کد خبر: 1209294
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۲۱
 

تبریز- خبرنگار جوان: ماهیت مدیریت شهری همواره با مفاهیمی نظیر هماهنگی مدیران شهری و قاعده مند بودن پروژه ها عجین بوده است. از همین رو در اکثر کشورهای توسعه یافته که مفهوم مدیریت شهری را درک کرده اند، چنین مفاهیمی از اهمیت بسزایی برخوردار است و از ارکان مدیریت.

ساختار مدیریت در کشور ما به علت تشکیلاتی و فرم آن اجازه مدیریت واحد شهری را نداده و از سوی مجالس مختلف در طول همه این سال‌ها نیز عزمی برای حل این مشکل وجود نداشته است. اما این تلقی که چون مدیریت شهری واحد وجود ندارد لذا ما جایزالخطاییم و همین نقیصه می‌تواند مجوزی برای تصمیمات ابکی و الابختکی در ساماندهی پروژه‌های شهری داشته باشد، اشتباه و فاقد پشتوانه عقلی و منطقی است.

با این پیش زمینه به سراغ پروژه آسفالت‌ریزی معابر و شریان‌های اصلی شهر می‌رویم که قریب به یک دهه به فراموشی سپرده شده و خیابان‌های تبریز را به دشتی ناهموار تبدیل کرده بود که بیشتر برای تردد وسایل نقلیه‌ای نظیر تراکتور و امر شخم زنی مناسب بود تا اینکه شبیه خیابان آسفالته باشد. وجود چنین وضعیتی آسفالت معابر و خیابان‌های اصلی و پر تردد را جزو بیشترین و بزرگترین مطالبات شهروندان تبریز کرده و در دوره مدیریت جدید هم تلاش‌هایی در این راستا شده با سرعت لاک پشتی صورت گرفته است.

اما این پروژه که بنام نهضت آسفالت ریزی مشهور شده پاشنه آشیل هایی هم به همراه دارد و بعضا کل تلاش ها و اقدامات در این رابطه را زیرسووال می برد. از جمله موارد قابل بحث در این رابطه موضوع کیفیت آسفالت و ضخامت آن است و با توجه به عدم دسترسی ما به قراردادهای فی مابین شهرداری تبریز و پیمانکاران امکان جزئیات سنجی در این رابطه عملا امری محال است ولی برون داد قضیه نشان می دهد که هم در فقره کیفیت آسفالت و نیز ضخامت آن بحث های جدی وجود دارد و نیازمند بازرسی های جدی و دقیق از سوی متخصصین امر دارد.

 

از سویی آن چه بیشتر در این رابطه اهمیت دارد و موضوع اصلی بحث مقال ماست، رویکرد پت و متی در اجرای پروژه هایی از این دست است که بعضا تمسخر و اسباب خنده شهروندان و البته انتقاد آنان از حیف و میل بیت المال است.

به هرحال هزینه های شهرداری ردیف دولتی ندارد و هر آن چه که خرج می شود از جیب همین مردم است و مردم هم انتظار دارند این هزینه کردها بهینه تر و با درایت بیشتری صورت گیرد.

یکی از مصادیق اصلی و بارز این ادعا آسفالت حد فاصل میان خیابان میدان فجر تا چهارراه شریعتی بود که انصافا کم شبیه به زمین کشاورزی نبود و در چند وقت اخیر پروژه آسفالت ریزی آن انجام شد. شاید تا اینجای کار داستان عجیب نباشد و روال کاری مدیریت شهری، ولی قصه زمانی جالب می شود که به محض پایان پروژه مجددا در همین مسیر آسفالت تازه ریخته شده برای انجام پروژه دیگری تخریب شد!

قطعا همه ما کمابیش با کارتون پت و مت و نحوه برخورد آنان با مسائل مبتلابه آشناییم و یکی خراب می‌کند و آن دیگری ترمیم و این قصه مثل پیدا کردن جواب قطعی برای عدد پی ادامه دارد.

هرچند بهار خدمات شهری فصل تابستان محسوب می‌شود اما عدم هماهنگی بین دستگاه‌های شهری مشکلات زیادی در این زمینه ایجاد کرده است، مشکلاتی که باعث اتلاف بیت المال می‌شود و در عوض خدمتی هم به مردم ارائه نمی‌گردد.

 

هرچند آسفالت ریزی و کندن آسفالت‌های تازه ریخته شده مساله تازه‌ای نیست اما نشان از مدیریت جزیره‌ای در میان دستگاه‌های شهری دارد. در حالی که شهرداری اقدام به آسفالت ریزی می‌کند در کمال تعجب مشاهده می‌کنیم که چند روز بعد از آن شرکت آب و فاضلاب همان آسفالت‌های جدید را کنده و شروع به فعالیت می‌نماید.

سازمان‌های خدمات رسان پس از کنده‌‎کاری و اتمام پروژه ها خود را مکلف به ترمیم آسفالت نمی‌دانند و و اعلام می کنند هزینه آسفالت را به شهرداری پرداخت کردیم و  منطقه یاد شده برای مدتی به امان خدا رها می‌شود..

در همین ارتباط به سراغ برخی از اعضای شورای شهر و نهایتا شهردار منطقه رفتیم تا نظراتشان را در این رابطه جویا شویم.

*پروژه های شهرداری باید پیوست مطالعاتی و مجوزدار باشد!

روح الله رشیدی رئیس مرکز پژوهش های شورای اسلامی کلانشهر تبریز در همین ارتباط گفت: اخیرا مصوبه ای در شورای شهر گذراندیم که هر چند زحمت زیادی داشت اما شهرداری را مکلف کرده تا از این به بعد شهرداری هر پروژه عمرانی را که برای بررسی به شورا می‌دهد باید لزوما با پیوست مطالعاتی و مجوزهای ماخوذه باشد!

وی افزود: برای مثال اگر در بخشی از شهر قرار باشد که شهرداری پروژه ای را آغاز کند، کانالی بکشد یا پلی را احداث کند باید پیوست مطالعاتی و مجوز به شورا ارائه کند. اخیرا هم اگر به خاطر داشته باشید در حوزه کاری شهرداری منطقه ۵ مسئول مربوطه را احضار و سووال کردیم که چرا وقتی اسناد مالکیتی نسبت به جایی ندارد و مجوز تغییر کاربری هم نگرفته است، چطور اقدام به انجام پروژه نماید؟

این عضو شورای شهر تبریز افزود: در رابطه با فقره فوق وقتی ما مجوزی برای مورد خاصی صادر می کنیم می توانیم نظارت داشته باشیم و وقتی شهرداری دفعتا اقدام به انجام پروژه‌ای می‌نماید، نظارت ما هم می شود نظارت تفهیمی. در این مورد باید معاون عمرانی منطقه ۸ لازم بود که قبل از انجام پروژه استعلامات لازم را انجام دهد. طبق گفته مسئولان شهرداری منطقه که بنده جویا شدم قرار نبود آن بخشی که قرار است حفاری شود، آسفالت‌ریزی صورت گیرد و اینکار بعد از اتمام پروژه شرکت برق انجام گیرد وبنده مجددا این مسئله را از معاونت عمرانی منطقه پیگیری خواهم کرد.

 

*یا شهرداری مکاتبه نکرده و یا مورد اورژانسی پیش آمده است!

فریدون بابایی اقدم دیگر عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز با اشاره به روند قانونی و منطقی انجام پروژه‌های شهری گفت: روال قانونی و منطقی در مواردی از این دست آن است که ابتدا و قبل از انجام پروژه از دستگاه‌های خدمات رسان استعلام بگیرند و اعلام کنند تا مثلا ما قرار است فلان شریان اصلی شهر را آسفالت ریزی نماییم و اگر برنامه حفاری در این منطقه دارید، تا چند ماه آینده انجام دهید که بعد از آسفالت ریزی تا 5 سال آینده اجازه حفاری نخواهیم داد.

وی افزود: در بخش اشاره شده اگر مشکلی وجود دارد از آن جهت است که یا شهرداری منطقه مکاتبات لازم را انجام نداده و یا برای دستگاه خدمت رسان فوق که اقدام به حفاری نموده، عملیات اورژانسی پیش آمده است!

عضو شورای شهر تبریز گفت: آسفالت ریزی در شهرداری با اداره راه متفاوت است از آن جهت که ما در شهر با مسئله ای بنام زیرساخت ها مواجهیم و راهداری چنین محذوریتی ندارد.

 *اداره برق بدون هماهنگی اقدام به حفاری نموده است!

 به سراغ منیری فر شهردار منطقه هشت رفتیم تا از او در باب چند وچون کار جویا شویم که آیا چنین مکاتبه ای صورت گرفته و اصل قضیه از چه قرار است.

وی ضمن اشاره به اینکه انجام هیچ پروژه ای بدون استعلام امکانپذیر نیست، گفت: ما از تمام ارگان های خدمات رسان قبل از آغاز پروژه ها استعلام میگیریم اما در رابطه با این فقره باید عرض کنم که اداره برق بدون هماهنگی اقدام به حفاری نموده و ما هم به محض اطلاع ضمن نامه نگاری علت را جویا شدیم که گویا دستگاه های مربوط به این امر خراب شده و به صورت سنتی اقدام به حفاری نموده اند که ما هم جلوی این کار را گرفتیم اما خودتان می دانید که فردا هم خواهند گفت که باعث مشکلات این بخش از برق شهر، شهرداری است و نهایتا ما را مجبور به همکاری خواهند نمود ولی فعلا جلوی این کار را گرفته ایم.

نظر شما
جوان آنلاين از انتشار هر گونه پيام حاوي تهمت، افترا، اظهارات غير مرتبط ، فحش، ناسزا و... معذور است
تعداد کارکتر های مجاز ( 200 )
پربازدید ها
پیشنهاد سردبیر