کشور اروپایی در خروج از این ائتلاف است. «حسین العزی» معاون وزیر خارجه دولت یمن در صنعا در واکنش به تصمیم مادرید گفت: «ما از خودداری اسپانیا از پذیرفتن دروغ‌های امریکا و بریتانیا درباره مسئله ناوبری دریایی تمجید می‌کنیم.»
به نظر می‌رسد با تداوم حمایت همه‌جانبه واشینگتن از جنگ رژیم‌صهیونیستی علیه نوار غزه و مخالفت با آتش‌بس، شرکای اروپایی ایالات‌متحده بیش از پیش از همراهی با دولت بایدن در ماجراجویی‌های منطقه‌ای آن خودداری خواهند کرد. پیش از این به جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا هشدار داده شده بود «هیچ‌کس عملیات دریایی او را جدی نمی‌گیرد.» با خروج سه کشور اروپایی از جمله فرانسه، ایتالیا و اسپانیا ناقوس فروپاشی ائتلاف دریایی امریکا نواخته شده و اکنون با موضع‌گیری جدید اسپانیا مشخص شده است مادرید حتی با مشارکت نیروی دریایی ویژه اروپا نیز در ائتلاف دریایی ادعایی ایالات‌متحده مخالفت دارد. «باربارا بودین» دیپلمات سابق امریکایی و مدیر کنونی مؤسسه مطالعات دیپلماسی در دانشگاه جورج تاون با اشاره به انزوای امریکا می‌گوید: «برای بسیاری از متحدان واشینگتن، اقدامات کنونی امریکا در حمایت از اسرائیل در تضاد با ایستادگی ما در کنار اوکراین است.»

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر
آخرین اخبار